تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۸۲۸۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
15 میلیارد مترمکعب آب در خوزستان مدیریت شد
استاندار خوزستان گفت : سیل اخیر استان میتوانست تبعات سنگینی داشته باشدولی خوشبختانه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم و توانستیم 15 میلیارد مترمکعب آب را مدیریت کنیم.
 15 میلیارد مترمکعب آب در خوزستان مدیریت شد

  استاندار خوزستان گفت : عده ای نگران بودند که سرمایه انسانی در کشور رو به کاهش بوده و گسست نسلی در حال افزایش است اما سیل اخیر خوزستان بار دیگر یکپارچگی ملت ایران را بعد از جنگ تحمیلی نشان داد و به اثبات رساند.

غلامرضا شریعتی در جلسه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان افزود: نسل جوان و جدید کشور ثابت کرد که چیزی کمتر از نسل قدیم ندارد و در بدترین شرایط با تمام وجود به هموطنان خود خدمت می ‌کند.

وی افزود: تجربه نشان داده که بعد از سیل، بیماری های واگیردار و گوارشی بسیاری دامن مردم را می گیرد اما در سیل اخیر چنین چیزی مشاهده نشد که این موضوع نشان از فعالیت و مشارکت همه جانبه مردم دارد.

شریعتی با بیان این که در سال جاری بارش های زیادی در خوزستان و استان های بالا دست صورت گرفت افزود: امسال محدودیتها برای کشت تابستانه استان برداشته شده و دیگر هیچ مانعی برای انجام هر نوع کشت برای کشاورزان وجود ندارد.

وی گفت: متوسط بارش های استان در سال‌های اخیر 270 میلی متر بود ولی امسال بیش از 721 میلی متر بارش داشتیم از طرفی بارش های استان های لرستان و ایلام در سال جاری که به ترتیب یک هزار و 880 میلی متر بود به سمت خوزستان جاری شدند که این امر موجب شد ما با آورد آبی قابل ملاحظه و غیر قابل پیش بینی مواجه شویم.

استاندار خوزستان با بیان این که در سال 1302 سیل خوزستان را فرا گرفت و بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد بی شماری از احشام تلف شدند افزود: در سیل سال 1328 بیش از 100 روز مسیر راه آهن خرمشهر- اهواز مسدود شد همچنین در سیل سال 48 ، حدود 18 جسد را از کارون بیرون آوردند، در آن زمان با وجود این که تنها سد دز وجود داشت دبی آب کرخه 1520 مترمکعب بر ثانیه بود در حالی که در سیل اخیر خوزستان ناگزیر شدیم خروجی سد دز را به دو هزار و 500 متر مکعب بر ثانیه برسانیم .

وی ادامه داد: آورد آبی رودخانه کرخه در یک سال نرمال بین 6 تا 7 میلیارد متر مکعب است این در حالی است که از مهرماه سال گذشته تا کنون حدود 12 میلیارد مترمکعب آورد آبی داشتیم. به طور معمول آورد آبی استان در یک سال نرمال 28 میلیارد مترمکعب است در حالی که از مهر سال گذشته تا کنون بیش از 40 میلیارد مترمکعب آورد آبی داشتیم لذا سیل اخیر استان میتوانست تبعات سنگینی داشته باشدولی خوشبختانه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم و توانستیم 15 میلیارد مترمکعب آب را مدیریت کنیم.

شریعتی گفت: خوشبختانه تمام سدهای ما اکنون پایدار هستند و حداقل خسارت به شهرهای ما وارد شده، وجود سیل بندها مانع از خسارات به مناطق مختلف شد که دراین میان تلاشها و مشارکتهای مردمی را نباید نادیده گرفت. در سال‌های قبل با وجود این که باران کمتری داشتیم ولی مناطق رفیع، بستان و سوسنگرد زیر آب رفتند. در سیل اخیر شرایط اهواز اضطراری شد و هر لحظه ممکن بود سیل اهواز را فرا گیرد که جوانان ما به همراه نیروهای مسلح و سایر ارگان های استان 21 کیلومتر سیل بند به ارتفاع 2 متر ظرف 48 ساعت درست کردند و با این کار مانع ورود آب به اهواز شدند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار