تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۸۳۶۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آثار دفاع مقدس در آبادان ‌رو به نابودی است
مدیر موزه دفاع مقدس آبادان با بیان اینکه آثار دفاع مقدس در این شهرستان در حال نابودی هستند گفت: برای حفظ این آثار باید چاره اندیشی کرد.

 سعید صریحی روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس آبادان اظهار داشت: حفظ آثار دوران دفاع مقدس در آبادان به عنوان شهری مرزی که بیشترین آثار دوران دفاع مقدس را در خود جای داده امری ضروری است.

وی همچنین به طرح احداث موزه دفاع مقدس در آبادان اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت حفظ بخشی از آثار هشت سال دفاع مقدس در موزه دفاع مقدس آبادان اظهار داشت: در فاز نخست طرح موزه دفاع مقدس آبادان ۳۲ اولویت محوری با ۱۲۳ عنوان برنامه طراحی و پیش بینی شده است.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری آبادان نیز گفت: طرح جامع موزه دفاع مقدس آبادان در ۲ فاز طراحی شد که پیش بینی شده فاز اول آن در دهه فجر امسال افتتاح شود.

بیژن ربیعی اظهار داشت: طراحی فاز اول موزه دفاع مقدس آبادان با اولویت نگاه به آبادان در هشت سال دفاع مقدس شامل بادان در یک سال محاصره شامل ساختمان‌های تخریب شده، یادمان شهدای گمنام، محوطه نظامی و مرکز فرهنگی به اتمام رسیده است.

وی از آبادان به عنوان یکی از شهرهای مهم و تأثیرگذار در هشت سال دفاع مقدس نام برد و گفت: ظرفیت‌های ارزشمند و خوبی در خصوص انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جوان کشور در شهرستان آبادان وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت.

ربیعی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی آبادان باید برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در موزه دفاع مقدس آبادان به تعهدات خود عمل کنند.

وی خواستار تدوین روزشمار برنامه‌های فرهنگی دفاع مقدس در شهرستان آبادان شد و گفت: برنامه‌های دفاع مقدس در آبادان باید بر اساس این تقویم اجرا شوند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری آبادان، حفظ آثار دفاع مقدس در انتقال مفاهیم ارزشمند ایستادگی مردم آبادان در برابر تهاجم دشمن بعثی بخصوص در زمان محاصره این شهر را مهم و اثرگذار دانست و تصریح کرد: حفظ و نگهداری آثار دوران دفاع مقدس در آبادان به شکل شایسته بسیار ضروری است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند نیز به اختصاص هفت میلیاد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و زیربنایی در موزه دفاع مقدس آبادان اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کاروان‌های راهیان نور از شهرهای آبادان و خرمشهر بازدید می کنندکه باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

همایون قنواتی افزود: در کنار برنامه‌های فرهنگی در موزه‌های دفاع مقدس منطقه آزاد اروند باید به فکر درآمدزایی برای آنها نیز بود تا بخشی از هزینه‌های آنها تأمین شود.

وی گفت: موزه‌های دفاع مقدس در منطقه آزاد اروند می‌توانند در توسعه منطقه و جذب گردشکر تأثیرگذار باشند.

بیشترین آثار دفاع مقدس در شهرهای آبادان، خرمشهر، دزفول، شوش و سوسنگرد وجود دارند که در این میان، آبادان به دلیل مقاومت مردم آن در دوران محاصره این شهر بیشترین آثار دفاع مقدس را در دل خود جای داده است.

 مرکز فرهنگی دفاع مقدس آبادان در منطقه‌ای به وسعت ۲۷ هکتار و در ابعادی به طول تقریبی ۹۵۰ متر و عرض متغیر ۳۰۰ متر در نظر گرفته شده که در سال ۱۳۹۱ توسط هیأت مدیره وقت پالایشگاه آبادان به امور موزه دفاع مقدس و صنعت نفت تخصیص داده شده است.

موزه دفاع مقدس آبادان بر خلاف دیگر موزه‌های کشور که در مناطقی دور از خط مقدم جبهه ساخته شد اند، در منطقه جنگی و در خط مقدم جبهه در حال طراحی و ساخت است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار