تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۱۸۳۶۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حریق در خطوط لوله خوزستان در حال تبدیل به ابربحران

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه حریق در خطوط لوله در حال تبدیل شدن به پنجمین ابربحران خوزستان است، گفت: حادثه‌ای که در منطقه "برومی" اهواز رخ داد، انفجار خط لوله گاز در چند ثانیه یک انسان را به اسکلت تبدیل کرد، بنابراین باید این مسائل جدی گرفته شوند.

 کیامرث حاجی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که امروز (27 خردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در سه سال اخیر در بحران مدیریت می‌شود. هیچ کدام از اعضای شورای اداری استان خوزستان یک روز را بدون کار مدیریت بحران نداشته اند.

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌های عادی، توسعه‌ای و زیرساختی استان خوزستان تحت‌الشعاع بحران‌های متعدد قرار گرفته‌اند، افزود: چهار بحران سیلاب، ریزگرد، خشکسالی و آتش‌سوزی به ابربحران تبدیل شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: 12.5 درصد منابع طبیعی و 16 درصد جنگل‌های زاگرس کشور در خوزستان قرار دارد اما خوزستان از امکانات اولیه اطفای حریق بی‌بهره است.

حاجی‌زاده ادامه داد: البته با شروع کار در مدیریت بحران خوزستان، استارت تامین امکانات اولیه اطفای حریق زده شد و در آن زمان جلسه‌ای با حضور رئیس وقت منابع طبیعی کشور، استاندار و مسئولین کشوری برگزار و مصوب شد که چهار پایگاه اطفای حریق توسط منابع طبیعی احداث شود اما هنوز هیچ پایگاهی احداث نشده است.

وی تصریح کرد: متعاقب آن با پیگیری‌های زیاد انجام شده مصوب شد که دو پایگاه اطفای حریق هوایی با دو بالگرد در خوزستان مستقر شوند اما این مصوبه هم اجرایی نشده است. پذیرفته نیست به چنین استانی بالگرد داده نشده است و دو بالگرد آب‌پاش باید در خوزستان مستقر شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: هنوز گرفتار ابربحران سیل هستیم و بسیاری از مسئولان دغدغه بازسازی را دارند اما علی‌رغم اینکه در سیلاب بودیم، هشدارهای لازم در خصوص آتش‌سوزی هم داده شد و جلسات پیشگیری از حریق تشکیل شد.

حاجی‌زاده گفت: سال 96 در فروردین‌ماه بارشی داشتیم که باعث شد مرتع‌ها رشد کنند و در آن سال 50 درصد آتش‌سوزی‌های کشور در خوزستان رخ داد. همچنین در سال 95 آتش‌سوزی‌های صنعتی در پتروشیمی بوعلی و در سال‌های 96 و 97 آتش‌سوزی‌های پتروشیمی آبادان و خطوط لوله‌ای رخ داد و این اماکن مرتب دچار آتش‌سوزی می‌شدند.

وی با بیان اینکه حریق در خطوط لوله در حال تبدیل شدن به پنجمین ابربحران خوزستان است، تصریح کرد: حادثه‌ای که در منطقه "برومی" اهواز رخ داد، انفجار خط لوله گاز در چند ثانیه یک انسان را به اسکلت تبدیل کرد، بنابراین باید این مسائل جدی گرفته شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: در برخی زیرساخت‌ها کار می‌شود تا خدماتی به مردم ارائه دهیم اما در جایی که سلامت و جان مردم را تهدید می‌کند، کار و توجه نمی‌شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: کتاب قوانین سازمان مدیریت بحران برای همه فرمانداران ارسال شده است. باید فرمانداران به عنوان رؤسای ستاد مدیریت بحران شهرستان، جلسات آموزشی را در این زمینه آغاز کنند. مدیریت بحران خوزستان نیز ظرف دو هفته آینده در مرکز آموزش، برنامه آموزشی 72 ساعته در خصوص زلزله و سیل برگزار خواهد کرد و فرمانداران و اعضای شورای مدیریت بحران باید در این جلسات آموزشی شرکت کنند.

وی با اشاره به موضوع آتش‌سوزی‌ها، عنوان کرد: در دو سال اخیر با پیگیری‌های انجام شده در این زمینه تجهیزات خوبی نسبت به گذشته تامین و در اختیار شهرستان‌ها قرار داده شد.

حاجی‌زاده ادامه داد: گلایه من از برخی فرمانداران این است که نسبت به تجهیز کردن سالن چندمنظوره مدیریت بحران توجه نکرده اند و هنوز برخی از سالن‌ها را در دست نگرفته اند. اینکه تاکنون در این زمینه اقدام نشده، جزو ارزیابی منفی عملکرد برخی فرمانداران است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: شهرداری اهواز باید هر چه سریع‌تر تکلیف سالن چندمنظوره را مشخص کند. نمی‌شود اهواز که بیشترین میزان بحران استان خوزستان را دارد، یک سالن مدیریت بحران نداشته باشد و حتی سالن مدیریت بحرانی که توسط استانداری خوزستان احداث شده را تغییر کاربری دهند. بحث مدیریت بحران در شهرداری اهواز باید جدی گرفته شود. در شهرداری اهواز به اندازه یکی از نواحی در یکی از مناطق تهران تجهیزات مدیریت بحران وجود ندارد.

حاجی‌زاده بیان کرد: سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات اتاق مانیتورینگ بحران خریداری شد اما جز یکی دو شهرستان، هیچکدام از شهرستان‌های دیگر اتاق مانیتورینگ بحران را راه‌اندازی نکردند، در حالی که باید اتاق مانیتورینگ شهرستان‌ها به مانیتورینگ استان متصل شود تا اطلاعات در اختیار شهرستان‌ها قرار بگیرد. همچنین کشیک بحران فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باید تشکیل شود.

وی گفت: اطلاعات مخصوصا در بحث آتش‌سوزی‌ها باید در سامانه سازمان مدیریت بحران ثبت شود تا بتوانیم بگوییم که میزان آتش‌سوزی‌های خوزستان بالا است و تجهیزات و اعتبارات بیشتری مطالبه کنیم اما متاسفانه این اطلاعات در این سامانه ثبت نمی‌شود. همچنین شرکت‌های بیمه باید پای کار بیایند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: عامل بسیاری از آتش‌سوزیها انجام اعمال غیرتعمدی در مجاورت جاده‌ها است مانند پرتاب ته سیگار از دورن خودروها به کنار جاده‌ها که باید ادارت راهداری و راه و شهرسازی نسبت به ایجاد آتش‌برد در کنار جاده‌ها اقدام کنند.

حاجی‌زاده با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش کشاورزان جهت جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش، گفت: در بحث آموزشی نیاز به یک تحول عظیم داریم. صدا و سیما نیز به عنوان عضو کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران ملزم به ارائه آموزش در این زمینه است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: اگر قانون جمعیت هلال احمر در زمینه امداد و نجات در حوادث آتش‌سوزی مشکل دارد، باید اصلاح شود. هلال احمر عضو کارگروه امداد و نجات ستاد مدیریت بحران است و آتش‌سوزی هم یکی از چهار بحران اصلی استان خوزستان است و باید مشکل در این زمینه حل شود.

وی عنوان کرد: پیش از این نامه‌ای به امضای استاندار خوزستان مبنی بر اینکه پنج درصد اعتبارات تملک دارایی و عمرانی هر دستگاه باید مخصوص مدیریت بحران باشد به فرمانداری‌ها ارسال شده است که این مصوبه باید اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی سایت دفن زباله صفیره و انتشار دود ناشی از آن در شهر اهواز، گفت: بحث آتش‌سوزی سایت پسماند صفیره این روزها مردم اهواز را کلافه کرده است. علی‌رغم این که دو سال پیش نیز چنین اتفاقی رخ داده بود و قرار بود اقداماتی در خصوص جلوگیری از تکرار آن انجام شود اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است و اکنون نیز مجددا آتش‌سوزی در این سایت آغاز شده است.

حاجی‌زاده تاکید کرد: شهرداری اهواز باید هرچه سریعتر بحث سایت صفیره را پیگیری و تعیین تکلیف کند. دو روز آتش‌سوزی در این سایت رخ داده بود اما گزارش آن حتی به شهرداری داده نشد و سازمان پسماند پس از دو روز گزارش آتش‌سوزی را به شهرداری ارسال کرد که باید این موضوع پیگیری و با آن برخورد شود.

وی ادامه داد: روز پس از آتش‌سوزی، اهواز در حال خفه شدن بود. ما بحران‌های زیادی در اهواز داریم و نباید چنین حوادثی را نیز در شهر داشته باشیبم. در نزدیکی این سایت، روستاهایی قرار دارند و مردم کشتارگاه یا مرغداری دارند که برخی از آنها با وقوع آتش‌سوزی قصد داشتند این کشتارگاه را رها کنند. این اتفاقات به اقتصاد و سلامت مردم ضربه وارد می‌کند زیرا دود این آتش‌سوزی دود آلوده‌ای است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع حوادث آتش‌سوزی یا انفجار در خطوط لوله گفت: در خوزستان ما دو نوع خطوط لوله انتقال نفت و گاز داریم که یکی از آنها، خطوط لوله انتقال به اصفهان است که متاسفانه همکاری بسیار ضعیفی دارند. علیرغم اینکه مصوبات زیادی داشتیم و قرار بود دو پایگاه اطفای حریق از امیدیه – آغاجاری تا دهدز احداث شود اما مصوبات اجرا نشد. بنابراین مسئولیت هرگونه عواقب در این مسیر، به عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات استان اصفهان است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه طبق مصوبه وزارت نفت، خطوط لوله از مسیر خوزستان در حال تعویض است و ایمن‌سازی و تعیین حریم‌ها در مرحله تعویض خطوط در حال انجام است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار