تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۸۲۷۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هرگونه ساخت و ساز در تپه باستانی ' تل گسر'رامهرمز ممنوع است
  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت : روستای ' تل ‎گسر' واقع بر تپه باستانی شهرستان رامهرمز، متضمن آثار تاریخی و پیش از تاریخ است لذا هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز از اداره میراث فرهنگی در این روستا غیرمجاز است .
محمد محمدعلی‎نژاد  اظهار داشت : بررسی های به عمل آمده به همراه استخراج آثار تاریخی از تپه های باستانی ' تل گسر' نشان دهنده قدمت این منطقه به دوره های پیش از تاریخ است که از ارزش باستان شناسی و تاریخی برخوردار است.
محمد علی نژاد ادامه داد : طی کاوش های اخیر در این منطقه آثار سفالی مربوط به حدود 2 هزار و پانصد سال و بیشتر کشف و استخراج شده است .
وی افزود : عمده آثار کشف شده حدود سال های 1351 تا 1353 بوده که اطلاعات دقیقی از تعداد و نوع این آثار در دست نیست و برخی از این اشیا در موزه های تهران حفظ و نگهداری می شوند .
رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز با بیان اینکه تامین امنیت منطقه درخصوص ورود کاوشگران غیر مجاز بر عهده این اداره نیست گفت: اداره میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز صرفا در خصوص شناسایی کاوشگران غیرمجاز در منطقه و معرفی آنها به دستگاه قضایی اختیار دارد .
محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: بحث تامین امنیت این روستا و حفاظت از آثار باستانی آن در شورای تامین استان مطرح شده و راهکار مورد نظر به دستگاه های مربوطه اعلام شده است.
به گزارش ایرنا این تپه باستانی در سال 1947 توسط باستان‎شناسی آمریکایی از مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو مورد کاوش قرار گرفت و طی آن بیش از سی لایه باستانی تا خاک بکر، شناسایی شد که این لایه‎ها به نوعی روند تطور فرهنگی و مادی ساکنین دشت رامهرمز را به اثبات رساند.
گفتنی است تپه گسر در ادبیات باستان‎شناسی به 'تل قضیر' نامیده شده است که نام صحیح آن 'تل‎گسر' است. این تپه در سال 1395 توسط مشاور اداره‎کل میراث فرهنگی استان تعیین عرصه و حریم شد.
تل گسر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان در حدود 90 کیلومتری اهواز است .
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار