تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۸۳۴۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان بیان کرد:
خوزستان به ۵ هزار داور حقوقی نیاز دارد

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان گفت: خوزستان به پنج هزار داور حقوقی برای رسیدگی به پرونده ها در محاکم قضایی نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی ظهر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دادگستری خوزستان برای اصلاح متخلفانی که مرتکب جرایم امنیت اخلاقی می‌شوند طرحی به نام هور را اجرا می‌کند که در قالب این طرح این مجرمان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی اصلاح و اجتماعی می‌شوند.

وی با اشاره به جزئیات طرح هور، افزود: پس از برگزاری کارگاه آموزشی از این مجرمان آزمون گرفته می‌شود و پس از برگزاری آزمون، اسامی آنها به شعب صادرکننده رأی ارسال و برای آنها مجازات‌های جایگزین اعمال می‌شود تا بتوانند دوباره به جامعه برگردند.

معاون پیشگیری از جرم رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به عملیاتی شدن شیوه نامه و راهنمای مشاوره در محاکم اطفال و نوجوانان، گفت: از این به بعد در محاکم و دادگاه‌های اطفال و نوجوانان، حضور مشاور الزامی است.

حجت‌الاسلام امانت بهبهانی ادامه داد: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه در دوره جدید ترویج فرهنگ داوری و پیشگیری است.

وی بیان کرد: در این طرح مردم به جای مراجعه به دستگاه قضائی به قاضی تحکیم و داور مراجعه می‌کنند و پس از مراجعه به داور رأی قطعی و مورد رضایت طرفین پرونده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان یادآور شد: بحث داوری از سال ۹۴ در خوزستان شروع شد و اولین خانه داوری در اتاق صنعت و معدن استان با هدف حل اختلاف بین سرمایه گذاران و کارآفرینان تشکیل شد.

حجت‌الاسلام امانت بهبهانی تصریح کرد: احساس می‌کنیم که اگر بحث داوری در استان جا بیفتد آمار پرونده‌های ورودی به دادگستری و محاکم قضائی خوزستان کاهش پیدا می‌کنند.

وی گفت: از سال ۹۷ شورای سیاست گذاری و توسعه فرهنگ داوری در استان شکل گرفت و کسانی که به بحث داوری علاقه مند بودند در آزمون داوری شرکت کردند. البته این شورا منحل و کانون داوران حقوقی دادگستری جایگزین آن شد.

معاون پیشگیری از جرم رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: ۷۰۰ نفر در آزمون داوری دادگستری خوزستان شرکت کردند و ۲۵۹ نفر در مرحله اول این آزمون قبول شدند.

به گفته امانت بهبهانی، خوزستان به پنج هزار داور حقوقی برای داوری پرونده‌ها نیاز دارد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۲ در خوزستان ستاد مردمی حفاظت اجتماعی تشکیل شد که مردم با ثبت نام در این ستادها تخلفات را به دادگستری گزارش می‌دادند که در آن زمان نزدیک به ۳۰ هزار عضو داشتیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان گفت: در آن دوره گزارش‌های محدودی به دستگاه قضائی داده می‌شد و بحث پیشگیری چندان مورد توجه نبود.

حجت الاسلام امانت بهبهانی گفت: تاکنون ۷۰ هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام کردند که ۳۰ هزار نفر آن مرتبط به خوزستان است.

وی بیان کرد: ۳۰ هزار نفر دیگر نیز در دوره دیگر ثبت نام می‌شوند و سامانه سجام درباره مربوط به همه جرایم است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان ادامه داد: تاکنون یک هزار فقره شناسنامه فنی ساختمان به منظور جلوگیری از کلاهبرداری در زمان فروش ملک و ساختمان توسط شهرداری صادر شده است.

حجت‌الاسلام امانت بهبهانی گفت: یکی از مواردی که امسال به طور جدی مورد پیگیری قرار می‌گیرد رسیدگی به تجمعات و تحصن‌های غیرقانونی با حضور دستگاه‌های مختلف است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار