تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۸۳۲۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پنج هزار هکتار از نهالکاری های کانون ریزگرد در خوزستان خشک شد

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: پنج هزار هکتار از عرصه های نهالکاری در کانون ریزگرد جنوب شرق به دلیل عدم مطالعه قبل از اجرای طرح، از بین رفته است.

علی محمد طهماسبی بیرگانی شامگاه شنبه در کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار در سالن جلسات استانداری خوزستان، با اشاره به ارزیابی اقدامات مقابله با گرد و غبار در سال های 95 و 96 ، اظهار داشت: پنج هزار هکتار از نهالکاری هایی که در کانون جنوب شرق انجام شده  خشک شده و این نوع کشت نباید در آنجا تکرار شود.

وی علت این خطا را همزمان بودن کشت و مطالعه عنوان کرد و افزود: در این عرصه ها «کهور پاکستانی» کشت شده بود که شرایط زمینی آن مناسب نبوده و نباید در آنجا واکاری (کشت مجدد) شود به همین دلیل پیشنهاد شده که واکاری با گونه های دیگر و یا در مکان دیگری انجام شود.

طهماسبی بیرگانی اضافه کرد: در مجموع 36 هزار هکتار نهالکاری در کانون های ریزگرد انجام شده که 24 هزار هکتار موفق و بخش هایی نیز از سیلاب آسیب دیده است.

وی با تاکید بر تامین آب طرح های نهالکاری در کانون های ریزگرد، خاطرنشان کرد: مراقبت و نگهداری از عرصه های نهالکاری و بوته کاری شده در خوزستان جزو اولویت های کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار است.

طهماسبی بیرگانی اولویت اول مراقبت و نگهداری اقدامات در جنوب شرق اهواز است و در بخش هایی که سیلاب آمده مدیریت چرا در این عرصه ها با توجه به اینکه پوشش ایجاد شده را در دستور کار داریم

وی خواستار ادامه همکاری سازمان آب و برق خوزستان در تامین آب عرصه های نهالکاری شد و گفت: این سازمان تا کنون همکاری خوبی در تامین آب از کانال کوت امیر داشته اما با توجه به تخریب بخش هایی از کانال آبرسانی به کانون های گرد و غبار، لازم است که این همکاری تداوم یابد.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار همچنین با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز در اجرای کمربند سبز به عنوان یکی از مصوبات طرح مقابله با گرد و غبار، اظهار داشت: 150 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح به شهرداری اهواز پرداخت شده اما شهرداری اقدام مناسبی برای اجرای این طرح انجام نداده است.

به گفته وی طرح کمربند سبز به مساحت سه هزار هکتار به شهرداری ابلاغ شده بود اما سازمان برنامه آن را به یک هزار و 150 هکتار کاهش داده است.

در این نشست استاندار خوزستان، نتیجه ارزیابی کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار، مبنی بر خشک شدن پنج هزار هکتار را نپذیرفت.

*کانون ریزگرد زیر سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست گفت: بخشی از عرصه پنج هزار هکتاری نهالکاری شده در سال گذشته و در حدود چهار تا پنج هزار هکتار از عرصه های پیشنهادی برای سال جاری، در سیلاب اخیر به زیر آب رفته است.

علیرضا جمشیدیان با اشاره به کار در کانون فوق بحرانی موسوم به «کانون شماره 4» در جنوب شرق اهواز، افزود: به این ترتیب کار در بخشی از کانون شماره 4 در روزهای اخیر ادامه داشته و مابقی نهالکاری به کانون های شماره 3 و 5 در ماهشهر انتقال داده شده است.

به گفته وی هنوز مشخص نیست عرصه پنج هزار هکتاری نهالکاری شده در سال های 95 و 96 که مدتی است زیر آب مانده زنده بماند و باید منتظر نتیجه بمانیم.

وی اضافه کرد: در سال های 95 و 96 در مجموع ، 18 هزار و 200 هکتار مراقبت و آبیاری با پیشرفت 100 درصد، 19 هزار و 500 هکتار عرصه نهالکاری با پیشرفت 74 درصد، 2 هزار هکتار مالچ پاشی توام با نهالکاری با پیشرفت 200 درصد، 112 هزار هکتار مدیریت چرا با پیشرفت 100 درصد، 112 هزار هکتار قرق و حفاظت با پیشرفت 100 درصد، پنج هزار هکتار مدیریت آب با پشرفت 100 درصد و یک هزار و 100 هکتار بوته کاری با پیشرفت 91 درصد انجام شده است.

جمشیدیان مهمترین مشکل طرح مقابله با گرد و غبار را تامین آب دانست و اظهار داشت: کانال اصلی آبرسانی به کانون های ریزگرد در زمان سیلاب بخشی به دلیل تهدید راه آهن و بخشی به دلیل قرار گرفتن در سیلاب بر بحره شکسته شده است.

وی با بیان اینکه 30 هزار هکتار کانون ریزگرد در جنوب شرق محلی برای تامین آب ندارد، افزود: تا کنون با اصرار و خواهش از سازمان آب و برق برای تامین آب عرصه های نهالکاری شده از کانال «کوت امیر» سهمیه ای دریافت کردیم اما با توجه به اینکه فعلا امکان آبگیری کانال اصلی آبرسانی وجود ندارد، نیاز به همکاری این سازمان برای ادامه تامین آب داریم.

خوزستان از بهمن ماه پارسال درگیر سیلاب و طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون است.

در پی طوفان گرد و خاک در بهمن ماه سال 1395 که منجر به قطع آب و گاز و برق و تلفن در تعدادی از شهرهای خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز شد، هیات دولت طرح فوری مقابله با گرد و غبار را مصوب کرد. بر این اساس مقرر شد مهار کانون فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز با وسعت بیش از یکصد هزار هکتار در اولویت قرار گیرد.

برآوردها کانون های گرد و غبار خوزستان را بیش از 700 هزار هکتار (رسی و ماسه ای) نشان می دهد که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی و بیش از 40 هزار هکتار فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که 400 تا 700 هزار هکتار از زمین های این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار