تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۱۸۳۲۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دایک مرزی هورالعظیم دوباره ترمیم می شود
 استاندار خوزستان با اشاره به لزوم ترمیم دایک مرزی هورالعظیم، گفت: شرایط پایین دست رودخانه کرخه برای مسدود کردن مجدد شکاف های دایک مرزی در هورالعظیم بررسی می شود.

 غلامرضا شریعتی عصر یکشنبه در کارگروه تالاب ها و سواحل خوزستان در سالن جلسات استانداری، در پاسخ به درخواست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر تسریع در ترمیم دایک مرزی و مسدود کردن خروجی آب به بخش عراقی هورالعظیم، اظهار داشت: با توجه به ذخیره بالای سد کرخه که هنوز بیش از 5.6 میلیارد مترمکعب است و برنامه ریزی برای کشت تابستانه در پایین دست حوضه کرخه، باید ظرفیت تالاب و شرایط فعلی برای مسدود کردن دایک مرزی تالاب هورالعظیم بررسی شود.

وی افزود: نظر کارشناسان بر این است که سال آبی بعد از ترسالی، حداکثر نرمال خواهد بود بنابراین باید مدیریت منابع آب برای سال های آینده نیز مدنظر قرار گیرد.

شریعتی اضافه کرد: در زمان شکافتن دایک مرزی قرار بود که این دایک بعد از سیل مسدود شود اما باید بررسی شود که آیا اکنون زمان مناسب است یا باید مدتی دیگر صبر کنیم.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ساماندهی زهکش «خارور» گفت: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی این کانال، برای جلوگیری از تخلیه تالاب بامدژ اقدام کند.

شریعتی احیا و حفاظت از تالاب ها را از اولویت های استان عنوان کرد و افزود: حقابه تالاب های استان امسال به طور کامل تامین می شود.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح پایش تالاب ها اضافه کرد: پنج میلیارد ریال از محل شورای راهبردی و پنج میلیارد ریال از محل عوارض ارزش افزوده به مرکز تحقیقات آبزی پروری در ماهشهر اختصاص می یابد.

مدیران سازمان آب و برق خوزستان و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در این نشست غایب بودند.

دایک مرزی، به طول 104 کیلومتر با عرض بیش از هفت متر و ارتفاع متوسط پنج متر است که بخش ایرانی و عراقی هورالعظیم را از هم جدا می کند. هدف از این طرح که در سال 1390 به اتمام رسید، کنترل سطح و عمق تالاب با احداث خاکریز حفاظتی برای استقرار نیروهای نظامی، احداث سازه های سرریز برای استفاده بهینه از منابع آبی و فراهم کردن زمینه های اشتغال عنوان شده است. کارشناسان و فعالان محیط زیست اما معتقد هستند این دایک مرزی بدون مطالعات کافی ساخته شده و علاوه بر قطعه کردن هورالعظیم، باعث مسدود شدن مسیر آبزیان و زیستمندان تالاب و از بین رفتن ذخایر و زیستگاه ها شده است.

*احیای دایک مرزی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست خواستار مسدود کردن شکاف های ایجاد شده در دایک مرزی تالاب هورالعظیم شد تا از خروج آب به سمت بخش عراقی هور جلوگیری شود؛ این در حالیست که برچیدن جاده ها و دایک مرزی در هورالعظیم از مطالبات فعالان محیط زیست در ماه های اخیر بوده است.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: دایک مرزی در زمان طغیان رودخانه کرخه در هشت نقطه شکافته شد تا شهرهای رفیع و سوسنگرد به زیر آب نرود، اما اکنون با فروکش کردن سیلاب و کاهش عمق بخش ایرانی هورالعظیم، همچنان آب تالاب از این شکاف ها به سمت عراق تخلیه می شود که در صورت ادامه این شرایط در تابستان با مشکل مواجه می شویم.

وی افزود: در صورت وجود زیرگذرهای کافی در جاده مابین مخزن شماره یک و 2 هورالعظیم، امکان آبگیری کامل تالاب وجود داشت، اما به دلیل نبود این زیرگذرها، به ناچار برای جلوگیری از آبگرفتگی شهرهای رفیع و سوسنگرد، دایک مرزی هورالعظیم را در مخزن شماره یک، شکسته شد تا آب به سمت بخش عراقی تالاب برود.

در زمان وقوع سیلاب کرخه، تاسیسات نفتی به عنوان یکی از موانع آبگیری هورالعظیم مطرح شده بود، البته وزیر نفت این اتهام را رد کرده است.

*بازگشت زندگی به تالاب های بین النهرین

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: در پی طغیان رودخانه های کرخه و دجله، تالاب های بین النهرین در ایران و عراق با وسعت 1.7 میلیون هکتار تقریبا به طور کامل آبگیری شده اند.

لاهیجان زاده با اشاره به تصاویر ماهواره ای این تالاب ها افزود: این تالاب ها شامل هورالهویزه (بخش ایرانی و عراقی هورالعظیم)، هور مرکزی و هورالحمار است که بعد از سال 1975 تا کنون چنین تصاویری از آبگیری تالاب های بین النهرین ثبت نشده بود.

وی اضافه کرد: از سال 1991 تا 2000 صدام حسین با اجرای چند پروژه مهندسی تالاب های بین النهرین را خشکاند به طوری که در سال 2002 در حدود 90 درصد این تالاب ها خشک شده بود که آغاز خشکی این تالاب ها همزمان با آغاز پدیده گرد و غبار در خوزستان است.

لاهیجان زاده ادامه داد: در سال 2000 سازمان ملل، خشک شدن تالاب های بین النهرین را به عنوان یکی از 2 فاجعه زیست محیطی قرن نام نهاد.

وی همچنین با اشاره به نتایج هواشناسی سال های 1360 تا 1380 در خوزستان گفت: این مطالعه نشان می دهد که با خشک شدن تالاب ها، رطوبت هوا در خوزستان 50 درصد کاهش یافته و دمای هوا نیز 3 درجه سانتیگراد افزایش یافته است که تبعات آن خشک شدن خاک و ایجاد کانون های ریزگرد است.

لاهیجان زاده تالاب ها و رطوبت ناشی از این محیط های آبی را سدی در مقابل بادهای موسمی و گرد و غبار از عراق، عربستان، اردن و سوریه عنوان کرد.

*سیل به تالاب های تشنه رسید

لاهیجان زاده در ادامه با ارائه گزارشی از بررسی تغییرات و وضعیت آبگیری تالاب های استان بعد از سیلاب اخیر گفت: تا کنون 98 درصد بخش ایرانی هورالعظیم و بیش از 100 درصد بخش عراقی این تالاب آبگیری شده است.

وی افزود: میزان ورودی آب به هورالعظیم به اندازه ای است که با وجود خروج آب از محل شکستگی دایک در مخزن شماره یک به سمت عراق، آب از مخازن 4 و 5 دوباره از بخش عراقی به ایرانی وارد می شود که در حال حاضر آب به تالاب ناصری و به سمت نهر خین در خرمشهر هدایت شده است.

لاهیجان زاده ایجاد پل در جاده های مابین مخازن تالاب هورالعظیم را با هدف تبادل آبی بین مخازن، ضروری و جزو تعهدات شرکت مهندسی و توسعه نفت دانست که تا کنون به طور کامل اجرا نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به ورودی آب از سیلاب بر بحره به تالاب شادگان، 100 درصد این تالاب اکنون آبگیری شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: با بازگشایی زیرگذرهای جاده آبادان به ماهشهر و جریان آب از تالاب به سمت دریا نیز آلودگی و نمک شستشو شده است.

وی همچنین با اشاره به طغیان رودخانه دز و آبگیری تالاب بامدژ گفت: در تاریخچه بامدژ وسعت آن هشت هزار هکتار عنوان شده بود اما تا کنون در این سطح آبگیری نشده بود و در سال های اخیر مساحت قسمت آبدار آن بیشتر از 2 هزار و 500 هکتار نشده بود، اما در سیلاب اخیر وسعت این تالاب به هشت هزار هکتار رسید.

لاهیجان زاده با بیان اینکه آب بامدژ توسط نهر خارور تخلیه می شود، تاکید کرد: برای پایداری شرایط بامدژ باید نهر خارور توسط سازمان آب و برق مدیریت و ساماندهی شود.

وی از آبگیری 100 درصد تالاب شیمبار در اندیکا نیز خبر داد و افزود: تالاب های میانگران و بندون در ایذه به صورت کامل آبگیری شده اند.

به گفته وی تالاب بندون در 20 سال اخیر خشک شده بود، به طوری که به عنوان حریم شهری به وزارت مسکن و شهرسازی تحویل داده شده بود که چند ماه پیش با مصوبه شورای حفاظت از بیت المال به زیرمجموعه محیط زیست تحویل و واگذاری آن ممنوع شد.

لاهیجان زاده خواستار اختصاص حقابه دائم به تالاب میانگران از محل طرح انتقال آب از سد کارون 3 به ایذه شد تا این تالاب در تمام فصول آب داشته باشد.

*احیای تالاب ها با مشارکت بومیان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر نیز در این نشست گفت: مطالعات مدیریت یکپارچه زیست بومی در تالاب های استان در حال انجام است.

احمد سواری این طرح را شامل تالاب های هورالعظیم، شادگان، میانگران، بامدژ، شیمبار و بندون دانست و افزود: مدیریت زیست بومی، شیوه ای نوین در مدیریت تالاب هاست که ناظر به مدیریت چند جانبه است و در این روش ذینفعان اصلی و بهره برداران تالاب در تدوین برنامه و مدیریت مشارکت می کنند.

وی اضافه کرد: هدف این طرح مدیریت زمین، آب و منابع زیستی تالاب هاست که 12 اصل را در پنج گام پیاده سازی می کند.

سواری تامین حقابه تالاب ها را مهمترین عامل در اجرای این طرح دانست و خواستار همکاری استانداری خوزستان برای اجرای طرح پایش تالاب های استان شد.

به گفته وی پایش تالاب ها از مطالبات فعالان محیط زیست و جوامع محلی است که می تواند وضعیت آنها را از نظر آلودگی و زیستمندان سنجش کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار