تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۸۳۰۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عوارض جانبی مصرف بیش از حد گوجه فرنگی
گوجه فرنگی سرشار از اسید سیتریک و اسید مالیک است. انباشت بیش از حد این مواد در معده می تواند موجب سوزش سردل و بارگشت اسید معده به مری شود زیرا افزایش اسید معده برای تجزیه غذای مصرفی صورت می گیرد.
گوجه فرنگی فواید سلامت مختلفی از جمله بهبود سلامت قلب، جوان سازی پوست و تقویت سوخت و ساز بدن را ارائه می کند. اما مصرف بیش از حد از محصولی مفید نیز می تواند با پیامدهای ناخوشایندی همراه باشد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد گوجه فرنگی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال دیلی"، گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنا نیست و مصرف بیش از حد آن می تواند با برخی عوارض جانبی که برای بدن و سلامت انسان مضر هستند، همراه باشد.

اسهال

گوجه فرنگی خام مستعد آلودگی با باکتری سالمونلا است که موجب اسهال می شود. افرادی که به عدم تحمل گوجه فرنگی مبتلا هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای مشکلات گوارشی قرار دارند. مطالعه ای که توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا منتشر شد، نشان داد که گوجه فرنگی های آلوده موجب شیوع سالمونلا در شهر نیوپورت بودند.

سنگ های کلیه

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی می تواند موجب تشکیل سنگ های کلیه شود. گوجه فرنگی سرشار از اگزالات و کلسیم است و مصرف بیش از حد این مواد مغذی تجزیه آنها را دشوار می سازد. مواد مغذی اضافه در بدن انباشته شده و احتمال تشکیل سنگ های کلیه را افزایش می دهد.

درد مفاصل

تورم و درد مفاصل یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف بیش از حد گوجه فرنگی است. این محصول سرشار از سولانین است که این ترکیب موجب انباشت کلسیم در بافت ها می شود. مقادیر بیش از حد موجب التهاب و بدن درد می شود.

بازگشت اسید معده

گوجه فرنگی سرشار از اسید سیتریک و اسید مالیک است. انباشت بیش از حد این مواد در معده می تواند موجب سوزش سردل و بارگشت اسید معده به مری شود زیرا افزایش اسید معده برای تجزیه غذای مصرفی صورت می گیرد. به افرادی که از استرس گوارشی یا بیماری بازگشت اسید معده به مری رنج می برند توصیه می شود تا از مصرف گوجه فرنگی بیش از دوز توصیه شده در هفته پرهیز کنند.

لیکوپنودرمی

لیکوپن رنگدانه ای کاروتنوئیدی در گوجه فرنگی، توت ها و میوه های قرمز رنگ دیگر است. این ماده سلامت قلب را بهبود می بخشد و از انسان در برابر سرطان قلبی عروقی محافظت می کند. اما زمانی که میزان مصرف گوجه فرنگی شما بیش از حد است، مقادیر زیادی لیکوپن وارد بدن می شود که ممکن است به تغییر رنگ پوست منجر شود. از این رو، مصرف 75 میلی گرم لیکوپن در روز برای پیشگیری از لیکوپنودرمی (Lycopenodermia) توصیه شده است.

واکنش های آلرژیک

گوجه فرنگی سرشار از هیستامین ها است که این ترکیبات سیستم ایمنی را برای حمله به تهدیدات خارجی فعال می کنند. مصرف بیش از حد مواد غذایی سرشار از این ترکیب ابتلا به راش های پوستی را به همراه داشته و موجب واکنش های آلرژیک می شود. برای افرادی که از نظر پزشکی به میوه آلرژی دارند، ممکن است علائمی مانند عطسه، تورم زبان، دهان و صورت و حتی تحریک گلو و تنگی نفس شکل بگیرند.

مسمومیت

برگ های گوجه فرنگی برای بدن انسان سمی هستند. مصرف برگ های گوجه فرنگی می تواند به تحریک شدید گلو و دهان، استفراغ، سرگیجه، اسهال، سردرد، اسپاسم های خفیف و برای افرادی که به گوجه فرنگی آلرژی دارند حتی به مرگ منجر شود.

مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار