تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۸۳۴۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دفن غیر اصولی زباله دلیل آتش‌سوزی و دود غلیظ در اهواز است
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مکان دفن زباله اصولی نیست در نتیجه زباله تلنبار شده و تلنبار شدن زباله تبدیل به ایجاد گازهای متان، و قابل اشتعال می‌شود که با گرم شدن هوا ایجاد آتش‌سوزی می‌کند.
دفن غیر اصولی زباله دلیل آتش‌سوزی و دود غلیظ در اهواز است

احمدرضا لاهیجان زاده در رابطه با پخش شدن دود غلیظ در شهر اهواز اظهار کرد: این دود مربوط به آتش گرفتن سایت سفیره است که ظرف چهار سال گذشته برای چندمین بار اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه در این سایت ساماندهی اصولی زباله صورت نگرفته است، افزود: چند ماه گذشته به دلیل این مشکلات در گروه پسماند استانداری این مساله مطرح و به عملکرد شهرداری انتقاد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان  با بیان اینکه سایت سفیره ارزیابی زیست محیطی دارد و برای آن سیستم پردازش تعریف شده است، گفت: پروژه دفن زباله در این سایت ناقص مانده چرا که پس از پردازش باید کود کمپوست تعریف می‌شد که این اتفاق صورت نگرفت و نحوه دفن زباله باید به  روش «فوکو اوکا» انجام می‌شد که این روش نیز به خوبی اجرا نشد.

لاهیجان زاده در توضیح مراحل مختلف دفن زباله عنوان کرد: مرحله اول مربوط به تفکیک زباله است که این تفکیک می‌تواند در مبدإ و در مقصد انجام شود که در اهواز در هر دو صورت می‌گیرد؛ تفکیک در مبدإ را دورگردها انجام می‌هند و در مقصد سیستم پردازشی که نصب شده که این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: در مرحله جدا سازی زباله خشک که درصد کمی است در حالت خوشبینانه فقط  10 تا15 درصد زباله از این طریق جدا می‌شود و مابقی زباله باید برای تولید کمپوست جدا شود.

لاهیجان زاده با ابراز تاسف از اینکه در سایت سفیره سیستم تولیدکودکمپوست راه اندازی نشده است، گفت:  در نتیجه 60 تا 70 درصد زباله دفن می‌شود که مکان دفن اصولی نیست و نتوانستند سیستم فوکواوکا را راه اندازی کنند در نتیجه زباله تلنبار شده و تلنبار شدن زباله  تبدیل به ایجاد گازهای متان، و قابل اشتعال می‌شود که با گرم شدن هوا ایجاد آتش‌سوزی می‌کند.

وی در رابطه با نحوه خاموش کردن آتش ناشی از دفن ناقص زباله، بیان کرد: به منظور مهار آتش باید خاک ریخته شود چرا که ممکن است ریختن آب سبب تجدید آتش شود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه دود پخش شده به دلیل احتراق ناقص است و وزش باد آن را سمت اهواز می‌آورد، عنوان کرد: دود ناشی از آتش گرفتن زباله خطرنام است و برای تنفس زیان دارد سال گذشته در خصوص آتش گرفتن محل دفت زباله در سایت سفیره  از شهرداری شکایت شد و پیگری قضایی کردیم.

سایت سفیره به وسعت 120 هکتار در جاده اهواز- ماهشهر واقع شده است که 10 سال گذشته در قالب طرحی با هدف دفن اصولی و بهداشتی زباله اهواز مصوب شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار