تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۸۳۳۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آشفتگی اقلیمی «جیرجیرک» ها را به خیابان‌های اهواز کشاند
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز علت زیاد شدن جمعیت «جیرجیرک» ها در اهواز را ناشی از آشفتگی شرایط اقلیمی دانست.

اشرف جزایری اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد زیاد شدن جمعیت جیرجیرک، ملخ و قورباغه در تعدادی از شهرستان‌ها بودیم که این مساله ناشی از آشفتگی اقلیمی زیستگاه است.

عضو گروه زیست شناسی دانشگاه چمران اهواز با اشاره به سیل اخیر خوزستان توضیح داد: در این سیل زیستگاه‌ها و تالاب‌های استان که در دوران خشکسالی خشک شده بود، آبگیری شد.

وی افزود: بسیاری از جانوران، به ویژه حشرات که تخم ریزی آنها به محیط‌های آبی وابسته است، با افزایش آبگیرها به فاز شدید تولید مثل وارد می‌شوند و به شدت تکثیر می‌کنند.

جزایری با اشاره به افزایش ناگهانی دما در روزهای اخیر اضافه کرد: این مساله باعث شده بخش زیادی از آبگیرها دوباره خشک شود، از سوی دیگر این افزایش دما موجب شده است که سیکل زندگی این موجودات به سرعت تکمیل شده و بالغ شوند و به سایر مراکز با پوشش گیاهی بهتر بروند به همین دلیل در روزهای گذشته شاهد افزایش جمعیت پروانه‌ها در تهران و جیرجیرک‌ها، ملخ‌ها و قورباغه‌ها در استان بودیم.

به گفته وی، آشفتگی اقلیمی به معنی شرایطی خارج از مدل‌های پیش بینی شده و روند طبیعی اقلیمی است.

وی اظهار داشت: زندگی و تکثیر موجودات زنده از تغییرات فصلی تأثیر می‌پذیرد و آشفتگی در این حوزه به صورت تکثیر ناگهانی خود را نشان می‌دهد.

جزایری همچنین درباره اینکه مردم در این شرایط باید چه کار کنند گفت: کار خاصی نمی‌توان انجام داد و به نظر می‌آید کنترل بیولوژیکی بهترین راهکار باشد، به این معنی که کنترل این موجودات را به طبیعت بسپاریم و سمپاشی نکنیم زیرا این جانوران خوراک اصلی پرنده‌ها هستند؛ اما در شرایطی که جمعیت آنها بالا باشد و امکان صدمه به انسان وجود داشته باشد، همانند حمله ملخ‌ها به مزارع، ناچار به استفاده از سموم برای مبارزه هستیم.

وی افزود: جمعیت جیرجیرک‌ها در اهواز در حال حاضر بالا نبوده و در اندازه‌ای نیست که آفت جدی به شمار بیاید بنابراین باید به طبیعت اجازه بدهیم که مشکل را خودش به مرور زمان حل کند.

در ۲ روز گذشته تعداد جیرجیرک‌ها در اهواز به شدت افزایش یافته است. این پدیده در تابستان ۱۳۹۳ نیز در این شهر مشاهده شده بود.

همچنین حمله ملخ‌ها به برخی از شهرستان‌ها گزارش شده است.

هژیرکیانی فعال محیط زیست نیز در روزهای اخیر از حرکت دسته جمعی تعداد زیادی از قورباغه‌ها در مزارع و اطراف تالاب‌های شهر ایذه خبر داده است. او گفته که این پدیده ۲۰ سال پیش نیز به شکل گسترده‌تری شهر ایذه را فراگرفته بود.

رسانه‌ها از هجوم جیرجیرک‌ها به جزیره خارک در روزهای گذشته نیز خبر داده‌اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار