تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۸۲۷۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با تکیه بر دیپلماسی آب به حل معضل ریزگردها کمک کنیم
 فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سیلاب اخیر در کشور گفت: باید دیپلماسی آب را جدی بگیریم و نگاهمان از منطقه نفوذ فراتر برود ،به عنوان مثال باید با بررسی دقیق نهرهای میان ایران و عراق و فضاهای میان ناصریه و بصره از قابلیت در برگیری آب آنجا برای مقابله با بروز پدیده ریزگردها استفاده کنیم.
  سردار سید محمد باقرزاده شامگاه یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران در فرمانداری دشت آزادگان اظهار داشت: حضور مردم را در مقابله با سیلاب را بسیار ارزشمند است اما نکته بسیار مهم این است که باید از دستگاه های قدرتمند در این حوزه بیشتر استفاده شود.
وی بیان کرد: ضریب اضطراب ملی در مواجهه با بحران ها و حوادث طبیعی در ایران پایین آمده و مردم شیوه سازماندهی را یاد گرفته اند و در مواقع بحرانی آتش به اختیار عمل می‌کنند.

***کاهش سطح اضطراب ملی
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: درواقع می توان کاهش سطح اضطراب ملی را یک دستاورد ارزشمند به شمار آورد.
وی بر توجه به سیاست ها و اولویت های دولت و نظام تاکید کرد و گفت: نظام سیاست ها را تبیین کرده که ضرورت دارد مردم نسبت به آنها آگاه شوند.
باقرزاده با اشاره به وضعیت بازگشت مردم به خانه هایشان گفت: برای بازگشت مردم سیل زده به خانه هایشان همپوشانی و توازن در همه سطوح لازم است یعنی اینگونه نباشد که مردم به خانه هایشان برگردند ولی جاده ترمیم نشده یا آب و برق قطع باشد.
وی با اشاره به وضعیت اراضی کشاورزی مردم گفت: اگر از یک کشاورز زمین را بگیرید مثل این است که روح را از او گرفته اید پس باید به کشاورزان کمک شود تا زمینهایشان قابل کشت شده و مشکلاشان حل شود.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سیلاب گفت: رودخانه کرخه را باید به رود نیل تبدیل کنیم و ظرفیت آن را آنقدر بالا ببریم که قابلیت کشتی رانی داشته باشد.
سردار باقرزاده شامگاه یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران در فرمانداری دشت آزادگان اظهار داشت: وضعیت کرخه باید به شکلی باشد که دیگر سیلاب نتواند مشکلی ایجاد کند البته این گونه مباحث جانبی هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارند.
وی با تاکید بر توجه به سیل بندها توضیح داد: نکته مهم دیگر این است که عرصه های شهرستان دشت آزادگان باید به جای دایک سازی، مشبک سازی شوند.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به این که در هورالعظیم از گذشته مشکلاتی وجود داشته است گفت: از زمان صدام به هورالعظیم دست اندازی شده است، فضای هور پیوسته کوچک و کوچکتر می شد تا ظرفیت واقعی آن از بین رفت از سوی دیگر مساله استخراج نفت چه از طرف عراق و چه از طرف ایران هم بر وضعیت هور العظیم تاثیر گذاشته است.
سیلاب فروردین امسال بیش از 400هزار نفر را در 12شهرستان خوزستان در معرض خطر قرار داد.
با فروکش کردن سیلاب و کاهش خروجی سدهای گتوند ، دز و کرخه ، در 2 هفته اخیر تعداد زیادی از ساکنان روستاهای سیل زده خوزستان به خانه و کاشانه خود بازگشته اند و کار بازسازی و تخلیه آّ از اراضی کشاورزی را آغاز کرده اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار