تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۸۳۰۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دلیل گرانی برنج با وجود واردات آن با ارز 4200 تومانی چیست؟
 در حالی که برنج با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود و به گفته مسئولان از نظر میزان تولید و ذخایر مشکلی وجود ندارد، اما قیمت این کالای اساسی در بازار افزایش یافته است.  

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس؛ قیمت برنج این روزها مانند همه اقلام غذایی افزایش یافته به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی از مرز 20 هزار تومان گذر کرده و حتی قیمت برخی انواع برنج بر حسب نوع و کیفیت از این مبلغ هم بیشتر شده است. 

* برنج با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود

این در حالی است که به  گفته محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم وزارت صنعت واردات این کالا هنوز با ارز 4200 تومانی انجام می‌شود و هیچ کمبودی در تولید این کالا رخ نداده، ضمن اینکه تولید برنج در سال 97 بیش از سال گذشته بوده است. 

به گفته کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم وزارت صنعت و همچنین جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور سیل هیچ گونه خسارتی به تولید این محصول وارد نکرده است و روند تولید مانند هر سال ادامه دارد. 

* دلالان و واسطه‌گران برنج را گران کردند

دبیر انجمن برنج  با تاکید بر اینکه هیچ دلیل علمی و منطقی برای افزایش قیمت برنج وجود ندارد، می‌گوید برای افزایش قیمت این کالا هیچ گونه دلیل فنی وجود ندارد، بلکه دلالان و واسطه‌گران برنج را گران کرده‌اند.  

وی همچنین میزان تولید برنج را در سال گذشته 2 میلیون و 200 هزار تن و میزان واردات آن را یک میلیون و 200 هزار تن اعلام می‌کند.

علیزاده شایق می‌گوید، از آنجا که نیاز مصرفی برای برنج سالانه 3 میلیون تن است، بنابراین 400 هزار تن برنج مازاد در کشور وجود دارد.  

بنابراین  جای این سوال وجود دارد که اگر یکی از دلایل گرانی  هر نوع کالایی در بازار کمبود است، چرا در حالی که این مساله در مورد برنج صدق نمی‌کند و 400 هزار تن هم مازاد بر مصرف سالانه وجود دارد قیمت این کالا افزایش یافته است؟

کلامی هم ذخایر قابل توجه برنج را تایید می‌کند و می‌گوید: نه تنها میزان ذخایر برنج کشور دو برابر سال گذشته است، بلکه آمار موید رشد قابل توجه میزان واردات برنج در سال 97 است. 

* توزیع برنج تنظیم بازاری به قیمت 7400 تومان

چندی پیش مسعود بصیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین توزیع و تنظیم بازار ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی  اعلام کرد در راستای تنظیم بازار ماه رمضان 30 هزار تن برنج 1123 هندی برای توزیع در استان‌ها به قیمت هر کیلو 7 هزار  400 تومان در نظر گرفته شده است. 

این گزارش می‌افزاید: بنابراین  براساس گفته مسئولان و دست‌اندرکاران  درباره واردات برنج،  وضعیت ذخایر برنج کشور و واردات این کالا  با ارز 4200 تومانی برای جلوگیری از هر گونه افزایش کاذب قیمت‌ها  لزوم رسیدگی و نظارت بیشتر سازمان‌ها و نهادهای نظارتی از جمله تعزیزات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان احساس می‌شود تا در شرایط سخت اقتصادی  از هر گونه احتکار، گران‌فروشی جلوگیری شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار