تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۸۳۵۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه را نمی‌پذیریم
 رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: هیچ نوع محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه را در خوزستان با توجه به ذخایر آب پشت سدهای مخزنی استان نمی‌پذیریم.

کیخسرو چنگلوایی روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه‌های استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افزود: در تابستان امسال ۴۳۷ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت محصولات تابستانه به خصوص ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، برنج، دانه‌های روغنی و صیفی جات می‌رود.
وی در پاسخ به برخی شائبه‌ها درباره محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه‌های مارون و جراحی گفت: در سد مارون ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب ذخیره سازی شده و در این حوضه‌ها حدود ۴۵ هزار هکتار زیر کشت محصولات تابستانه خواهد رفت.
چنگلوایی افزود: ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره سازی شده که می‌توان با این حجم آب، کشت تابستانه را به صورت کامل انجام داد.
وی گفت: توسعه کشت تابستانه می‌تواند بخشی از خسارات وارده به کشاورزان خوزستانی که در سیلاب‌های سال زراعی جاری متحمل ضرر و زیان شدند جبران کند.

** خسارت ۸۵ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی خوزستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در جریان بروز سه مرحله سیل در آذر و بهمن ۹۷و سیلاب فروردین ماه ۹۸ در مجموع ۸۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد شد.
وی با بیان اینکه در جریان این سیلاب‌ها، حدود ۱۹۷ هزار هکتار از اراضی مرغوب و آماده برداشت محصول، دچار آبگرفتگی شد افزود: با تلاش‌های صورت گرفته حدود ۱۶۰ هزار هکتار از این اراضی از آب خارج شده و ۶۱ هزار هکتار آن آماده کشت تابستانه شده است.
وی با اشاره به اینکه خسارات ناشی از سیل خوزستان توسط دولت در حال پرداخت است افزود: بر اساس مصوبه هفتم فروردین ماه امسال، دولت در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت خسارات وارده به بخش کشاورزی استان را جبران خواهد کرد.

** ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: هیچ محدودیتی در توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی در خوزستان با توجه به تولید بالای محصولات خام کشاورزی در استان وجود ندارد.
چنگلوایی با اشاره به تولید ۱۶.۲ میلیون تن محصولات بخش کشاورزی و زیرمجموعه آن در استان افزود: هم اکنون حجم تولیدات صنایع تکمیلی، فراوری و بسته بندی در استان ۱.۲ میلیون تن است در حالی که این حجم تولید در سال ۱۳۹۳ حدود ۶۲۵ هزار تن بود.
وی با اشاره به ارزش افزوده بالای بخش صنایع فراوری، تکمیلی و تبدیلی اظهار داشت: ارزش افزوده تولید صنایع تبدیلی و فراوری چندین برابر محصولات خام است بنابراین راه اندازی صنایع تبدیلی، فراوری و سردخانه از مزیت‌های نسبی در استان خوزستان است.

** خرید تضمینی ۱.۳ میلیون تن گندم
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: با وجود بروز سیلاب‌های مهیب در استان و نابودی حدود ۷۵۰ هزار تن گندم آماده برداشت، امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به نرخ تضمینی در استان خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۱۹۰ هزار تن بیشتر بوده است.
وی پیش بینی کرد امسال نیز خوزستان برای هشتمین سال متوالی مقام نخست را در خرید و تولید گندم در کشور به دست آورد.
چنگلوایی به نقش خوزستان در تولیدات محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: خوزستان به تنهایی می تواند گندم مورد نیاز ۱۲ میلیون نفر و شکر ۳۱ میلیون نفر را تولید کند و گندم خوزستان به لحاظ مرغوبیت به ۲۳ استان کشور ارسال می‌شود.
به گفته وی نیاز سالانه خوزستان به گندم حدود ۶۵۰ هزار تن می‌باشد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه گفت: خوزستان به تنهایی ۳۸ درصد ذرت کشور، ۹۵ درصد بذر دانه روغنی کلزا و ۱۵ درصد بذر گندم کشور را تأمین می‌کند ضمن آنکه ۳۳ درصد حجم صادرات خرما از خوزستان انجام می‌شود.

** بهره برداری از ۳۷پ روژه کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: در هفته جهادکشاورزی ۳۰ پروژه در زمینه‌های آب و خاک، منابع طبیعی، شیلات و دام و طیور در مناطق مختلف خوزستان به بهره برداری می‌رسد.
به گفته چنگلوایی برای اجرای این طرح‌ها که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار و۴۸۱ نفر را فراهم می‌کند ۳۰۰ میلیارد ریال از منابع استانی، ملی و تسهیلات بانکی هزینه شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار