تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۲۷۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان از یک میلیون تن فراتر رفت
 مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: خرید گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستانی روز یکشنبه به رقم خیره کننده یک میلیون و 12هزار و 500 تن رسید.
 
خدارحم امیری زاده افزود: این میزان خرید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 200هزار تن افزایش نشان می دهد که در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می شود.
وی با بیان اینکه روز شنبه(دیروز) 38هزار تن گندم استاندارد از کشاورزان خوزستانی خریداری و به سیلوها و انبارها انتقال یافت افزود: برداشت و خرید گندم در همه نقاط استان بجز مناطق مرتفع و سردسیر شمال شرق خوزستان ادامه دارد.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور کشور پیش بینی کرد با ادامه این روند ، میزان خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به رقم یک میلیون و 400هزار تن برسد که حدود 300هزار تن از پیش بینی قبلی بیشتر است.
سال زراعی 1397-1396 حدود یک میلیون و 130هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شد که با این خرید ، استان خوزستان رتبه نخست را در کشور کسب کرد.
امیری زاده افزود: با وجود بحران سیلاب و پیامدهای ناشی از آبگرفتگی 200هزار هکتار از اراضی همجوار رودخانه های کارون ، کرخه و دز ، خوزستان بار دیگر رکورد سال گذشته را در خرید گندم تکرار کند.
به گزارش ایرنا در سال زراعی 1398-1397 حدود540 هزار هکتار در 27 شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی 158هزار هکتار به شدت آسیب دید و 34 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب فروردین امسال پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود 2 میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی شده تولید گندم خوزستان کاهش 750 هزار تنی داشته باشد.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت این محصول در خوزستان 40 روز از آغاز برداشت محصول یعنی از 26 فروردین به بعد است.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر82هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارد کرد.
استان خوزستان سالانه حدود 16میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری 124نوع محصول تولید می کند که از حیث تولید کمی و تنوع عمل آوری محصول ، رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار