تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۸۳۵۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استارتاپ‌های خوزستان
معاون علمی و فناوری رییس جمهور درباره توسعه خانه‌های استارتاپ اهواز، گفت:‌ مشکل خوزستان در این زمینه حضور خیلی زیاد دولت است و این‌که بخش خصوصی قوی در استان روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

 دکنر  سورنا ستاری در حاشیه بازدید از مرکز رشد و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع خبرنگاران درخصوص نیمه‌کاره رها شدن ساختمان خلاقیت و نوآوری این دانشگاه، اظهارکرد: 85 درصد اعتبارات در نظر گرفته شده برای ساخت این ساختمان پرداخت شد که این موضوع بر اساس پیشرفت کار بود. اکنون نیز کار به اتمام نرسیده است. تفاهمی خواهیم داشت تا 15 درصد باقی مانده از پول پرداخت شود. از یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای این پروژه، 850 میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بسیار خوزستان در نیروی انسانی و منابع زمینی، گفت:‌ خوزستان به دلیل نیروی انسانی فوق‌العاده و حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، استان بسیار مهمی است. حضور سیستم‌های دولتی مانند صنایع نفت و گاز یک اکوسیستم خاصی در خوزستان ایجاد کرده که این اکوسیستم با سایر استان‌ها متفاوت است. باید تلاش کنیم تا بحث اقتصاد دانش‌بنیان به صورت جدی در خوزستان پیگیری شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: من فکر می‌کنم با توجه به این‌که خوزستان پتانسیل بالایی در اقتصاد دانش‌بنیان دارد و امروز نیز تصمیم‌گیری‌های مهمی در بحث بودجه‌های تزریقی، دانشگاه، زیرساختی و پارک علم و فناوری خواهیم داشت. ما در معاونت علم و فناوری نیز به صورت جدی روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنیم. خوشبختانه امسال نیز وضعیت مالی‌مان خوب است و مهم‌تر از همه همدلی ایجاد شده در کشور برای مقابله با تحریم و سرمایه‌گذاری روی جوانان و همچنین توسعه استارتاپ‌ها است که امسال نیز این مهم بزرگ‌ترین سرمایه ما برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی درباره توسعه خانه‌های استارتاپ اهواز نیز عنوان کرد: ما به صورت خاص از شتاب‌دهنده‌ها حمایت می‌کنیم و تاکنون بیش از 70 شتاب‌دهنده در کشور به صورت رسمی فعالیت دارند. مشکل استان خوزستان در این زمینه حضور خیلی زیاد دولت است و این‌که بخش خصوصی قوی در استان روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. دلیل هم است که در خوزستان بحث اقتصاد دولتی به صورت کامل حکم‌فرمایی می‌کند.

ستاری ادامه داد:‌ باید تلاش کنیم از نطفه‌هایی که در پارک علم و فناوری داریم در مراکز رشد و دانشگاه‌ها استفاده کنیم و این‌ها را رشد داده تا بتوانند این اکوسیستم را تغییر دهند. قطعا اگر این اکوسیستم تغییر نکند، بحث کوچ آن‌ها به استان‌های دیگر نیز وجود دارد. به نظرم خیلی از موارد در حال تغییر است و طی بازدیدهایی که داشته‌ام، در استان تغییرات جدی را شاهد بودم و فکر می‌کنم اتفاقات خوبی در آینده بیفتد.

وی بیان کرد: اکوسیستم‌های جدیدی در دانشگاه‌ها و مراکز رشد ایجاد شده است و این نشان از ارتباط دانشگاه و صنعت دارد. در حال حاضر 4400 شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم و این نیز رابطه دانشگاه و صنعت را می‌رساند. پس ارتباط دانشگاه و صنعت تنها قراردادهای دانشگاه و صنعت نیست که من خیلی هم به این نوع قراردادها اعتقاد ندارم و توسعه شرکت‌ها مدنظرمان است زیرا این شرکت‌ها می‌توانند نهادهای واسطی برای این اتفاقات باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پایان، عنوان کرد:‌ ما شرکت‌های خلاق را نیز ایجاد کردیم که بیش از 400 شرکت خلاق در کشور داریم. توسعه علوم انسانی یعنی تجاری‌سازی علوم انسانی و این‌که اکنون استارتاپ‌هایی داریم که جزو 100 سایت پربیننده دنیا و به زبان فارسی هستند، نشان از توسعه علوم انسانی است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار