رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان گفت: بیش از اندیشه و نظریات شهید مطهری، سلوک او قابل توجه است و این مسالهای است که مورد غفلت قرار گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحسن
شفیعی در دوازدهمین جشنواره شهید مطهری که امروز دوشنبه (27 خردادماه) در
تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 22
یا 23 خرداد 58، دانشجویان دانشگاه تهران برای تسلیت شهادت شهید مطهری نزد
امام(ره) رفتند و از ایشان درخواست کردند که برای این خلاء و کمبود ایجاد
شده فکری کنند و فردی را به جای شهید مطهری به آنها معرفی کند.
وی
افزود: امام(ره) به دانشجویان گفتند از طرف من به دیدار آقای خامنهای
بروید و به ایشان بگویید که جای شهید مطهری را برای شما پر کند. این صحبت
امام مبدا برگزاری جلسات و پرسش و پاسخهایی در ظهرهای دوشنبه در دانشگاه
تهران شد و تا شهریور 59 ادامه پیدا کرد. فکر میکنم اگر مجموع این
سخنرانیها و پرسش و پاسخها جمعآوری شود، مجموعه بسیار خوبی خواهد شد.
رییس
دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان تصریح کرد:
نامگذاری رویدادها، اغلب برای نسل اول مساله آشنایی است اما برای استمرار و
تداوم و برای نسلهای بعد نیاز به بازگویی دارند. چهار دهه از شهادت شهید
مطهری گذشته است و برای نسلی که او را از نزدیک دیده بودند، نامگذاری یک
کار آموزشی مساله آشنایی است. اما برای نسلهای بعد این نامگذاری به توضیح
نیاز دارد.
شفیعی خاطرنشانکرد: باید گفت که چه ویژگیهایی در شهید
مطهری بود که او را در میان بسیاری از هم سن و سالهای خود سرآمد کرد؛ به
نظر من بیش از اندیشه و آرا و نظریات شهید مطهری، سلوک او قابل توجه است و
این مسالهای است که مورد غفلت قرار گرفته است. تالیفات و مباحث علمی شهید
مطهری به قدری پردامنه است که ما را از توجه به شخصیت و سلوک او باز داشته
است.
وی افزود: شهید مطهری بیش از آنچه بیان میکرد، به گفتههای
خود عمل میکرد. بخشی از ناکارآمدی و عدم تاثیرگذاری من و یا اشخاص دیگر
میتواند به این دلیل باشد که فاصله آنچه میگوییم با آنچه انجام میدهیم،
زیاد شده است.
رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در
دانشگاههای خوزستان گفت: در جشنواره شهید مطهری فراتر از بحثها، نکات
علمی و آماری، به توجه به رویکرد معلمی در ارتباط با تربیت دانشجوها
نیازمندیم. مصداق خاص آن احساس عدالتی است که باید از استاد به دانشجو دست
دهد.
شفیعی ادامه داد: گاهی دانشجو به غلط یا به درستی این احساس را
پیدا میکند که با او به عدالت رفتار نشده است و این احساس در نمره،
برآورده نشدن انتظارات و ... خودنمایی میکند. گاهی این تصور غلط به دلیل
کار سنگین یا کمحوصلگی استاد ایجاد میشود. این مساله موجب میشود هیبت
علمی استاد در دانشجو فرو ریزد و دیگر آن جایگاه را در چشم او نداشته باشد.
وی
گفت: در ارتباط دانشجو و معلم بیش از حوزههای علمی، اعتقاد و باوری که
دانشجو به معلم دارد، تاثیرگذار است. در حوزههای علمیه و دانشگاه، بیش از
دانش علمی شهید مطهری به سلوک او نیازمندیم. در فضای مجازی، آموزشهای علمی
قابل انتقال هستند، اما آن ارتباط و آن سلوک دیگر در فضای مجازی به دست
نمیآید.
رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای
خوزستان خاطرنشانکرد: گاه ممکن است یک بیتوجهی به دانشجو انتقال پیدا کند
و به یک روش تبدیل شود. حوزههای آماری، گزارش کارها و ... در عرصه علمی
خوب و محترم هستند، اما مرحله مهمتر شکلگیری یک تربیت است. دانشجو در
پایان ارتباط خود با استاد باید فکر کند که چه چیزی در زندگیاش آموخته و
چه چیزی در رفتار او تصحیح شده است.
شفیعی افزود: شاید این
تاثیرگذاری برای خود استاد معلوم نباشد ولی ما میبینیم که یک رفتار و یک
کار از یک استاد ممکن است، دانشجو را متحول کند و این ارجمندی مقام معلمی
است.