تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۸۳۴۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرونده تیراندازی پایانه بار بندر امام(ره) در مرحله تحقیقات مقدماتی؛ ضارب دستگیر نشده است
رئیس دادگستری بندر امام خمینی(ره) گفت: پرونده تیراندازی ۹ خرداد ماه پایانه بار بندر امام خمینی(ره) در حال انجام تحقیقات مقدماتی است و ضارب اصلی متواری است.
از سال گذشته احداث دو سایت جدید شستشو و ضدعفونی کامیون‌ها در پایانه بار بندر امام خمینی(ره) با حواشی بسیار زیادی همراه بود. قبل از زمان شروع اقدام برای تاسیس سایت‌های جدید ضدعفونی و شستشوی کامیون‌ها در پایانه بار بندر امام خمینی(ره)، اعتراض مسئولان و کارگران هشت سایت‌های ضدعفونی فعال در بندر امام خمینی(ره) را در پی داشته است و مسئولان شهری ایجاد سایت جدید را بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی آنها را امکان‌پذیر ندانستند.

ظهر روز پنجشنبه 9 خردادماه کارگران سایت‌های ضدعفونی کامیون‌ها به عنوان اعتراض به پایانه بار بندر امام خمینی(ره) مراجعه کرده که سبب درگیری فیزیکی و مسلحانه می‌شود، در این حادثه دو نفر به وسیله اسلحه شکاری زخمی می‌شوند.

اسد هلالی‌زاده رئیس دادگستری بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: تذکرات لازم و موکد به مدیر پایانه بار بندر امام خمینی(ره) درباره تبعات اجتماعی احداث سایت‌های جدید ضدعفونی در پایانه از طریق فرمانداری شهرستان بندرماهشهر و دادگستری بندر امام خمینی(ره) تا تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی موضوع داده شده بود، ولی مورد توجه مسئولان امر قرار نگرفت.

وی افزود: سایت‌های فعال ضدعفونی کامیون‌ها، احداث سایت جدید را سبب تعطیلی سایر شرکت‌ها دانسته و شروع  به‌کار غیرقانونی احداث در پایانه سبب اعتراض کارگران سایر سایت‌های شستشوی ضدعفونی فعال و درگیری فیزکی بین آنها شد.

تبعات حادثه تیراندازی با مسئولان پایانه بار بندر امام(ره) است

هلالی‌زاده با بیان اینکه دفاع باید مشروع باشد و دفاع کردن با اسلحه غیرقانونی و قابل قبول نیست، بیان کرد: این درگیری منجر به تیراندازی از ناحیه نیروهای شرکت پایانه بار به سمت کارگران معترض شد که در این حادثه دو نفر زخمی شدند و در حال حاضر حال عمومی آنها خوب است.  

وی با بیان اینکه تبعات این حادثه با مسئولان پایانه است، افزود: پرونده در حال انجام تحقیقات مقدماتی است و ضارب اصلی شناسایی شده و متواری است و باید مشخص شود که اسلحه با چه مجوزی وارد پایانه که حراست دارد شده است.

راهکار عملی برطرف کردن مشکل، تشکیل کمیته اقتصادی متشکل از دستگاه‌های متولی است

محسن بیرانوند فرماندار شهرستان بندرماهشهر با انتقاد از عدم توجه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تذکرات درباره تبعات اجتماعی تاسیس سایت جدید ضدعفونی کامیون‌ها در پایانه بار بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: تبعات درگیری مسلحانه روز پنجشنبه توسط سلاح شکاری که توسط افراد معترض انجام شده است با پایانه بار و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و پیگیر برخورد قانونی با عوامل تحریک کننده هستیم.

وی افزود: مسئولان شرکت‌ها با تشکیل کمیته اقتصادی برای بررسی امکان تاسیس سایت جدید ضدعفونی و شستشوی کامیون‌ها موافق هستند و بدون امکان سنجی ایجاد سایت جدید وجود ندارد.

محسن بیرانوند فرماندار شهرستان بندرماهشهر به بیان اینکه راهکار عملی حل مشکل، تشکیل کمیته اقتصادی متشکل از دستگاه‌های متولی است، اظهار داشت: باید کمیته‌ای اقتصادی متشکل از دستگاه‌های متولی تشکیل شود تا درباره امکان سنجی تاسیس سایت های جدید ضدعفونی از لحاظ اقتصادی اظهار نظر کنند و این کار با نظر شخصی قابل انجام نیست.

وی افزود: استاندار خوزستان نامه‌ای به مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان درباره تاسیس سایت ضدعفونی جدید توسط پایانه بار بندر امام خمینی(ره) نوشتند که با توجه به نارضایتی سایت‌های فعال ضدعفونی و بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی امکان تاسیس سایت جدید ضدعفونی وجود ندارد.

بیرانوند در ادامه تصریح کرد: باید پایانه بار تضمین بدهد که انحصار ایجاد نشود و کامیون‌ها به عدالت بین سایت‌های ضدعفونی برای شستشو و ضدعفونی، تقسیم‌بندی شوند.

افراد سودجو از تاسیس سایت ضدعفونی کامیون‌ها در پایانه جلوگیری می‌کنند

غلامعباس بهرامی‌نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان نیز درباره حادثه تیراندازی در پایانه حمل بار بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: هشت سایت ضدعفونی در بندر امام خمینی(ره) در حال فعالیت است که یک سایت دولتی پشتیبانی امور دام و سایر سایت‌ها به صورت خصوصی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: پایانه بار بندر امام خمینی(ره) مناقصه‌ای قانونی برای واگذاری زمین برای تاسیس دو سایت ضدعفونی در پایانه بار با حضور 18 شرکت برگزار کرد، که سایت‌های ضدعفونی پایانه بار بندر امام خمینی(ره) به دو نفر بومی منطقه، واگذار شد.

بهرامی نیا در ادامه تصریح کرد: برخی از افراد سودجو اظهار دارند که هیچ کس حق تاسیس سایت ضدعفونی ندارد و این نوع امر با قانون منافات دارد.

سود سالانه هشت سایت ضدعفونی فعال 24 میلیارد تومان است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان با بیان اینکه دولت به دنبال جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال با فعال کردن بخش خصوصی است، عنوان کرد: تاسیس سایت ضدعفونی جدید سبب اشتغال مستقیم 50 نفر می‌شوند و نفراتی که سایت ضدعفونی دارند با تحریک کارگران سایت‌های ضدعفونی سبب درگیری فیزیکی و مسلحانه در پایانه بار شدند.

وی افزود: سود سالانه این هشت سایت ضدعفونی 24 میلیارد تومان بوده است که مقدار قابل توجهی است، بیش از 80 شرکت حمل و نقل داریم و کامیون ها به هر سایت ضدعفونی که تمایل داشته باشند مراجعه می‌کنند.

بهرامی نیا با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار بخش خصوصی با بستر زمین پایانه بار، سایت جدید تاسیس می کند، تصریح کرد: روزانه بیش از 2 هزار و 500 کامیون در بندر امام خمینی(ره) تردد می‌کنند و طبق استاندارد سایت‌های ضدعفونی کامیون‌ها روزانه بیش از 150 کامیون را نمی‌توانند شستشو کنند. پس خللی در کار سایت‌های دیگر نمی‌شود و در ضمن درب سایت‌های ضدعفونی پایانه به سمت بیرون باز می‌شوند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار