تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۸۳۴۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کوچ، تنها ره‌آورد «سد کارون 3» برای مردم بالا رود
با وجود کوچ اجباری اهالی بالا دست دریاچه سد کارون 3 هیچ اقدامی از سوی مدیران این سد در شهر ایذه برای حل مشکلات خانواده‌های مهاجر و توسعه این منطقه دیده نمی‌شود.
 بدون شک هرگاه در هر منطقه‌ای سخن از پروژه و ساخت و ساز کلان می‌شود تمام نگاه‌ها به‌سمت توسعه و رونق گرفتن منطقه و در نتیجه ایجاد اشتغال معطوف می‌شود.

در شهرستان ایذه همزمان با ساخت و بهره‌برداری از یک غول بتنی به نام سد و نیروگاه کارون ۳ و دل‌خوشی مردمان این دیار به سمت آغاز یک حرکت و محرک پیشرفتی در سطح منطقه رفت تا تنها صنعت این منطقه بتواند گام و جهشی رو به‌جلو برای منطقه به‌وجود آورد.

بی‌تردید یکی از بزرگترین کوچ‌های تاریخ شهرستان ایذه در پی آبگیری سد کارون ۳ به وقوع پیوست، یک کوچ بدون بازگشت برای مردمان بالادست سد و یک میزبان جدید و انبوه در شهر بدون امکانات و زیرساخت ایذه بدون شک کوچ اجباری مردمان روستاهای پشت دریاچه سد باعث شد تا زمینه به‌وجود آمدن برخی از تغییرات در شهر ایذه فراهم شود.

بعد از ورود مهاجران چه خدماتی در ایذه توسعه یافت؟

قطعا وزارت نیرو به عنوان متولی آبگیری سد و نیروگاه کارون ۳ علاوه بر پرداخت هزینه خانه و زمین‌های کشاورزی اهالی مهاجر منطقه باید از نظر آینده زندگی آنها و مردم شهرستان ایذه نیز یک برنامه‌ریزی و خدماتی را ارائه می‌داد؛ خدماتی که بتواند هم شهروندان ایذه‌ای را از کم شدن سرانه خدمات خود بی‌نیاز کند و هم آرامش مهاجران منطقه را فراهم کند.

با گذشت نزدیک به ۱۵ سال از آبگیری سد کارون ۳ تا کنون هیچ خدماتی به نام این مجموعه در سطح شهر ایذه دیده نشده است، خدماتی که می‌توانست از فشارهای زیرساختی و امکاناتی از یک کوچ اجباری در شهر ایذه بکاهد.

در سال‌های اخیر چه پس و چه بعد از احداث سد شهرستان ایذه و انجام مهاجرت سهم مردم شهرستان از بیمارستان تنها یک مرکز بوده است، مدارس نیز با هزینه‌های دولتی و طبق سرانه بازسازی هم احداث شد.

با وجود انجام کوچ اجباری مردمان روستاهای پشت سد، مسؤولان این واحد چه اقدامات و خدماتی در حوزه فرهنگی، آموزشی، تفریحی و.... انجام داده‌اند که باعث دلخوشی این مردمان از وقوع این کوچ و دست کشیدن از خانه و کاشانه اجدادی خود باشند؟

با تمام این تفاسیر و سخن‌ها خود مجموعه سد و نیروگاه کارون۳ باوجود ظرفیت بی‌نظیر محیطی و آبی چه اقداماتی برای راه‌اندازی مجتمع های تفریحی و خدماتی در منطقه انجام داده است تا علاوه بر یک حرکت برای مردم این شهرستان گامی برای جذب گردشگر در ایذه بردارد؟

هرچند که انجام دادن چنین پروژه‌های خدماتی و تفریحی در ایذه آن هم توسط مجموعه‌ای که حتی اقدامی برای برگزاری همایش‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در شهر میزبان خود نکرده است یک اصل محال به نظر می‌رسد ولی حضور رئیس این مجموعه در جلسات اداری و نشست‌های خبری می‌تواند به یک اصل منطقی در زمینه ارتباطات جمعی و شنیدن صدای مشکلات مردم منطقه در پی این کوچ اجباری و تبعات پس از آن تبدیل شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار