تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۸۲۹۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاه و کلش مزارع رامهرمز با ارزش ۵۰ میلیارد تومان در معرض آتش سوزی
مدیر جهادکشاورزی رامهرمز با اشاره به مسأله آتش زدن کاه و کلش مزارع به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی رامهرمز، گفت: اگر ارزش هر کیلو کاه را تنها ۵۰۰ تومان در نظر گرفت، به عبارتی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان کاه و کلش در اراضی رامهرمز وجود دارد.
سید خدا کرم میرسالاری  با اشاره به مسأله آتش زدن کاه و کلش یا پس چَر مزارع به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی رامهرمز، اظهار داشت: مقابله با این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و مبارزه قانونی با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی است.

وی بیان کرد: براساس اصول کارشناسی، متناسب با کیفیت تولید هر مزرعه، به ازای هر کیلو گندم از حدود  500 گرم تا حتی سه کیلوگرم کاه و کلش تولید می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی رامهرمز افزود: بدون شک برای مزارع پر تولید امسال رامهرمز در حد دو کیلو است اما  اگر آن را تنها فقط یک کیلو لحاظ کنیم با تولید خوب امسال که به فضل خدا بیش از   100 هزار تن یعنی 100 میلیون کیلوگرم گندم است، به عبارتی 100 میلیون کیلو گرم فقط کاه و کلش بعد از برداشت مزارع وجود دارد.

وی عنوان کرد: اگر ارزش هر کیلو کاه را تنها 500 تومان در نظر گرفت، به عبارتی به ارزش 50 میلیارد تومان کاه و کلش در اراضی رامهرمز بدون  علف ها و مراتع و جنگل ها و سایر گیاهان خودرو وجود دارد.

میرسالاری گفت: هنگامی که یک هکتار زمین با میانگین 3500 کیلو گرم تولید به خاطر نادانی یا اقدام تعمدی یک شخص آتش زده می‌شود حداقل به ارزش یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان کاه و کلش در هر هکتار را از بین می‌برد که این اقدام بر تغذیه دام‌های شهرستان خسارت بزرگی وارد می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی رامهرمز ادامه داد: این اقدام باعث از بین بردن مواد آلی و میکروارگانیسم‌های مفید خاک، تخم و لانه و غذای پرندگان در حدود 150 کیلو در هکتار گندم پس از کمباین در زمین می‌ریزد، خطرات جانی و آتش سوزی‌‎های مختلف و غیره می‌شود.

وی در درخواست خود از دهیاران و شوراها مبنی بر فرهنگ‌سازی و توجیه کارشناسی کشاورزان و به ویژه جوانان، تأکید کرد: در صورت مشاهده چنین اقدام نادرستی، جهت برخورد قضایی و قانونی حتماً بدون هیچ‌گونه تعارف و ملاحظه‌ای اشخاص خاطی را به جهاد کشاورزی، اداره  محیط زیست یا منابع طبیعی معرفی شوند.

میرسالاری یادآور شد: براساس ماده 45 قانون حفظ و احیای منابع طبیعی آتش زدن نباتات یا کاه و کلش مزارع، درختان، جنگل و مرتع کاملا ممنوع بوده و فرد مرتکب در مراجع قضایی به حبس تادیبی از دو ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی رامهرمز افزود: در ماده 47 قانون حفظ و احیای منابع طبیعی، هر فرد که در سطوح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش سوزی به وجود آورد، شعب دادگاه مجرم را به زندات مجرد از 3 ماه تا 10 سال حبس محکوم می‌کنند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار