تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۸۲۸۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸ میلیون متر مکعب سیلاب توسط بند آبخیزداری آبگلام بهبهان کنترل شد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهبهان گفت: در سال ۹۷ با توجه به بارندگی حدود ۱۲۰ میلی‌متر در مدت ۲۴ ساعت بند آبخروار حجم سیلاب حدود ۸ میلیون مترمکعب را کنترل کرده که در صورت نبود آن خسارات جبران ناپذیری به شهرستان وارد می‌آمد.
بارندگی‌های اخیر در سه استان خوزستان، لرستان و گلستان علاوه بر ویرانی ها، شوقی برای برخی از کشاورزان به وجود آورد و ترسالی یک ساله را به توهم به پرآبی منابع آب کشور مبدل ساخت.

شهرستان بهبهان با توجه به موقعیت جغرافیایی و رونق  کسب و کار کشاورزی در آن باتوجه به بارندگی های اخیر برخی کشاورزان را به توهم واداشته و موجب شده علی رغم هشدارهای مراجع ذی‌ربط و توصیه‌های کارشناسان کشاورزی مبنی بر برنامه‌ریزی مناسب برای کشت محصول پس از بارندگی ها دست به برداشت‌های غیرمجاز از بندهای آبخیزداری اطراف شهرستان کردند.

خوزستان با قریب 10 سال خشکسالی و کم آبی اکنون باید با مدیت منابع طبیعی با همکاری جهاد کشاورزی درصدد کنترل وضعیت سدهای استان باشد و با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به کشت اقدام کنند تا شاهد هدر رفت آب نباشیم.

عبدالستار جلالی  اظهار داشت: بند آبخیزداری آبخروار( آبگلام) در جنوب شهرستان بهبهان در حوزه  آبخروار به مساحت 5500 هکتار واقع شده است و  ارتفاع این بند 18 متر و حجم ذخیره  2.8 میلیون مترمکعب آب را دارد.

وی افزود: این بند نقش مهمی در کنترل سیل و رسوب ورودی به مرکز شهرستان دارد که هر ساله  حجم زیادی از روان آب ناشی از بارندگی‌ها را کنترل و از وارد آمدن خسارت‌های مالی و جانی به همشهریان جلوگیری می‌کند که  در سال 97 با توجه به بارندگی حدود 120 میلی‌متر در مدت 24 ساعت بند آبخروار حجم سیلاب حدود 8 میلیون مترمکعب را کنترل کرده که در صورت نبود آن خسارات جبران ناپذیری به شهرستان وارد می‌آمد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بهبهان بیان کرد: امسال با توجه به نزول رحمت الهی چندین مرحله برای کنترل سیل ورودی آب  به مقدار مورد نیاز تخلیه شد که با توجه به حجم آبی که این بند در خود ذخیره می‌کند کشاورزان برای استفاده از آن اقدام به کاشت صیفی جات در پایین دست بند کرده اما اداره منابع طبیعی شهرستان افرادی را که اقدام به شخم زمین‌های ملی کرده‌اند به مراجع قضایی معرفی کرده است.

وی گفت: در راستای حفظ ذخائر آبی و اکوسیستم پیرامونی این بند و همچنین برخورد با افرادی که به صورت غیرقانونی موجب رهاسازی آب شده‌اند به دستور فرماندار شهرستان شیرهای خروجی این بند  پلمب و همچنین حکم قلع و قمع و تخریب فنس و ساخت و ساز در منطقه آب محک بهبهان اجرا شد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار