تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۱۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فشار خون بالا، عامل بسیاری از مرگ‌های زیر 70 سال
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آغاز اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون در خوزستان همزمان با سراسر کشور گفت: بسیاری از مرگ‌های زیر 70 سال ناشی از عوارض فشار خون بالا است و می‌توان گفت که فشار خون بالا در رأس همه بیماری‌ها غیرواگیر قرار دارد.

  دکتر ایرج نظری در همایش تبیین و معرفی برنامه بسیج ملی کنترل فشارخون بالا که امروز (یکم خردادماه) در تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 18 فروردین‌ماه به نام روز جهانی سلامت نامگذاری شده است. با توجه به اینکه این روز ابتدای روزهای کاری در کشور ما است و برنامه‌ریزی در این راستا مشکل پیدا می‌کند، این روز را به هفته تبدیل کرده‌ایم. بنابراین در کشور ما هفته اول اردیبهشت‌ماه هر سال به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در هفته سلامت جهت ارتقای کمی و کیفی سلامت مردم برنامه‌ریزی و برنامه‌ها در این جهت اجرا می‌شوند.

نظری ادامه داد: امسال در خوزستان و چند استان دیگر که مشکلات ناشی از سیل وجود داشت، برنامه‌های هفته سلامت تحت تاثیر قرار گرفت و تقریبا هفته سلامت در این استان‌ها برگزار نشد و یا برنامه‌ای اجرا نشد و همه فعالیت و ظرفیت‌ها برای مقابله سیل به کار گرفته شد. با توجه به فعالیت‌های انجام شده توانستیم از سیل سربلند بیرون بیاییم و اعلام کنیم که تاکنون مشکل حادی از نظر سلامت یا بیماری‌زایی ناشی از سیل نداشته‌ایم و امیدواریم این مساله ادامه یابد.

وی عنوان کرد: به دنبال برگزاری هفته سلامت، شعار سال "بسیج  ملی کنترل فشار خون بالا" اعلام شد. این موضوع به عنوان یک رسالت بر عهده همه دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت تا با همکاری مردم و سازمان‌ها در این راستا تلاش شود زیرا یکی از مهم‌ترین علل بیماری‌های ناتوان‌کننده جامعه امروزی، بالا بودن فشار خون است.

نظری ادامه داد: فشار خون بالا باعث ایجاد یک سری مشکلات و معضلات برای بیمار می‌شود؛ سکته مغزی و وارد شدن آسیب به قلب، کلیه و چشم برخی از عوارض فشار خون بالا هستند؛ این عوارض چندگانه سالیانه بسیاری از مردم ما را درگیر می‌کنند و هم بیماران اذیت می‌شوند و هم میلیون‌‌ها تومان صرف هزینه‌های درمانی و نگهداری آنها می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اگر بتوانیم این افراد را شناسایی و درمان و از بروز عوامل بیماری پیشگیری کنیم، از ایجاد بسیاری از مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی جلوگیری می‌شود. همچنین مبالغی که در این راستا صرف می‌شود، نگهداری و در زمینه‌های دیگر هزینه خواهد شد.

نظری بیان کرد: امروزه مرگ‌های زیر 70 سال مرگ زودرس هستند بنابراین باید سعی کنیم عوامل و شرایط قابل کنترل جهت جلوپیری از مرگ زودرس را کنترل کنیم. همچنین موارد مورد نیاز، توسعه یافته و آموزش داده شوند و فعالیت‌های درمانی پیگیری شوند تا از مرگ زودرس جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مرگ‌های زیر 70 سال ناشی از عوارض فشار خون بالا است و می‌توان گفت که فشار خون بالا در رأس همه بیماری‌ها غیرواگیر قرار دارد. برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در این راستا آغاز شده تا به صورت ملی بسیجی ایجاد شود و در مرحله نخست اطلاعات لازم به افراد در معرض فشار خون بالا داده شود تا از بروز بیماری پیشگیری شود.

نظری افزود: همچنین با اجرای این برنامه افراد دارای فشار خون بالا که تاکنون شناسایی نشده بودند، پیش از بروز عوارض شناسایی و درمان می‌شوند. افراد بیمار نیز که شناسایی شده اما درمان درست نگرفته بودند، شناسایی و به طور صحیح درمان خواهند شد. همچنین بیمارانی که دچار عارضه هستند، به صورت صحیح عوارض، درمان می‌شوند تا از عواقب بعدی جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهداف اجرای این برنامه، گفت: هدف این برنامه بسیج همگانی و ملی است تا حدود 40 درصد جامعه که دچار فشار خون بالا هستند و از آن اطلاعی ندارند، شناسایی و درمان شوند.

وی ادامه داد: همچنین آگاهی لازم جهت جلوگیری یا دور کردن عوامل خطرزای فشار خون و موارد دیگر به مردم داده شود.

نظری بیان کرد: این برنامه از 27 اردیبهشت‌ماه تا 15 تیرماه جهت کنترل فشار خون همه افراد بالای 30 سال، زنان باردار و کسانی که نارسایی کلیوی دارند، اجرا می‌شود. بنا است که سازمان‌ها، ارگان و پایگاه‌های بسیاری در این زمینه فعالیت کنند و امیدواریم در پایان اجرای برنامه، جمعیت مدنظر کاملا شناسایی شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار