تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۸۳۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ملاقات ماه و مشتری در شامگاه امشب
در شامگاه امشب آسمان شاهد پدیده همنشینی ماه و سیاره مشتری خواهد بود و در طی آن این دو جرم در فاصله کمی از یکدیگر قرار می‌گیرند.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به پدیده همنشینی در شامگاه امروز، گفت: در ساعت ۲۱:۲۴ دقیقه شامگاه امروز دوشنبه ٣٠ اردیبهشت زمان نزدیکی زاویه‌ای "ماه" و سیاره "برجیس" (مشتری) است.

وی ادامه داد: در این زمان سیاره برجیس در ١.٧ درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت.

عتیقی یادآور شد: این در شرایطی است که ماه با قطر کمتر از ٣٥٠٠ کیلومتر، همسایه زمین و برجیس (مشتری) که ١٢ برابر زمین قطر دارد، صد‌ها میلیون کیلومتر دورتر از ما قرار دارد، اما از دید ناظر زمینی وقتی در یک راستا باشند، در نزدیکی یکدیگر دیده می‌شوند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: در طول این شب، ماه در صورت فلکی " کژدم"' بوده و اصطلاحاً "قمر در عقرب" خواهد بود.

سیاره مشتری چهارمین جسم درخشان در آسمان پس از "خورشید"، "ماه" و "ناهید" است. جرم مشتری ۲.۵ بار از مجموع جرم دیگر سیاره‌های سامانه خورشیدی بیشتر است. جرم مشتری ۳۱۸ بار بیشتر از جرم زمین و قطر آن ۱۱ برابر قطر زمین است. میانگین دوری این جرم آسمانی از خورشید در حدود ۷۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر است؛ یعنی بیشتر از ۵ برابر دوری زمین از خورشید. ستاره‌شناسان با تلسکوپ‌های بر پا شده در زمین و ماهواره‌هایی که در مدار زمین می‌گردند، به بررسی مشتری می‌پردازند.

در ژوئیه ۱۹۹۴، هنگامی که ۲۱ تکه از دنباله‌دار شومیکر-لوی ۹ با اتمسفر مشتری برخورد کرد، ستاره‌شناسان شاهد رویدادی بسیار تماشایی بودند. این برخورد برانگیزاننده انفجار‌های سهمناکی شد که پاره‌ای از آن‌ها قطری بزرگ‌تر از قطر زمین داشتند.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار