تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۱۸۲۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازیافت ثانویه نفت سنگین با فناوری بومی محقق شد
 یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با حمایت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، موفق به تولید و بومی‌سازی پمپ‌های میله‌ای مکشی برای بازیافت ثانویه نفت سنگین و نیمه سنگین از چاه‌های نفت کشور شد.

حامد گرامی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: محصول دانش‌بنیانی که بابت آن از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کردیم، پمپ درون چاهی میله‌ای مکشی است که برای استخراج نفت از چاه‌هایی که دچار افت تولید شده‌اند، استفاده می‌شود.

وی افزود: این پمپ‌های میله‌ای مکشی برای بازیافت ثانویه نفت سنگین و نیمه سنگین طراحی شده‌اند و با ایجاد مکش در داخل ستون چاه، سبب به وجود آمدن اختلاف فشار شده و نفت را از درون چاه تخلیه می‌کنند.
گرامی گفت: تسهیلاتی که از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم، مربوط به نمونه‌سازی بود که کار نمونه‌سازی با موفقیت آزمایش شد و هم‌اکنون در فاز تولید انبوه آن هستیم.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: در این راستا 2 پمپ در چاه‌های اهواز و آب تیمور مستقر شده و در حال ساخت سومین پمپ برای میادین غرب کارون هستیم.
وی ادامه داد: هنوز خط تولید انبوه شرکت کامل نیست و برای تقویت خط تولید شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست سرمایه در گردش کرده‌ایم و ترجیح می‌دهیم زمانی به حوزه صادرات قدم بگذاریم که بنیه قوی‌تری داشته باشیم.
گرامی به واردات در این حوزه از کشور چین نیز اشاره کرد و بیان کرد:متاسفانه ظرفیت خط تولید ما آن قدر نیست که نیاز داخل را تامین کند و الان بهترین کار این است که نیاز صددرصد داخل را تامین کنیم و بعد وارد حوزه صادرات شویم.
وی خاطرنشان کرد: اگر موفق به اخذ تسهیلات مناسب از صندوق نوآوری و شکوفایی شویم، در مدت یک سال آینده می‌توانیم نیاز داخل را به صورت صد در صدی پاسخگو باشیم.

** محصول ایرانی از نظر کیفیت کمتر از نمونه خارجی نیست
این فعال دانش‌بنیان درباره برابری پمپ‌های میله‌ای مکشی ساخت این شرکت با مشابه خارجی آن، گفت: نمونه‌های خارجی بیشتر آمریکایی و چینی هستند که به لحاظ کیفیت، محصول ما از محصول خارجی چیزی کمتر ندارد، در عین حال مزیت ما این است که مشتری نیاز خود را به طور دقیق به ما می‌گوید و ما تولیدمان را با نیاز آنها متناسب می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ساختار چاه‌های نفتی ایران با چاه‌های نفت در آمریکا و چین متفاوت است و به همین دلیل ادواتی که ما استفاده می‌کنیم هم تفاوت دارد، افزود:چاه‌های نفت ما برخلاف چاه‌های نفت آمریکا، کانادا و چین، دارای فشار بالا است و همین دلیل به لحاظ ایمنی، از ادواتی استفاده شده که متناسب با فشار بالای چاه‌های کشور طراحی شده است در حالی که محصولات قبلی این ویژگی را نداشتند چون بومی کشور مبدا بودند و برای شرایط ایران ساخته نشده بودند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار