تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۲۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیران کم‌کار در اشتغالزایی معرفی ‌شوند
همه خوزستانی‌ها می‌دانند، که در هر خانواده‌ای حداقل یکی دو نفر بیکار هستند. اعلام آمارهای غیرواقعی از سوی مسئولان فقط حق مردم این استان را از بین می‌برد و مانع جذب فرصت‌های جدید و تسهیلات می‌شود / اخیراً نوید استخدام بیش از 3 هزار نفر در دستگاه‌های دولتی از سوی مسئولان خوزستانی اعلام شده است، اما با تخلفات موجود آیا می‌توان امیدوار بود که مجمع نمایندگان استان به وظیفه خود عمل کند و حق به حق‌دار برسد؟
در پی تخلف برخی مدیران در جذب سهمیه استخدامی، مجمع نمایندگان خوزستان درصدد معرفی متخلفان به دستگاه‌های نظارتی برخواهد آمد.

به گزارش فارس، دولت در حالی اشتغال‌زایی را از اولویت‌های کاری خود اعلام کرده و شوراهای اشتغال را تشکیل داده است که نمایندگان مجلس و نمایندگان کارگران نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به این اقدامات ندارند و معتقد هستند مشکل بیکاری حل نشده است.

بر اساس آمارهایی که در شورای اشتغال خوزستان اعلام شده است، تعهد استان در سال گذشته ایجاد 137 هزار و 654 فرصت شغلی بوده اما دستگاه‌های خوزستان موفق شده‌اند، برای 144 هزار و 152 نفر یعنی بیش از تعهد خود اشتغال ایجاد کنند. با این حال این آمار‌ها هیچ‌گاه از سوی نمایندگان مجلس و نمایندگان کارگران تأیید نشده است.

این شورا همچنین اعلام کرده نرخ بیکاری خوزستان در فصل تابستان 9 درصد و در زمستان 12 درصد است.

نایب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در این باره گفت: معضل بیکاری در خوزستان جدی بوده و مسئولان باید با تعامل این مشکل را حل کنند، این در حالی است که سهمیه استخدامی استان به افراد جویای کار اختصاص نمی‌یابد.

سید شریف حسینی با اشاره به تخلف برخی مدیران در روند استخدام‌ها، افزود: استخدام‌هایی که در سطح ادارات و سازمان‌ها انجام می‌گیرد، خارج از قانون و قاعده است.

وی ادامه داد: اغلب فقط آشنایان و فامیل‌های بعضی مدیران به‌کارگیری می‌شوند و افراد جویای کاری که اصطلاحا پارتی ندارند، نامشان بیهوده در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: معتقدم تمام استخدام‌ها باید از مجرای درست خود و از طریق متولیان اشتغال، بر اساس اولویت و زمان ثبت‌نام، تخصص و تحصیلات انجام شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس هشتم و نهم با انتقاد از آزمون‌ها و مصاحبه‌های استخدامی گفت: با وجودی که بسیاری از شرکت کنندگان در این آزمون‌ها و مصاحبه‌ها نسبت به آن اعتراض دارند و نتایج اعلام شده آنها را قانع نکرده است، هیچ پاسخگویی وجود ندارند.

وی تاکید کرد: مجمع نمایندگان خوزستان به صورت جدی به این قضیه ورود پیدا کرده است و در صورت ادامه این روند، مدیران و مسئولان متخلف را به مراجع ذی‌ربط و دستگاه‌های نظارتی معرفی می‌کند.

حسینی با بیان اینکه هدف ما شفاف‌سازی است، افزود: آماری که از ایجاد اشتغال و استخدام‌ها اعلام می‌شود، جنبه عملکردی داشته و با واقعیت موجود فاصله دارد.

دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که برخلاف آمار اعلام شده نرخ بیکاری استان در خوشبینانه‌ترین حالت کم‌تر از 25 درصد نیست. این در حالی است که مسئولان فقط آمار اشتغال را اعلام می‌کنند، بدون آن‌که از آمار کارگران اخراج شده و کارخانه‌های تعطیل شده یا بحرانی استان سخنی به میان آورند.

وی افزود: همه خوزستانی‌ها می‌دانند، که در هر خانواده‌ای حداقل یکی دو نفر بیکار هستند. اعلام آمارهای غیرواقعی از سوی مسئولان فقط حق مردم این استان را از بین می‌برد و مانع جذب فرصت‌های جدید و تسهیلات می‌شود.

*اخراجی‌ها

بیش از 700 هزار نفر مشمول بیمه کارگری هستند و بیش از 6 هزار و 200 کارگاه در خوزستان وجود دارد که در سال گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان گفت: بر اساس آماری که از صنوف مختلف جمع‌آوری شده است در سال گذشته بیش از 10 هزار کارگر خوزستانی از کار بیکار شده‌اند.

آقایار حسینی آمارهای اعلام شده از ایجاد اشتغال را غیرواقعی دانست و افزود: این آمار‌ها با وضع موجود بیکاری در خوزستان همخوانی ندارد.

به گفته وی، در سال‌های اخیر کارگران بومی زیادی از شرکت‌ها اخراج شده‌اند؛ البته آمار دقیقی از مناطق آزاد و بندر امام و پتروشیمی در دست نیست.

وی مهم‌ترین مشکلات کارگران خوزستان را نداشتن امنیت شغلی و تأخیر در پرداخت دستمزد عنوان کرد و گفت: به طور مثال متوسط تأخیر در پرداخت حقوق کارگران شهرداری‌ها چهار ماه است که با این تورم، مشکلات خانوادگی زیادی برای این قشر به وجود می‌آید. با این حال نمایندگان کارگران از ترس اخراج نمی‌توانند مشکلات کارگران را به طور کامل منعکس کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان توجه خاص نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان به مشکلات کارگران را خواستار شد و گفت: شایسته نیست کارگرانی که در استانی که منابع عظیم نفت و گاز دارد و هشت سال در مقابل دشمن ایستادگی کرده با این مشکلات مواجه باشند.

اخیراً نوید استخدام بیش از 3 هزار نفر در دستگاه‌های دولتی از سوی مسئولان خوزستانی اعلام شده است، اما با تخلفات موجود آیا می‌توان امیدوار بود که مجمع نمایندگان استان به وظیفه خود عمل کند و حق به حق‌دار برسد؟

:
:
:
آخرین اخبار