تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۲۷۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برخی از کارخانجات تولید آرد با دلال های گندم تبانی می کنند
  مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: برخی گزارشهای موجود نشان می دهد تعدادی از کارخانجات تولید آرد کشور با دلال های گندم تبانی می کنند و با روش های مختلف بخشی از این محصول استراتژیک کشور را قاچاق می کنند.
 
خدارحم امیری زاده  با تاکید بر اینکه هرگونه معامله خارج از سامانه خرید تضمینی تخلف محسوب می شود، بیان داشت: در این بین دلال ها تلاش دارند که با پیشنهاد قیمت های مختلف خارج از فرآیند قانونی از کشاورزان استان گندم خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از این دلال شناسایی شده اند گفت: بعضی از آنها از سوی مراجع قانونی اخطاریه دریافت کرده و یا تحت پیگیرد قرار گرفته اند.
این عضو شورای کشاورزی استان یادآور شد: دلال ها در فصل برداشت سعی می کنند به نحوی خرید گندم را انجام دهند که این محصول استراتژیک را دستخوش سوء استفاده خود قرار دهند.
امیری زاده احتکار و تبدیل گندم به آرد و قاچاق آن را از مهم ترین آسیب های فروش گندم به دلال ها عنوان کرد و افزود: برخی از این افراد بعد از تبدیل گندم به آرد این محصول را با قیمت های متفاوتی به خارج از کشور قاچاق می کنند و یا با احتکار پس از مدتی آن را در بازار عرضه می کنند که این نیز نوعی اخلال در اقتصاد کشور است.
وی خاطرنشان کرد : همچنین عده ای گندم تولیدی استان را تحت عنوان خوراک دام خریداری می کنند که این اقدام باعث سوء استفاده های بعدی می شود.
به گفته وی خرید تضمینی گندم در استان با قیمت 17 هزار ریال انجام می شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار با تاکید بر اینکه کالاهای یارانه ای مانند گندم و سوخت معمولا مورد طمع و سوء استفاده عده ای دلال و قاچاقچی قرار می گیرد، یادآرو شد: در حال حاضر آماری از میزان قاچاق یا احتکار گندم وجود ندارد اما بررسی ها نشان می دهد که گندم خوزستان توسط افراد سودجو در خارج از کشور با قیمتی معادل 30 هزار ریال فروخته می شود.

*کیفیت گندم خوزستان عامل طمع سودجویان
وی دلیل ضرورت ثبت خرید تضمینی گندم در سامانه را برای مشخص شدن میزان تولید استان عنوان کرد و گفت: گندم استان نسبت به تولیدات دیگر استانها سودآوری بیشتری برای دلالان دارد و همین امر عامل جلب توجه افراد سودجو شده است.
امیری زاده تصریح کرد: گندم تولیدی کشور دارای درجه بندی است و این محصول در خوزستان با بررسی های صورت گرفته جایگاه درجه یک را به خود اختصاص داده است.
این مقام مسئول در شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار با بیان اینکه خوزستان حداقل به 20 تا 22 استان کشور گندم صادر می کند افزود: تولید آرد با کیفیت در استان ها مشروط به اختلاط مناسب گندم است که برای این منظور گندم خوزستان را انتخاب می کنند.

*خرید 950 هزارتنی گندم در خوزستان
امیری زاده همچنین درباره میزان خرید تضمینی گندم استان، بیان داشت: تاکنون بیش از 950 هزار تن مازاد بر مصرف کشاورزان خوزستان از طریق 91 مرکز فعال خریداری شده و این درحالی است که هنوز برداشت گندم در مناطق جنوبی و مرکزی استان به پایان نرسیده است.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود با آغاز برداشت گندم در نیمه شمالی استان میزان خرید تضمینی این محصول استراتژیک کشور به بیش از یک میلیون و 300 هزار تن برسد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار اضافه کرد: خرید گندم بدون هیچگونه محدودیتی متناسب با فراوانی میزان عرضه در سطح استان ادامه خواهد داشت.

*15 شهرستان خوزستان فاقد سیلو
امیری زاده همچنین یکی از چالش های استان در زمینه خرید و ذخیره گندم تضمینی را نبود حتی یک سیلو در محدوده 15 شهرستان استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی در استان تا سقف یک میلیون و 460 هزار تن وجود دارد اما با توجه به پراکندگی سیلوهای موجود برای حمل و جابجایی این محصول با مشکلاتی رو به رو هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به سند چشم انداز توسعه باید طی 6 سال آینده ظرفیت سیلوهای استان به دلیل تحقق میزان تولید گندم به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش پیدا کند.
امیری با تاکید بر اینکه به منظور تحقق این میزان ظرفیت ذخیره، بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری های مختلفی در سطح استان کرده است، گفت: تعدادی هم در حال پیگیری برای دریافت مجوزهای قانونی برای ساخت سیلوهای استاندارد هستند.
مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه چهار ادامه داد: تعداد هشت سیلوی دولتی با ظرفیت ذخیره 400 هزار تن، 15 سیلوی بخش خصوصی با ظرفیت 660 هزار تن و 14انبار کارخانجات آرد استان امکان ذخیره 400 هزار تن گندم را دارند.
وی خاطرنشان کرد: سالانه 650 تا 700 هزار تن میزان نیاز خوزستان به گندم است که مابقی تولیدات خریداری شده به دیگر استان های کشور منتقل می شود.
به گزارش ایرنا در سال زراعی 1398-1397 حدود540 هزار هکتار در 27 شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی 158هزار هکتار به شدت آسیب دید و 34 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت این محصول در خوزستان 40 روز از آغاز برداشت محصول یعنی از 26 فروردین به بعد است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار