تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۸۳۰۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبگرفتگی برخی روستاها در خوزستان تا خرداد ادامه می یابد
 مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پایدار شدن شرایط سدهای استان گفت: سیلاب در روستاهایی که هنوز دچار آبگرفتگی هستند در خسرج حمیدیه تا 10 روز آینده و در روستاهای دشت آزادگان تا آخر خرداد فروکش می کند.
 
فرهاد ایزدجو  با بیان اینکه سیلاب در بیشتر مناطق خوزستان فروکش کرده بیان کرد: 2 روستای حمیدیه در مسیر خسرج و سه روستای دشت آزادگان که در محدوده پخش سیلاب قرار دارند، هنوز دچار آبگرفتگی هستند.
وی افزود: خروجی سدهای خوزستان در حد قابل تحمل و ورودی سدها نیز کاهش یافته است همچنین بر اساس آمار تاریخی ، بارش خاص و قابل توجهی در خرداد نشان نمی دهد.
ایزدجو گفت: خروجی سد دز در روز یکشنبه 650 مترمکعب درثانیه، سد کرخه 470 مترمکعب درثانیه (و خروجی آن به دشت عباس 70 مترمکعب درثانیه)، سد گتوند علیا 570 مترمکعب درثانیه و سد مارون 23 مترمکعب درثانیه است.
ایزدجو اضافه کرد: حجم ذخیره سد کرخه 5.6 میلیارد مترمکعب، سد دز 2.6 میلیارد مترمکعب، سد گتوند 4.3 میلیارد مترمکعب و سد مارون 1.1 میلیارد مترمکعب است.
وی خاطرنشان کرد: سیلاب در حال عقب نشینی از روستاهاست و پیش بینی می شود روستاهای حاشیه کرخه در منطقه خسرج که هنوز آب برخی از آنها تخلیه نشده تا 10 روز آینده به شرایط عادی بازگردند.
به گفته وی بر اساس مصوبات ستاد بحران خوزستان ایجاد دسترسی و جلوگیری از ورود آب به زمین های پنج روستا و تخلیه آب برای اسکان در 2 روستای منطقه خسرج به سازمان آب و برق واگذار شده بود که انجام شده است.
ایزدجو همچنین با بیان اینکه وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر به حالت طبیعی بازگشته گفت: آب تالاب شادگان نیز عقب نشینی کرده و زیرگذرهای جاده ماهشهر به آبادان که آب تالاب را به دریا و خوریات منتقل می کرد، بزودی مسدود خواهد شد تا آب تالاب تخلیه نشود و حفظ شود.

** سه راهکار برای سیلاب هورالعظیم
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به تراز نرمال سد کرخه در 220 متر از سطح دریا گفت: هم اکنون تراز سد کرخه 222 متر بوده و این سد 700 میلیون مترمکعب حجم خالی تا تراز حداکثر سیلابی دارد.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده با خروجی 400 تا 450 مترمکعب درثانیه تخلیه از سد کرخه، تا پایان شهریور (ابتدای سال آبی آینده) به تراز دستورالعمل بهره برداری خواهیم رسید.
ایزدجو گفت: با وجودی که ذخیره سد کرخه از تراز نرمال بیشتر و در حالت رقوم سیلابی است، اما هیچ مشکلی بابت پایداری این سد وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به اقداماتی که در هورالعظیم برنامه ریزی شده، افزود:محاسبات این سازمان آب مازاد را نشان نمی دهد اما بر اساس مدیریت خطرپذیری سه راهکار بررسی شده تا در صورت نیاز سیلاب هورالعظیم از سه خروجی تخلیه شود.
ایزدجو اضافه کرد: تخلیه از کانال «شیردم» به رودخانه کارون، تخلیه از نهر «خیین» به اروندرود و تخلیه از طریق دایک مرزی به عراق که استاندار خوزستان برای این منظور با کشور عراق مذاکراتی داشته اند پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: محاسبات نشان می دهد آب مازادی در هورالعظیم ایجاد نمی شود و نیازی به تخلیه آب هورالعظیم نیست اما پیش بینی ها برای شرایط اضطراری انجام شده است.
ایزدجو همچنین اظهار امیدواری کرد: امکان تامین آب مورد نیاز به اندازه کافی برای کشت های تابستانه وجود داشته باشد.
وی گفت: کشت های سنتی به اندازه نیاز آب دریافت می کنند و آب زمین های زیرپوشش شبکه های آبیاری و زهکشی نیز در حد ظرفیت شبکه ها تامین می شود.
ایزدجو افزود: لایروبی و افزایش ظرفیت زهکش ها در حال انجام است.
بیش از 50 روز است که خوزستان درگیر سیلاب شده است. طغیان رودخانه های کرخه، دز و کارون، 244 روستا و بیش از 200 هزار نفر در خوزستان درگیر سیل شدند. هم اکنون با فروکش کردن سیلاب 2 روستای حاشیه کرخه دچار آبگرفتگی هستند.
با وجودی که اردوگاه های رسمی اسکان سیل زدگان در خوزستان تعطیل شده، همچنان تعدادی از روستاییان دامدار در جنگل های خسرج حمیدیه و تپه های ا... اکبر دشت آزادگان زندگی می کنند.
در زمان سیلاب، خروجی سد دز تا بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه و سد کرخه تا بیش از 2 هزار مترمکعب درثانیه افزایش یافته بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار