تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۸۳۳۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
6 هزار و 2۰۰ فلامینگو در تالاب شادگان در خوزستان سرشماری شد
6 هزار و 2۰۰ فلامینگو در تالاب شادگان در خوزستان سرشماری شد

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سه هزار و ۴۰۰ قطعه فلامینگوی بالغ و ۲ هزار و ۸۰۰ قطعه جوجه فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شد.

سید عادل مولا با اشاره به فرارسیدن فصل جوجه آوری پرندگان ساحلی و کنار ساحلی، بیان کرد: بر این اساس سرشماری و حلقه گذاری گونه «فلامینگو»، «کاکایی صورتی» و «سلیم خرچنگ خوار» همانند سال‌های گذشته، از اوایل خرداد آغاز شده و تا اواخر این ماه ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه امسال با توجه بارندگی‌های مناسب، شرایط مساعدی برای بسیاری از پرندگان در سواحل و آبگیرهای خوزستان به وجود آمده، افزود: کارشناسان و محیط بانان در هفته گذشته سواحل جنوبی تالاب شادگان که به عنوان محل جوجه آوری فلامینگوها شناسایی شده را سرشماری و موفق شدند ۱۰ تا ۱۵ درصد از جوجه‌ها را حلقه گذاری کنند.

به گفته وی تعداد قابل توجهی از تخم‌های فلامینگوها نیز در تالاب شادگان وجود دارد که هنوز به جوجه تبدیل نشده اند.

مولا در ادامه گفت: فلامینگوها به زندگی در آب شور علاقه دارند، ضمن اینکه نیاز غذایی و شرایط زیست (آب وسیع و خشکی)، خوریات تالاب شادگان در محدوده شهرستان آبادان محل مناسبی برای زندگی آنهاست.

وی افزود: جوجه‌های این فلامینگوها پس از بلوغ در تالاب شادگان باقی می‌مانند و والدین آنها مهاجرت می‌کنند.

وی مهمترین تهدید فلامینگوها را برهم زدن زیستگاه این گونه بیان کرد و گفت: افزایش شوری آب و نبود تعادل میان آب شور و شیرین در تالاب شادگان که در سال‌های گذشته به دلیل تامین نشدن حقابه این تالاب بوجود آمده بود، از جمله مواردی است که باعث آسیب رساندن به این پرندگان شده است.

مولا ادامه داد: در سیل اخیر شرایط تالاب شادگان و به تبع آن زیستگاه فلامینگوها بهتر و گسترده‌تر شده و پراکنش آنها بیشتر شده است.

«فلامینگو» پرنده‌ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده است که در پهنه‌های آبی گلی و کم عمق و بیشتر در دریاچه‌های لب شور، شور و یا جزر و مدی به صورت دسته‌های چند صد تایی زندگی می‌کنند.

مولا معاون محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ گزارش‌هایی از مشاهده این گونه در تالاب شادگان در آبادان دریافت شد و تعدادی از محیط بانان تخم‌های فلامینگو را پیدا کرده بودند؛ اما با توجه به پایان فصل تخم گذاری تنها ۲ جوجه فلامینگو حلقه گذاری شدند. اما در فروردین ۹۵ با برنامه ریزی و اعزام تیم‌های کارشناسی ۴۱ جوجه فلامینگو حلقه گذاری شدند.

در حلقه گذاری، کدهایی به پای پرنده وصل می‌شود که مشخصات و موقعیت منطقه را نشان می‌دهد و هدف آن شناسایی زیستگاه و مسیر پرواز و مهاجرت جوجه‌ها و احتمال بازگشت آنها بعد از بالغ شدن است؛ علاوه بر این در صورت اتلاف این جوجه‌ها در هر نقطه جهان، اطلاعات آن مخابره می‌شود.

به گفته رییس پیشین اداره حفاظت محیط زیست آبادان، در سرشماری فصل جوجه آوری فلامینگوها در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ قطعه جوجه فلامینگو در محدوده تالاب شادگان شمارش شده که معمولاً تعداد پرندگان بالغ نیز ۲ برابر تعداد جوجه‌ها است.

تالاب بین المللی شادگان بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور است که در جنوب خوزستان که در سه شهرستان شادگان، آبادان و ماهشهر قرار دارد. این تالاب با حدود ۵۰۰ هزار هکتار وسعت، یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های منطقه است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار