تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۸۳۴۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیرسیرک ها مهمان ناخوانده خوزستان/ تبعات سیلاب ویرانگرتمامی ندارد
سیرسیرک ها مهمان ناخوانده خوزستان/ تبعات سیلاب ویرانگرتمامی ندارد

 مدتی است که سیرسیرک های صحرایی مشکی رنگ به شهر اهواز هجوم آورده و ماندنی شده اند. کارشناسان می گویند اینها تبعات سیل است و جوانه محصولات کشاورزی را هدف می گیرند.

 پس از اینکه گره سبزه سیزده بدر در خوزستان با سیلاب و تخریب‌های آن عجین شد، این روزها شاید سیل در خوزستان تمام شده باشد ولی مردم این استان همچنان شاهد تبعات و آثار آن هستند.

پساسیل در خوزستان آینه دیگری از مشکلات را برای مردم این استان رونمایی کرد که هجوم حشرات بخشی از آن است. هجوم ملخ و جیرجیرک‌های مهاجم چرخه تولید محصولات زراعی و باغی را به خطر می‌اندازد و در نهایت باعث ناقص شدن این چرخه می‌شود.

بعد از هجوم پشه‌های بسیار در سیلاب خوزستان و حتی روزهای پساسیل در این میان چند روزی است که سیرسیرک‌های مشکی رنگ به شهر اهواز هجوم آورده و ماندنی شده‌اند.

سیرسیرک‌های بزرگ و سیاهی که شهر را یکپارچه به رنگ خود درآورده و با جیغ‌های مداوم خود سوهان اعصاب شهروندان شده‌اند.

رشد در سال‌های بارندگی

عضو گروه حشره شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار می‌کند: معمولاً سال‌های توأم با بارندگی زیاد، حشره و یا برخی انواع گیاهان رشد بی شماری دارند؛ یعنی بسیاری از حشرات، گیاهان و حتی آفاتی را که در سال‌های بدون بارندگی نداشتیم در این سال‌های پربارش رشد پیدا می‌کنند.

محمد سعید مصدق با اشاره به اینکه ملخ‌های بسیاری از عربستان به سمت ایران حرکت کردند، می‌افزاید: امسال به دلیل بارندگی‌های زیاد حشراتی از قبل جیرجیرک و ملخ که نزدیک دریا و در ماسه‌ها تخم گذاری کرده بودند بعد از رسیدن رطوبت به تخم‌ها متولد و رشد کردند.

وی با اشاره به اینکه تخم این حشرات دارای پوشش خوب و سختی است که تا ۱۰ سال امکان رشد دارند، تصریح می‌کند: حتی حرارتی که به تخم این حشرات در ماسه می‌رسد هم نمی‌تواند آنها را از بین ببرد.

عضو گروه حشره شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه جیرجیرک نیز جزو خانواده ملخ‌ها هستند، ادامه می‌دهد: این حشره‌ای که به شهر هجوم آورده سیاه و به جیرجیرک صحرایی معروف است.

راه‌های مبارزه

مصدق یادآور می‌شود: برای مبارزه با آنها در شهر باید شهرداری پیش قدم و از سموم پایدار و قوی در سطح گسترده استفاده کند؛ البته این سم پاشی باید ساعت ۱۲ بامداد به بعد در کنار جداول شهری که جای تجمع جیرجیرک هاست، انجام شود.

وی عنوان می‌کند: در خانه دو راه مبارزه داریم که سالم‌ترین راه آن طعمه مسموم با دانه‌های ریز مثل برنج و بلغور است که معمولاً برای جیرجیرک و سوسک حمام کاربرد دارد.

عضو گروه حشره شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: در حال حاضر تنها طعمه مسموم و فوق العاده کارساز موجود در بازار تار و مار است که باید روی روزنامه یا برگه‌ای پخش و در آشپزخانه یا محل مورد نظر گذاشته شود.

مصدق در پایان تأکید می‌کند: تحت هیچ شرایطی از این طعمه نباید در فضای باز و آزاد استفاده شود چون پرندگان از آنها خورده و باعث قتل عامشان می‌شود

بی تأثیر بر سلامت

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این جیرجیرک‌ها فقط مزاحم هستند و تأثیر منفی بر سلامتی ندارند ولی می‌توانند آلودگی‌های ثانوی ایجاد کنند چون قدرت پرواز دارند و در صورت نشستن روی مواد خوراکی منجر به انتقال میکروب‌ها می‌شوند.

مهرداد شریفی با تأکید بر اینکه باید بهسازی محیط از سوی شهروندان انجام شود، ادامه می‌دهد: هر چند سمپاشی منسوخ شده ولی در صورت صلاحدید به انجام سمپاشی در مدیریت شهری نیز حتماً باید با محیط زیست و جهاد کشاورزی مشورت شود چون تأثیرگذاری آن بر سلامت مردم باید مدنظر باشد؛ با توجه به جریان داشتن باد در فضای باز و امکان جابجایی سموم باید تدابیر لازم انجام شود.

همه چیز خوار

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: ولی جیرجیرک‌ها رنگ روشنی دارند و خاکی و طلایی هستند اما سیرسیرک‌ها سیاه رنگ هستند؛ برخی از آنها در اماکن زندگی و برخی هم آفت زراعی شناخته می‌شوند.

محمد قاسمی نژاد می‌افزاید: این حشرات پولی فاژ (همه چیز خوار) هستند و به عبارتی قادر هستند تا از هر ماده دارای مواد آلی تغذیه و توانایی زندگی در زیستگاه‌های مختلف را دارند.

وی با اشاره به اینکه جیرجیرک‌ها و سیرسیرک‌ها گرما دوست هستند و با ظاهر شدن گرما در فصل بهار و به مقدار کمتری در فصل تابستان خود را نشان می‌دهند، بیان می‌کند: در سال‌های با بارندگی زیاد تخم‌های این حشرات باز و رشد کرده و جمعیت آنها افزایش پیدا می‌کند؛ در نهایت به حالت طغیانی درمی آید و با هجوم به حوالی شهرها، روستاها، مزارع و باغات زندگی و تغذیه می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان عنوان می‌کند: در حال حاضر حشره‌ای که در سطح شهرها، حواشی مزارع، باغات و روستاها مشاهده می‌شود، با نوار طلایی در پشت گردن و به رنگ سیاه است که سیرسیرک نام دارد.

قاسمی نژاد می‌گوید: سیرسیرک‌ها حواشی فاضلاب و پساب‌های شهری و روستایی زندگی می‌کنند و در سال‌های پربارش جمعیت آنها افزایش و رشد می‌کند.

بهترین راه مبارزه

وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید برای دریافت سم به کلینیک‌های گیاه پزشکی، مراکز خدمات و یا دفاتر حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنند، خبر می‌دهد: طعمه مسموم بهترین راه مبارزه با این حشره است که در سطح مزارع پخش می‌شود و حشره به شدت آسیب می بیند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان تأکید می‌کند: برای شهرها نیز سم پاشی مسیر فاضلاب، پساب شهری و سم پاشی اماکن عمومی با استفاده از سموم مورد توصیه ادارات بهداشت باید انجام شود.

قاسمی نژاد در پایان با اشاره به اینکه وجود هجوم سیرسیرک‌ها در بیشتر شهرها مثل خرمشهر، آبادان و رامهرمز گزارش شده که شدت و ضعف آن در هر شهر متفاوت است، می‌گوید: سیرسیرک‌ها آفت محسوب می‌شوند و با هجمه به محصولات زراعی آسیب می‌رسانند ولی بیشتری آسیب آنها برای محصولات تازه کشت شده یا یکی دوبرگی است که آنها را قطع می‌کنند.

 ظاهراً دردسرهای کشاورزان خوزستانی هیچگاه تمامی ندارد؛ بعد از خشکسالی و سیلاب این بار نوبت سیرسیرک هاست که به پیکر زخمی کشاورزی خوزستان زخمه بزنند.

تن زخمی کشاورزی خوزستان هر روز نحیف‌تر می‌شود؛ یک روز خشکسالی شلاق می‌زند، روز دیگر سیلاب و این بار نوبت سیرسیرک هاست.

اگر سال گذشته خشکسالی باعث محدودیت و ممنوعیت کشت در برخی مناطق خوزستان شد و خسارت به بار آورد، این بار بارش‌های شدید و سیلاب بود که زخمه بر پیکر زخمی خوزستان زد و مزارع زیادی زیر آب رفت؛ داستان سیلاب این روزها با هجوم سیرسیرک‌ها ادامه دارد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار