تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۴۳۲ هزار هکتار از اراضی خوزستان به کشت تابستانه اختصاص یافت
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال بر اساس برنامه سازمان جهاد کشاورزی، ۴۳۲ هزار و ۷۵۸ هکتار از اراضی استان به کشت تابستانه اختصاص یافته است.
محمد قاسمی نژاد با اشاره به تصویب برنامه سازمان جهاد کشاورزی درباره کاشت اراضی کشاورزی در تابستان، اظهار داشت: براساس این برنامه 432 هزار و 758 هکتار شامل برنج، ذرت دانه‌ای، حبوبات، صیفی‌جات، سورگوم، سویا، آفتابگردان، کنجد و محصولات دائمی شامل یونجه، باغات، نخیلات و نیشکر در تابستان 98 زیر کشت می‌رود.

وی افزود: 161 هزار هکتار از مجموع 432 هزار و 758 هکتار به کشت محصولات دائمی و 271 هزارو 130 هکتار به محصولات فصلی اختصاص یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که خشکسالی سال گذشته در خوزستان سبب افرایش غلظت شوری آب شد، گفت: سیل امسال حدود 170 الی 180 هزار هکتار از اراضی استان را در برگرفت اما با توجه به تلاش‌های صورت گرفته حدود 150 الی 160 هزار هکتار آب از زمین ها تخلیه شد که شوری موجود در خاک ها را نیز به شدت کاهش داد.

وی در مورد اعطای خدمات به برنج کاران استان عنوان کرد: با توجه به خسارت سیلاب به اراضی استان از سوی هیئت دولت مجوز کاشت بدون محدودیت برای کشاورزان خوزستانی صادر شد اما آماده کردن زمین های کشاورزی جهت کشت برنج سریع‌تر از سایر محصولات انجام می‌شود.

قاسمی نژاد با بیان توصیه هایی به برنج کاران افزود: به کشاورزان پیشنهاد می شود کشت برنج را خارج از شبکه های آبیاری انجام دهند مگر این که کاشت برنج با دو هدف لیچینگ و تولید باشد، همچنین برنج به صورت خشکه‌کاری کشت شود که در این روش حدود 30 درصد از نیاز آبی ک

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص توزیع نهاده های برنج بین کشاورزان افزود: توزیع نهاده‌های برنج مانند سایر محصولات است به گونه ای که کشاورزان به مراکز خدمات مراجعه می‌کنند و نهاده را تحویل می‌گیرند.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای همه شهرستان‌ها میزان کشت برنج را مشخص و به آن‌ها ابلاغ کرده که از این منظر وضعیت شهرستان‌ها مشخص است.

قاسمی نژاد با بیان این که در خوزستان فقط برنج نجفی پا کوتاه شامل خرید تضمینی می شود بیان داشت: برنج پا کوتاه نیز مانند سایر ارقام برنج شامل خرید تضمینی نمی شد اما با پیگیری های انجام شده و توجه به خصوصیات این نوع برنج، در لیست اقلام با خرید تضمینی آورده شد؛ هر چند که اکنون کشاورزان در بازار برنج، محصول خود را بیش از قیمت تضمینی به فروش می رسانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان گفت: از کشاورزان انتظار می‌رود که خشک کاری را جدی گرفته، تاریخ کشت را رعایت کرده و با برنامه‌ای که مراکز خدماتی اعلام می کنند هماهنگ باشند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار