تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۸۳۰۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاپی‌زاده:
کشت چغندر قند با وجود کرایه حمل بالا توجیه اقتصادی ندارد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در حال حاضر هزینه حمل هر کیلوگرم چغندر قند به میزان ۱۵۰ تا ۱۷۰ تومان رسیده است که عملا کشت این محصول را از دایره توجیه اقتصادی خارج می‌کند.

عباس پاپی  زاده   عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  در خصوص افزایش سه برابری هزینه حمل و نقل چغندر قند در استان خوزستان، گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز کشور باید در هر شرایطی تامین شوند، بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در داخل تولید و بخشی دیگر از طریق واردات تامین می‌شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال جاری 14میلیارد دلار به منظور تامین کالاهای اساسی درنظر گرفته شده است که شکر نیز در میان کالاهای اساسی قرار دارد، ادامه داد: به هر میزانی که تولید شکر در داخل کشور کاهش پیدا کند مجبور هستیم با هزینه بالاتری کسری موجود را تامین کنیم.

کشور در مرز خودکفایی تولید شکر

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور توانایی خودکفایی در تولید شکر را دارد و در نزدیکی مرز خودکفایی تولید این محصول قرار داریم، عنوان کرد: باید با انجام حمایت از کشاورزان و در نظر گرفتن برخی از مشوق‌ها کشاورزان را برای کاشت محصول چغندر قند تشویق کنیم زیرا در شرایطی کنونی شکر از کالاهای اساسی محسوب می‌شود.

چغندرکاران از یارانه دولتی استفاده نمی‌کنند

وی با بیان اینکه درحال حاضر کارخانه‌های و کشاورزان چغندر قند خصوصی هستند و عملا از یارانه دولتی استفاده نمی‌کنند زیرا با قیمت مصوب محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند، تصریح کرد: دولت قیمت شکر را 3 هزار و 400 تومان تعیین کرده درحالی که این محصول به‌‍صورت آزاد با نرخ حدودا 7 هزار تومان به فروش می‌رسد و کشاورز به جای دریافت یارانه محصول خود را باید براساس نرخ یارانه‌ای بفروش برساند.

کارخانه تولید قند شستشوی چغندر قند

 

پاپی‌زاده با اشاره به اینکه گرانی حمل و نقل محصولات آسیب جدی را به بخش کشاورزی مخصوصا کشت چغندر قند وارد کرده است زیرا کارخانه‌ها تولید قند و شکر در تمامی مناطق احداث نشده‌اند و هر کارخانه 2 تا 3 استان را پوشش می‌دهد، ادامه داد: در حال حاضر هزینه حمل هر کیلوگرم چغندر قند به میزان 150 تا 170 تومان رسیده است که عملا کشت این محصول را از دایره توجیه اقتصادی خارج می‌کند.

یارانه حمل و نقل به چغندرکاران تخصیص داده شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید دولت یارانه‌ای را برای کرایه حمل و نقل محصول کشاورزی از جمله چغندر قند در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: در گذشته واحدهای تولید قند نیمی از هزینه حمل و نقل محصول را پرداخت می‌کردند متاسفانه این موضوع در حال حاضر حذف و کارخانه‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

:
:
:
آخرین اخبار