تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۸۳۴۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتشی که دل طبیعت را می سوزاند
آتشی که دل طبیعت را می سوزاند

برداشت محصول گندم همیشه با آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصول در شمال خوزستان همراه است به طوری که این آتش سوزی ها تنفس را برای شهروندان دشوار کرده و نفس طبیعت را می گیرند.

باز هم نفس شهر دزفول با آتش زدن بقایای مزارع گندم و کلزا تنگ شده و دودی غلیظ آسمان این شهر را در هوایی گرم فرا گرفته است.

آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصول گندم در روزهای گرم سال که مردم به هوای بیشتری برای تنفس نیاز دارند مشکلات زیست محیطی را دوچندان می‌کند.

سرایت آتش به زمین‌های اطراف و در برخی موارد سرایت آتش به جنگل‌ها، تنها نمونه‌ای از این سهل انگاری و یا ناآگاهی برخی کشاورزان است که بدون توجه به عواقب این پدیده و در اقدامی غیراخلاقی آتش را به جان طبیعت و محل زندگی مردم می‌اندازند.

به گزارش ایرنا با وجود هشدارها و شکایات متعددی که در این خصوص از سوی نهادها و اشخاص می‌شود باز هم با آغاز فصل برداشت با آتش زدن گسترده مزارع گندم روبرو هستیم.

یک دوستدار محیط زیست در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هفته‌های اخیر مزارع کشت کلزا در چهارراه آوج شهرستان دزفول به طور گسترده به آتش کشیده شد و دود و غبار این آتش سوزی عمدی خسارات غیرقابل جبران محیط زیستی و آلودگی تنفسی به وجود آورد.

علی عراقی ضمن انتقاد از بی توجهی اداره حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های ذیربط خواستار برخورد با عوامل این آتش سوزی‌ها شد.

یکی دیگر از دوستداران محیط زیست به خبرنگار ایرنا گفت: آتش زدن کاه و کلش کشاورزی جرم بوده و طبق ماده ۲۲ و ۳۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی باید با مجرمان برخورد شود.

موسی محمدپور افزود: کارشناسان معتقدند سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول میکروارگانیزم های خاک از جمله انواع باکتری، قارچ، جلبک، گلسنگ و مواد آلی خاک را نابود و مواد مغذی زمین را از بین برده و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد.

وی اظهار داشت: آتش زدن کاه و کلش باور غلط و زیان باری است که میزان نفوذپذیری خاک را کاهش می‌دهد، مواد آلی خاک را از بین می‌برد و میزان فرسایش آبی و بادی را افزایش می‌دهد.

این دوستدار محیط زیست افزود: این سنت غلط علاوه بر وارد کردن خسارت جبران ناپذیر به خاک، کیفیت و عملکرد محصول را در سال آینده کاهش می‌دهد، این در حالی است که آموزش‌های لازم برای جلوگیری از این اقدام غیرفرهنگی توسط نهادهای متولی ارائه نمی‌شوند.

** فرهنگ سازی در خصوص آتش نزدن بقایای مزارع از مدارس آغاز شود
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز در این خصوص گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما برخی کشاورزان با هدف از بین بردن علف‌های هرز و تسهیل در عملیات کاشت، داشت و برداشت بعدی اقدام به سوزاندن بقایای گندم می‌کنند که این امر باعث صدمه زدن به محیط زیست می‌شود.

بهمن دریکوندی با اشاره به وجود ۱۷ هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی شهرستان دزفول افزود: آموزش در خصوص آتش نزدن بقایای گندم باید از مدارس دزفول آغاز شود.

** وقوع بحران محیط زیست در حوزه کشاورزی نزدیک است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول نیز با اشاره به مشکلات زیست محیطی حوزه کشاورزی اظهار داشت: وقوع بحران محیط زیست در این حوزه نزدیک است.

مصطفی استاد چینی گر حفظ محیط زیست را وظیفه‌ای همگانی دانست و افزود: محیط زیست به همه تعلق دارد ولی به دلیل استفاده‌های نابجا دچار چالش‌های متعددی شده است لذا برای جلوگیری از تبدیل چالش‌های محیط زیستی به بحران باید روش زندگی خود را تغییر دهیم.
وی بحران گردوخاک و افزایش دمای هوا را از جمله بحران‌های محیط زیست عنوان کرد و گفت: با توجه به ارتباط مستقیم کشاورزی با آب و خاک، اگر این حوزه براساس علم پیش نرود، بحران‌های زیادی در حوزه کشاورزی و محیط زیست گریبانگیر ما خواهد شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به اینکه بحران در زمینه محیط زیست نزدیک است، افزود: استفاده ۹۰ درصد آب‌های کشور برای کشاورزی منجر به خشک شدن تالاب‌ها شده است ضمن اینکه افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی باعث تخریب زمین و خاک می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از سموم، اکوسیستم را از بین می‌برد، اظهار داشت: همزمان با برداشت محصول گندم صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی دزفول آتش زده می‌شوند و میلیون‌ها تن دی اکسید کربن وارد جو می‌شود.

استاد چینی گر افزود: این امر منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای و دمای هوا می‌شود که برای حل این مشکل باید روش‌های جدید مبتنی بر تکنولوژی جدید بر اساس اقتصاد کشاورزی مدنظر باشد.

** آتش زدن زمین کشاورزی، شرایط کشت بعد را مختل می‌کند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز گفت: میلیاردها تومان سرمایه به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه با سوزاندن بقایای کشاورزی نابود می‌شود که اثرات نامطلوب زیادی بر کیفیت خاک دارد.
علی افروس بیان کرد: ۵۶ هزار تن دی اکسید کربن از هر یک میلیون تن کاه سوزانده شده، آزاد می‌شود در حالی که کاه می‌تواند منبع خوبی برای تأمین علوفه باشد ضمن اینکه سوزاندن زمین موجب از بین رفتن کرم‌ها، حشرات و دیگر جانداران مفید خاک می‌شود و تحمل گیاه را نیز کاهش می‌دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: سوزاندن کاه و کلش به شدت حاصلخیزی خاک کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا خاک را سخت‌تر و امکان رشد را برای کشت بعد مختل می‌کند.
وی افزود: فرسایش خاک، در معرض خطر قرار گرفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری از دیگر نتایج سوزاندن زمین کشاورزی است که کشاورزان باید روش‌های جایگزین را هرچند هزینه بر دنبال کنند.
افروس حمایت از طرح‌های صنایع تبدیلی، خاک ورزی حفاظتی و واگذاری کود اوره به کشاورزان را از جمله راهکارها برای جلوگیری از سوزاندن باقی مانده محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد دزفول با داشتن افزون بر ۲۰ عضو هیأت علمی دکتری در زمینه کشاورزی آماده همکاری با مراکز تحقیقاتی کشاورزی و مسئولان جهت حل این مشکل است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار