تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۸۳۵۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح جامع مهندسی رودخانه و سیل به دولت ارائه شد
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر یکپارچه سازی اقدامات در مدیریت سیلاب ها گفت: طرح جامع مهندسی رودخانه و سیل توسط وزارت نیرو به دولت ارائه شده است.

محمد حاج رسولی ها سه شنبه در نشست تخصصی واکاوی سیلاب ۹۸-۹۷ در اهواز اظهار داشت: وزارت نیرو با همکاری حقوقدان ها کارگروهی برای تدوین قانون جامع مهندسی رودخانه و سیل تشکیل داده و این طرح ظرف مدت یک ماه تدوین و به دولت پیشنهاد شده است.

وی افزود: این طرح در کمیته های مختلف دولت بررسی و چکش کاری شده و به مجلس ارائه خواهد شد که امیدواریم به سرعت تصویب شود.

حاج رسولی ها خاطر نشان کرد: این قانون می تواند عملکردها در مهندسی رودخانه و سیل را انسجام بخشیده و یکپارچه کند.

وی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت رودخانه ها گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه خیز در رودخانه های کشور در سال ۹۵ شناسایی و اعلام شده‌اند که تاکنون فقط ۶۰ نقطه از آنها آزادسازی و یا ترمیم شده و مابقی به دلیل نبود اعتبارات مانده‌اند.

حاج رسولی ها تصریح کرد: خشکسالی ۱۱ سال گذشته در کشور و محدودیت منابع مالی باعث شده بود که مهندسی رودخانه ها در اولویت قرار نگیرد و بودجه‌ای برای آن اختصاص داده نشود، این در حالیست که وزارت نیرو از سال ۹۴ سند استراتژی مدیریت رودخانه ها را با رویکرد احیا آغاز کرده بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین بارندگی سال آبی جاری را در طول آمار ۵۰ ساله کشور استثنایی دانست و گفت: این در حالیست که در سال ۹۶ شدیدترین خشکسالی را در نیم قرن اخیر تجربه کرده بودیم.

به گفته وی بارش نیمه اول فروردین امسال در کرخه ۱۹۸ میلیمتر بود در حالی که در مدت مشابه پارسال ۵ میلیمتر بوده و آمار درازمدت آن ۳۵ میلیمتر است که نشان می‌دهد این اتفاق چقدر استثنایی است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو نظام نامه سیلاب را برای خانواده این وزارتخانه بعد از سیل ۹۵ تدوین کرده بود و در این سیلاب تمام اقدامات آن پیاده شد.

حاج رسولی ها در ادامه گفت: ۹ بهمن پارسال در سفر به خوزستان متوجه شرایط خاص این استان و افزایش آوردها شده و گزارشی به وزیر نیرو ارائه شده که در پی آن جلسه‌ای ویژه برای خوزستان در ۲۳ بهمن با حضور استاندار و اعضای ستاد بحران تشکیل و مقرر شد مسائل این استان در شورای عالی آب طرح و بررسی شود.

به گفته وی نگرانی‌ها در آن زمان بابت پایداری سد کرخه بود که در تراز ۲۱۵ قرار داشت.

وی اظهار داشت: در این سیلاب ۱۵ استان کشور درگیر بودند که سه استان شرایط حادی را تجربه می‌کردند.

حاج رسولی ها با اشاره به تشکیل کارگروه ملی سیلاب به دستور رئیس جمهوری افزود: در این کارگروه تمام جوانب سیلاب اعم از جنبه‌های اجتماعی و مدیریت ریسک و بیمه در نظر گرفته شده است.

*سیل و سد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین در این نشست گفت: به رغم احداث سدهای مخزنی بزرگ، وقوع سیل در پایین دست سدها با شدت بسیار کمتر، گریزناپذیر است.

فرهاد ایزدجو بلایای طبیعی و سیلاب‌ها را جزء جدایی ناپذیر از زندگی مردم در همه جوامع شهری و روستایی دانست و افزود: توزیع زمانی و مکانی غیریکنواخت بارش‌ها و تغییرات شرایط اقلیمی در سال‌های اخیر و برخی فعالیت‌ها و دخالت‌های نامطلوب انسان در طبیعت و حوضه‌های آبریز، از جمله دلایل شدت و خسارت‌های سیلاب‌های به وقوع پیوسته در کشور است که سیلاب سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ از آن جمله هستند.

وی اضافه کرد: در مواجهه با پدیده سیل و کنترل و کاهش خسارت جانی و مالی ناشی از آن سه دیدگاه سازه‌ای، غیرسازه ای و ترکیبی وجود دارد که معمولاً ترکیب روش‌های سازه‌ای و غیرسازه ای بیشترین اثربخشی را در مدیریت سیلاب خواهد داشت.

ایزدجو همچنین گفت: حجم منابع و مصارف آب و محصولات تولیدی کشاورزی در خوزستان وابسته به آب باعث شده تا مدیریت مطلوب منابع آب در این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار شود و عدم مدیریت صحیح آن در مواقع بحرانی نظیر شرایط سیلابی و خشکسالی خسارات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

وی مساله آب را یک مساله میان بخشی دانست و افزود: مدیریت صحیح آب نیاز به همفکری و همکاری سایر دستگاه‌های تاثیرگذار در زمان خشکسالی و سیلاب بسیار بیشتر می‌شود و ضروری است که در این شرایط ارتباط تنگاتنگی میان دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد که در سیلاب اخیر هماهنگی‌ها و تصمیم گیری های لازم در حد مطلوبی صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان مجموع بارش‌های فروردین ماه امسال را در حوزه‌های آبریز استان ۱۸۶ میلیمتر عنوان کرد و گفت: این مقدار بیشتر از چهار برابر بارش مدت مشابه پارسال بوده که باعث شده ورودی به سدهای استان در فروردین ماه به بیش از ۱۵ میلیارد مترمکعب برسد که حدود سه برابر متوسط درازمدت ورودی‌های فروردین ماه است.

وی با بیان اینکه حجم فعال سدهای استان در حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب است اظهار داشت: بر اساس محاسبات کارشناسان این سازمان واقعه سیلاب فروردین در رودخانه کرخه یک سیلاب نادر با احتمال وقوع بسیار کم و دوره بازگشت بیش از یک هزار ساله است.

ایزدجو تاکید کرد: نگهداری و اطمینان از وضعیت سلامت سازه سدها برای خوزستان مهم و حیاتی بوده و در همین راستا، با توجه به شرایط سال آبی جاری توجه ویژه ای به ایمنی و پایداری سدهای مخزنی بزرگ استان صورت گرفت به نحوی که به عنوان نمونه در سد کرخه با ایجاد امکان آبگیری در مخازن بالاتر و افزایش حجم ذخیره سد کمک بزرگ و موثری در کاهش دبی خروجی از سد و جلوگیری از تشدید خسارت‌های پایین دست شد.

وی تصریح کرد: مدیریت آب در سیلابدشت ها با هدف کاهش خسارات، امری ضروری است لذا استفاده از تدابیر مهندسی رودخانه در پایین دست سدها همچون پهنه بندی سیلاب، احداث سیل بند در برخی مناطق خاص، انحراف جریان سیلاب، حفظ و افزایش ظرفیت عبوردهی جریان در رودخانه ها، جلوگیری از دخل و تصرف در رودخانه، آبخیزداری، حفظ و توسعه پوشش گیاهی حوضه آبریز بالادست سدها از جمله اقدامات موثر در این زمینه است.

به گفته وی راهکارهای ارائه شده و اقدامات عملیاتی در استان باعث شد خسارت جانی در این سیل نداشته باشیم و آسیبی به شهرهای استان وارد نشود.

ایزدجو همچنین با اشاره به تشکیل شورای مشورتی در سازمان آب و برق اظهار داشت: این سازمان با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت علمی و تجربی موجود در استان و کشور برای مشورت و اتخاذ تصمیمات صحیح و به هنگام، کارگروه‌های ویژه ای متشکل از اساتید دانشگاه، کارشناسان خبره و نخبگان این سازمان تشکیل داد که تشکیل این کارگروه نتایج بسیار مطلوبی در مدیریت سیلاب‌ها داشت.

*آبان؛ سمینار ملی سیل

دبیر علمی نشست تخصصی واکاوی سیلاب ۹۸-۹۷ در ادامه گفت: سمینار ملی سیلاب آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

سید محمود کاشفی نشست‌های تخصصی را شامل نشست شامل مدیریت مخازن سدها، پایش و مانیتورینگ و تاثیر آن در سیلاب، مهندسی رودخانه و تاثیر آن در سیلاب و پایداری سدها به ویژه سد کرخه عنوان کرد.

طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون در بهار امسال، ۲۱ شهرستان را در خوزستان تحت تأثیر قرار داد و ۳۷۴ روستا به صورت جزئی و کلی تخلیه شدند.

طبق گزارش جمعیت هلال احمر خوزستان، به ۲۵۶ هزار و ۷۰۱ نفر در استان (بیش از ۴۶ هزار و ۸۰۸ خانوار) امدادرسانی شده است.

در زمان سیلاب، خروجی سد دز تا بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه و سد کرخه تا بیش از ۲ هزار مترمکعب درثانیه افزایش یافته بود همچنین جریان رودخانه کارون در اهواز به بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه رسید که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار