تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۸۳۳۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خروجی های تخلیه آب تالاب شادگان به سمت دریا مسدود شدند
مسئول قرارگاه کنترل سیل شهرستان شادگان گفت:با مسدود کردن 125 کانال ( کالورت ) از خروج آب شیرین تالاب بین المللی شادگان به دریا جلوگیری شد.

مکی یازع  با بیان اینکه با ایان اقدام آب شیرین ناشی از سیل اخیر در تالاب شادگان ذخیره می شود اظهار داشت: در عملیات مسدود کردن کانال های خروجی آب تالاب شادگان سه دستگاه بیل مکانیکی بیل بلند، یک دستگاه لودر، یک دستگاه جرثقیل به کار گرفته شده ضمن اینکه برای این اقدام ۴۸۰ کمپرسی خاک به منطقه منتقل شد.

وی افزود :۳۵ نفر از نیروهای جهادی شهرستان‌های آبادان و شادگان در عملیات مسدود کردن کانال های خروجی آب تالاب به صورت شبانه روزی فعالیت داشتند.

یازع گفت: هشت میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال برای بسته شدن کانال‌ها و پل‌های گذر آب (کالورت) از تالاب بین‌المللی شادگان به سمت خورها و خلیج فارس هزینه شده است.

وی گفت: با بسته شدن مسیرهای خروجی آب از تالاب بین‌المللی شادگان بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب آب شیرین در تالاب ذخیره شده است.

به گزارش ایرنا در جریان سیل اخیر در استان خوزستان بخشی از سیلاب به سمت تالاب شادگان که چند سالی با بحران خشکسالی مواجه شده بود هدایت شد.
تالاب شادگان وسیع‌ترین تالاب کشور است که از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود.
این تالاب با آب شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.
تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس است.
این تالاب در آغاز فصل پاییز، شاهد ورود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.
تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار