تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۸۲۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طعم تلخ قیمت میوه در بازارهای اهواز
قیمت میوه در بازارهای اهواز به شدت بالا رفته و سبب نارضایتی مردم شده است. 

هرچند در ماه‌های گذشته نگاه‌های به قیمت اقلام مواد غذایی معطوف به گوشت قرمز و مرغ بوده اما این روزها قیمت میوه در بازارهای اهواز به‌شدت بالا رفته و این موضوع سبب نارضایتی برخی از شهروندان شده است.

با آغاز ماه مبارک رمضان و گرم شدن هوا اهمیت استفاده از میوه در بین برنامه تغذیه روزانه خوزستانی‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است ولی باز هم گران شدن میوه‌های بهاره سبب شده مردم در گنجاندن میوه در برنامه روزانه خود محدود شوند.

یکی از شهروندان اهوازی با اشاره به گران بودن قیمت هندوانه در بازارهای اهواز می‌گوید: چندسالی است که هندوانه باکیفیت در بازارهای اهواز نایاب شده و امسال امید داشتیم که با وجود بارش‌های فراوان شاهد ورود هندوانه باکیفیت و ارزان قیمت به بازار باشیم اما قیمت این میوه در بازار هنوز گران است.

عچرش می‌افزاید: قیمت هندوانه در پیش وانت بارها بین 2 هزار و 500 تومان تا 3 هزار و 500 تومان است و این قیمت در بازارهای روز 500 تومان و در پیش سوپر میوه‌ها هزار تومان گران‌تر است. برای ما که خانواده 6 نفره هستیم یک هندوانه مناسب حدوداً 25 هزار تومان آب می‌خورد که با توجه به سطح درآمدها قیمت زیادی است.

وی بیان می‌کند: قیمت موز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان حدوداً 10 تا 12 هزار تومان بود اما این روزها برای خرید یک کیلو موز باید 17 هزار تومان پرداخت کنیم برای همین از خرید این میوه صرف‌نظر کردیم.

این شهروند اهوازی بیان می‌کند: قیمت سیب و پرتقال هم در بازار به‌شدت گران شده و در این روزها برای تنوع سفره روزه‌داران نمی‌توانیم میوه باکیفیت بخریم.

تفاوت قیمت میوه در مناطق محروم و برخوردار

بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که قیمت موز، پرتقال و سیب در میدان‌های میوه و تره‌بار به ترتیب 8، 9 و 14 هزار تومان است اما قیمت این 3 قلم میوه در بازارهای اهواز حدوداً 4 هزار تومان گران‌تر است و با توجه به محله‌های برخوردار و محروم این قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند.

قیمت گوجه‌سبز که جزو میوه‌های پرطرفدار است، در میادین میوه و تره‌بار کیلویی 22 و 25 هزار تومان است اما مشتریان برای خرید  یک کیلو گوجه‌سبز در بازارهای اهواز بین 35 تا 45 هزار تومان پرداخت می‌کنند.

قیمت خرید یک کیلو موز درجه‌یک در منطقه زیتون کارمندی 22 هزار تومان است درحالی‌که مشتریان برای خرید همین نوع موز در منطقه گلستان 21 هزار تومان و در اتوبان کارگر 19 هزار تومان پرداخت می‌کنند؛ همچنین قیمت آن در بازارچه کیان 18 هزار تومان است.

قیمت خرید یک کیلو پرتقال و سیب در منطقه کیان پارس 11 و 12 هزار تومان است و قیمت این دو نوع میوه در منطقه سپیدار 10 و 11 هزار تومان است.

یکی از فروشندگان میوه در منطقه کیان پارس می‌گوید: مشتریان این منطقه اغلب میوه باکیفیت می‌خواهند و خرید روزانه آنها بر اساس تعداد افراد خانوار است برای همین میزان دورریز میوه‌های فاسد در این منطقه زیاد است و ما برای جبران این هزینه مجبور هستیم که قیمت تمام شده را گران‌تر از سایر نقاط محاسبه کنیم.

جعفری ادامه می‌دهد: همچنین هزینه اجاره مغازه، عوارض شهرداری و مالیات در این منطقه بالا است و ما مجبور هستیم که برای جبران این هزینه‌ها، قیمت تمام شده میوه و سبزیجات را بالا ببریم اما در سایر مناطق این هزینه‌ها کمتر است و به همین دلیل قیمت فروش میوه در آن نقاط ارزان‌تر است.

واسطه‌ها و نگاه مردم عامل گرانی میوه

یکی از فروشندگان میوه در منطقه گلستان اهواز اما معتقد است که گرانی میوه در این نقطه بیشتر براثر نگاه مشتریان است؛ او می‌گوید: گاهی اوقات سود میوه را 50 درصد در نظر می‌گیریم چرا که بسیاری از مشتریان ما معتقدند میوه ارزان قیمت کیفیت مناسب را ندارد و به همین دلیل از سایر فروشندگان، میوه خود را خریداری می‌کنند.

وی می‌افزاید: این موضوع باید برای مشتریان جا بیفتد که نه قیمت‌های گران نشان دهنده کیفیت هستند و نه میوه‌های ارزان قیمت بی کیفیت هستند؛ بخشی از گرانی موجود در بازار گلستان به دلیل نگاه مشتریان است و بخش دیگری از گرانی به دلیل میزان اجاره‌بها و سایر هزینه‌های جاری است.

این فروشنده میوه عنوان می‌کند: اجاره یک مغازه 18 متری در گلستان ماهانه 3 میلیون و 500 هزار تومان است و هرچه متراژ مغازه زیادتر می‌شود، میزان اجاره‌بها بالاتر می‌رود که به همین دلیل ما مجبور می‌شویم این هزینه‌ها را به قیمت تمام شده میوه اضافه کنیم.

در منطقه سپیدار اوضاع کمی متفاوت است، یکی از فروشندگان میوه در این منطقه به خبرنگار فارس می‌گوید: در منطقه سپیدار همه سوپرمارکت‌ها برای رسیدن به سود بیشتر مجبور به فروش میوه و سبزیجات هستند و به همین دلیل میزان فروش همه فروشندگان کم است.

سواری بیان می‌کند: با توجه به اینکه فروش روزانه ما کم است، میوه را از واسطه‌ها می‌خریم و خودمان به میدان میوه و تره بار نمی‌رویم به همین دلیل قیمت فروش ما معمولاً 2 تا 3 هزار تومان گران‌تر از قیمت بازار است.

وی عنوان می‌کند: فروشنده به دنبال رسیدن به سود بیشتر است و سود بیشتر در گرو فروش بیشتر است، طبیعتاً قیمت‌های بالا فروش ما را محدود می‌کند اما ما عامل گرانی نیستیم و برای کاهش قیمت‌ها باید واسطه‌های کلان را حذف کرد.

قیمت‌ مصوب انواع میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز درباره قیمت‌های مصوب میوه در هفته جاری می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم لیموشیرین 7800 تومان و هر کیلوگرم انواع موز 19 هزار و 500 تومان است که قیمت آن در مقایسه با هفته گذشته حدود 4 هزار تومان افزایش داشته است.

عبدالرضا جمالی پور می‌افزاید: نرخ هر کیلوگرم کیوی 13 هزار تومان، هر کیلوگرم سیب زرد و قرمز 13 هزار تومان، هر کیلوگرم پرتقال والنسیا 11 هزار و 700 تومان، هر کیلوگرم پرتقال شمال 9100 تومان، هر کیلوگرم توت‌فرنگی 26 هزار تومان و هر کیلوگرم هندوانه 2600 تومان است.

وی درباره قیمت اقلام تره‌بار ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم کدو 3250 تومان، هر کیلوگرم انواع کاهو 3250 تومان، هر کیلوگرم لیمو سنگی 10 هزار و 400 تومان، هر کیلوگرم لیموترش 26 هزار تومان و هر کیلوگرم گوجه 6500 تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز عنوان می‌کند: همچنین هر کیلوگرم هویج با نرخ 3000 تومان، هر کیلوگرم کلم قرمز و سفید 5850 تومان، هر کیلوگرم انواع خیار 4550 تا 7800 تومان، هر کیلوگرم انواع بادمجان 2210 تومان، هر کیلوگرم سیب‌زمینی 6250 تومان و هر کیلوگرم انواع پیاز 6500 تومان تا 9100 تومان در بازار عرضه می‌شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار