تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۷۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات در بخش تجهیزات برق نگرانی از ادامه خاموشی در خوزستان را به دنبال داشته است
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به مشکلات تأمین تجهیزات برق، نسبت به تخریب تجهیزات و احتمال تداوم خاموشی در برخی مناطق اهواز و تعدادی از شهرستان‌ها در نتیجه افزایش دما و مصرف برق هشدار داد.

 حسن کریمی سه شنبه در نشست شورای آب و برق خوزستان در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری، صنعت برق را یکی از اهداف تحریم‌های اقتصادی علیه کشور دانست و گفت: خوزستان اگر چه از نظر تولید برق مشکلی ندارد اما در تأمین تجهیزات برق اعم از خطوط و پست‌های توزیع، انتقال و فوق توزیع با محدودیت و مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به خاموشی‌های چند روز اخیر در برخی مناطق اهواز افزود: در قسمتی از شهر اهواز از نظر ترانس فوق توزیع مشکل داریم و بارترانس در یکی از مناطقی که جمعیت عظیمی دارد، به بالای ۹۵ درصد می‌رسد، بنابراین به نظر می‌رسد اعمال خاموشی کوتاه مدت در این مناطق بهتر از خراب شدن تجهیزات و خاموشی‌های اجباری چند روزه باشد.

کریمی تاکید کرد: در برخی شهرستان‌ها نیز در خطوط و انتقال برق دچار مشکل هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز تصریح کرد: یک واحد نیروگاه کارون ۳ که در سیلاب اخیر به دلیل تولید مداوم دچار مشکل شده بود، هنوز به چرخه تولید باز نگشته است.

کریمی با بیان اینکه از ابتدای خرداد ماه امسال وارد پیک عمده برق شدیم گفت: امسال به دلیل ذخیره کافی در سدها و آمادگی نیروگاه‌های برقابی این تصور وجود داشت که نیازی به مدیریت مصرف نیست اما با هماهنگی‌های صورت گرفته با استانداری، کاهش ساعت اداری و اعلام تعطیلی به موقع به اجرا درآمد و در حال حاضر در کشور نیز این برنامه از خوزستان الگوبرداری شده است.

وی افزود: دما در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ تا ۴ درجه سانتیگراد افزایش داشته، این در حالیست که به ازای هر درجه افزایش دما مصرف برق ۳۰۰ مگاوات بیشتر می‌شود، به این ترتیب مصرف انرژی نسبت به پارسال یک هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

کریمی خاطرنشان کرد: با کاهش ساعت کار اداری در سال جاری ۴۷۰ مگاوات مدیریت مصرف برق صورت گرفته است.

وی همچنین از راه اندازی مرکز پایش انرژی در چند شهرستان خبر داد و گفت: در این مراکز میزان مصرف انرژی اندازه گیری و رصد می‌شود.

خاموشی، رأی نیاورد

معاون برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این نشست، خواستار تصویب خاموشی‌های برنامه ریزی شده در اهواز و برخی شهرستان‌ها در شورای آب و برق استان شد.

سید مهرداد بلادی موسوی گفت: با وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌ها، جایگزینی تجهیزات برق دشوار و یا غیرممکن است به همین دلیل نیاز است که با اعمال خاموشی برنامه ریزی شده از فشار به تجهیزات جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه برای دومین بار رکورد پیک سال گذشته شکسته شده، افزود: به دلیل گرمای هوا و رشد مصرف در یک ماه گذشته، در ۲۶ خرداد با مصرف هشت هزار و ۲۷ مگاوات، مصرف برق ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش را نشان می‌دهد.

این پیشنهاد برق منطقه‌ای با مخالفت حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری روبه رو شد. حاجی زاده با بیان اینکه خاموشی برنامه ریزی شده در اهواز را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیریم، گفت: موافقت استان با کاهش ساعت اداری و اعلام تعطیلی در روزهایی که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، مشروط به اعمال نشدن خاموشی در خوزستان بوده است، بنابراین شرکت‌های برق باید برای مدیریت مصرف چاره اندیشی کنند تا خاموشی بابرنامه نداشته باشیم.

در روزهای اخیر برق برخی محله‌های اهواز و تعدادی از شهرستان‌ها در چندین نوبت قطع شده، این در حالیست که دمای هوا در خرداد ماه امسال در چندین نوبت به بالای ۴۹ درجه رسیده است. چهارشنبه گذشته نیز به دلیل وقوع دمای ۵۰ درجه ادارات استان تعطیل اعلام شد.

سیاست‌های تابستانی برای پاییز

مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه این نشست با اشاره به سیاست رهاسازی آب از سدهای استان در تابستان امسال، گفت: مدیریت منابع آب به صورتی انجام می‌شود که ضمن تأمین حداکثری نیازها در تابستان، در پاییز آینده آمادگی کامل هم برای کنترل سیلاب و هم تأمین نیازها را داشته باشیم.

داریوش بهارلویی افزود: سیاست برنامه ریزی منابع آب در حالی اتخاذ شده که هنوز پیش بینی هواشناسی از سال آبی آینده مشخص نیست و معلوم نیست در پاییز خشکسالی، ترسالی و یا سال نرمالی را تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل تأمین آب در هیچکدام از حوزه‌های آبی وجود ندارد اضافه کرد: از ابتدای سال آبی تا کنون، بیشترین آب ورودی آب به استان معادل ۵۶ درصد آورد حوزه‌های آبی مربوط به کرخه و دز بوده است.

بهارلویی گفت: در حال حاضر خروجی سد گتوند ۶۰۰ مترمکعب درثانیه، سد دز ۳۵۰ مترمکعب درثانیه، سد کرخه ۲۵۰ مترمکعب درثانیه و سد مارون ۷۰ مترمکعب درثانیه است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار