تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۸۳۰۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
من از تو زنده می‌مانم اگر...
 
31 اردیبهشت ماه، به نام روز ملی "اهدای عضو، اهدای زندگی" در تقویم کشور ثبت شده است؛ روزی برای پاسداشت ادامه زندگی پس از مرگ. تصمیم خانواده یک بیمار مرگ مغزی به اهدای عضو عزیزشان را شجاعانه بدانیم یا به عصبانیت و پرخاش خانواده یک بیمار مرگ مغزی دیگر با شنیدن پیشنهاد اهدای عضو حق بدیم یا نه، باید بدانیم که روزانه 10 بیمار لیست انتظار پیوند در کشور ما به دلیل نرسیدن عضو اهدایی جان می‌بازند؛ اعضایی که نباید با مرگ مغزی به زیر خاک بروند.

دکتر امین بحرینی  با اشاره به مشکلات تیم‌های پزشکی پیوند اعضا در گرفتن رضایت از خانواده بیمارن مرگ مغزی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه اهدای عضو، یک عمل شرعی و قانونی و مصوب مجلس است اما همچنان در این زمینه مشکل وجود دارد. یکی از مشکلات در این زمینه این است که اطلاع‌رسانی به درستی انجام نشده و این کار، یک کار تیمی زمان‌بر و مداوم است.

وضعیت "بسیار بد" رضایت به اهدای عضو در خوزستان

وی افزود: وضعیت اهدای عضو در خوزستان بسیار بد است و نسبت به سال گذشته بدتر نیز شده است. سال گذشته 19 مورد اهدای عضو در خوزستان داشتیم. همچنین امسال تاکنون تنها یک مورد اهدای عضو داشته‌ایم که با توجه به دو مورد اهدای عضو در این بازه زمانی در سال گذشته، در این مدت شاهد کاهش 50 درصد اهدای عضو هستیم.

بحرینی ادامه داد: موارد مرگ مغزی در خوزستان وجود دارد اما خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند. در یک مورد که چند روز پیش در اهواز رخ داد، تیم تخصصی گروه پیوند که جهت جلب رضایت خانواده برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی به آنان مراجعه کرده بودند، نزدیک بود از خانواده بیمار کتک بخورند.

مدیر مرکز فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهدای عضو شاخص تصریح کرد: شاخص متوسط کشوری برابر با 16 مورد اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است، یعنی در خوزستان که بیش از 4 میلیون جمعیت دارد، باید سالیانه حدود 50 تا 60 مورد اهدای عضو داشته باشیم اما شاخص خوزستان 2 یا 3 مورد است.

حدود 1000 خوزستانی در لیست انتظار پیوند

بحرینی عنوان کرد: قطعا مسائل فرهنگی در آمار پایین اهدای عضو موثر است که کار فرهنگ‌سازی باید توسط متولیان فرهنگی انجام شود. مدت‌ها است که به استانداری خوزستان می‌گوییم که در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همه چیز مهم است جز فرهنگ‌سازی پیوند اعضا. یک نفر به تنهایی قادر به تغییر فرهنگ مردم یک استان نیست و زمانی موفق می‌شویم که این موضوع برای همه مسئولین خوزستان اهمیت داشته باشد.

وی عنوان کرد: اکنون حدود 800 تا 900 خوزستانی در لیست انتظار پیوند کلیه و 70 تا 80 نفر در لیست انتظار پیوند کبد داریم که اکثر آنها در لیست استان اصفهان یا فارس قرار دارند.

مرگ روزانه 10 بیمار به علت نرسیدن عضو پیوندی

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: سالیانه تعداد زیادی بیمار به علت عدم اهدای عضو از سوی بیماران مرگ مغزی فوت می‌کنند. طبق آمار کشوری، روزانه بین هفت تا 10 بیمار به دلیل نرسیدن عضو، جان خود را از دست می‌دهند این در حالی است که در هر بیمار مرگ مغزی، هفت عضو و حدود 20 نسج مانند پوست، استخوان و قرنیه قابلیت اهدا دارند.

وی با اشاره به نحوه تشخیص مرگ مغزی گفت: زمانی که پزشک احتمال مرگ مغزی یک بیمار را مطرح می‌کند، تیم پزشکی مستقر در بیمارستان که اعضای آن از سوی وزارت بهداشت مشخص شده و شامل پنج متخصص است، بیمار مشکوک به مرگ مغزی را معاینه می‌کنند و آزمایش‌های لازم از بیمار گرفته می‌شود. پس از تایید تیم، نماینده پزشکی قانونی نیز مرگ مغزی را تایید می‌کند و پس از آن، تیم پزشکی ما نسبت به صحبت و اخذ رضایت از خانواده اقدام می‌کند.

مرگ مغزی، "کما" نیست

بحرینی گفت: عدم رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو ممکن است به علت این باشد که تصور می‌کند مرگ مغزی همان حالت "کما" است و این تصور اشتباه، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی است. کما و مرگ مغزی متفاوت هستند. یک بیمار زمانی که به کما می‌رود ممکن است به زندگی برگردد اما یک بیمار مرگ مغزی، قطعا به زندگی برنمی‌گردد.

وی افزود: یک عامل اصلی مقاومت در برابر اهدای عضو، عدم آگاهی است. یک فرد مرگ مغزی با دعا و توسل قابل برگشت به زندگی نیست همان گونه که کسی که قلبش ایستاده است با دعا قابل برگشت به زندگی نیست. تنها با معجزه پیامبران، مرده زنده می‌شد که اکنون نمی‌شود این کار را کرد.

انواع مرگ قطعی

مدیر مرکز فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: دو نوع مرگ وجود دارد، مرگ قلبی و مرگ مغزی. 90 درصد مرگ‌ها، مرگ قلبی است که در عرف همه آن را می‌شناسند. 10 درصد مرگ‌ها نیز مرگ مغزی است. در علم پزشکی مرگ مغزی نیز مرگ قطعی است و برگشتی در کار نیست. مانند مرگ قلبی، مرگ مغزی نیز مساوی با مرگ قطعی است.

وی ادامه داد: مرگ مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مغز مرده باشند که در این شرایط هیچ وقت قابل بازگشت نیستند.

بحرینی گفت: زمانی که مرگ مغزی یک فرد تایید می‌شود برای اهدای عضو حداکثر 48 تا 72 ساعت زمان وجود دارد. در دنیا بیشترین زمانی که توانسته‌اند یک فرد مرگ مغزی را نگه دارند، یک هفته بوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار