تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۸۳۱۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهار کانون های ریزگرد توسط سیلاب آدرس غلط دادن به مردم است
 معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اخبار، جراید و برخی نشست ها مکرر مطرح می شود سیلاب تمام کانون های ریزگرد خوزستان را مهار کرده اما این ادعا ، آدرس غلط دادن به مردم است.
 
احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به این که این آدرس غلط دادن به 2 اثر سوء منجر می شود اظهار داشت: اول این که برنامه جامعی که برای مهار گرد و غبار ( با چشم انداز دست کم پنج ساله) پیش بینی شده را تحث الشعاع قرار می دهد و ممکن است در مرکز و در برخی از تصمیم گیری ها اعتبارات لازم و توجه کافی به این برنامه دیگر صورت نگیرد.
وی افزود: اثر دوم این که با مطرح کردن این موضوع این دیدگاه در اذهان عمومی به وجود می آید که ما دیگر به هیچ وجه گرد و غبار در استان نخواهیم داشت در حالی که این سیل فقط تالاب های ما را پر آب کرد و تالاب ها تنها درصدی از کانون های ریزگرد هستند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست سال آبی 97_ 98 را از نظر میزان بارشها یک سال استثنایی خواند و گفت: در این سال آبی علاوه بر این که حدود 22.5 میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای خوزستان ذخیره شد تالاب های بسیاری بزرگ مثل شادگان و هور العظیم تقریبا به طور کامل و تالابهای بامدژ و میانگران نیز به طور کامل کامل آبگیری شدند و می توان گفت سال رویایی برای مردم خوزستان بود.
وی با اشاره به خسارت های سیل در کنار این بارش های الهی بیان کرد: سیل به وقوع پیوسته خسارت هایی را به بخشی از کشاورزی و همچنین مردم وارد کرد که از این بابت ما با مردم خوزستان ابراز همدردی میکنیم.
لاهیجان زاده یادآور شد: براساس آمارها در سطح استان 350 هزار هکتار کانون های ریزگرد با منشا رسی و 220 هزار هکتار با منشا شن و ماسه وجود دارد یعنی بالای 600 هزار هکتار از این کانون ها در نقاط مختلف استان پراکنده هستند.

***کانون های ریزگرد بی ارتباط با مناطق سیلابی
وی تاکید کرد: بخش عمده کانون های ریزگرد در شرق و جنوب شرق استان هستند که اصلا ارتباطی به سیلاب نداشتند و بخشی دیگر نیز در غرب استان واقع شده اند که آنها نیز بی ارتباط با سیلاب بودند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به این که کماکان برنامه های مقابله با پدیده گرد و غبار به صورت جدی در خوزستان دنبال می‌ شوند افزود: امسال تابستان گرمی در پیش داریم و دمای 50 درجه مجددا کانون ها ریزگرد را مستعد بروز گرد و غبار می کند.
وی گفت : امید است با برنامه ریزی صورت گرفته میزان آبی که پشت سدها هست بتوانیم در سه سال آینده برنامه 2 سال قبل را با جدیت دنبال کنیم.
لاهیجان زاده درپاسخ به این که چرا از آب سیلاب برای مهار کانون های ریزگرد استفاده نشد گفت : امکان این که در بازه زمانی کوتاه یک ماهه 100 کیلومتر کانال و خط لوله کشیده شود وجود نداشت و همانطور که مشخص است اگر بنا باشد کانال آب کشیده شود باید از موانع مختلفی مانند خطوط نفت، گاز، اراضی کشاورزی و ... عبور کند.
وی افزود: ایجاد کانال یا خط لوله به سمت کانون های ریزگرد یک پروژه چند ساله است که اجرای آن در زمان کوتاه ممکن نیست اما می‌شود برنامه ریزی هایی را برای سیلاب‌های آینده مشخص کرد.
به گزارش ایرنا جاری شدن سیل در خوزستان و افزایش دبی رودخانه های دز، کرخه و کارون از اوایل فروردین گذشته، 21 شهرستان این استان را درگیر کرد در برخی رسانه ها اعلام شده بود با توجه به سیلاب اخیر کانون های ریزگرد در خوزستان به طور کامل مهار شده است.
استان خوزستان از 15 سال گذشته تاکنون بر اثر عوامل مختلف با پدیده ریزگردها درگیر شده است که این موضوع بر زندگی و فعالیت مردم در استان تاثیر گذار بوده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار