تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۷۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاروان های زیارتی برای سفر به عتبات عالیات از مرز چذابه خوزستان استقبال نمی کنند
 کاروان های زیارتی برای عزیمت به شهرهای مقدس عراق از مرز بین المللی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز به دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم در خاک عراق استقبال نمی کنند. به گزارش ایرنا مرز بین المللی چذابه یکی از ۲ گذرگاه رسمی تردد زائران عتبات عالیات و صادرات کالا در خوزستان، درجریان سیل فروردین امسال که منجر به آبگرفتگی مسیر دسترسی به این مرز گردید چندین روز بسته شد که با فروکش کردن سیلاب مجدد این مرز بازگشایی شد.
کاروان‌های زیارتی با وجود باز بودن مرز چذابه رغبت چندانی برای عبور از آن رغبت ندارند و ترجیح می‌دهند از مرز بین المللی شلمچه در خرمشهر به کربلای معلا و نجف اشرف عزیمت کنند.
برخی رانندگان اتوبوس‌ها و مدیران کاروان‌های زیارتی می‌گویند: سیلاب اخیر به جاده‌های غیراستاندارد منتهی به مرز چذابه در خاک عراق آسیب جدی وارد کرده و برای اتوبوس‌های حامل زائران خسارت بار بوده ضمن آنکه سبب طولانی شدن زمان سفر می‌شود.
محمد دارابی فرد مدیر کاروان زیارتی میثاق نور مشعر می‌گوید: ناهمواری، کم عرض بودن جاده ۷۵ کیلومتری چذابه (شیب) - مشرح - العماره مرکز استان میسان و تخریب بخش‌هایی از این مسیر بر اثر بالا آمدن آب هورالعظیم سبب شده کاروان‌های زیارتی تمایلی به تردد در این مسیر پر پیچ و خم نداشته باشند.
وی گفت: کاروان‌های زیارتی برای رفاه حال زائران تا بهبود مسیر چذابه، از مرز شلمچه به شهرهای مقدس عراق سفر می‌کنند و این خواست زائران نیز هست.
مسیر چذابه تا کربلا ۴۸۰ کیلومتر است و در مقایسه با مسیر شلمچه تا کربلا ۲۰۰ کیلومتر کمتر است ولی با این وجود به نظر می‌رسد زائران و سرکاروان ها رغبتی به تردد در مسیر چذابه تا کربلا ندارند.
مدیرکل حج و زیارت خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره بیان کرد: با وجود باز بودن جاده بستان - چذابه - العماره از یک ماه پیش، ولی کاروان‌ها برای تردد در این مسیر مقاومت می‌کنند.
ناصر حویزاوی با اشاره به اینکه نمی‌توان کاروان‌ها را مجاب کرد در مسیر مشخصی تردد کنند افزود: مجموعه عواملی نظیر نامناسب مسیر چذابه، گرمای شدید هوا و طولانی شدن زمان رسیدن به شهرهای مقدس عراق سبب شده کاروان‌ها مسیر شلمچه را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کنند.
در این حال با وجود توقف تردد کاروان‌های زیارتی، تردد انفرادی زائران و گردشگران ۲ کشور در مرز چذابه به دلیل استفاده از خودروهای سبک و سرعت بالای آنان وجود دارد.
هم اکنون سه مرز رسمی و بین المللی شلمچه، چذابه و مهران برای تردد زائران عتبات عالیات فعال هستند و کاروان‌ها می‌توانند به اختیار خود یکی از سه مرز را برای سفر به شهرهای مقدس عراق انتخاب کنند.
همزمان با باز شدن دوباره مرز چذابه از ۳۰ اردیبهشت امسال، صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از سرگرفته شد.در زمان بسته بودن ۲ ماهه جاده چذابه، بازرگانان و ترخیص کاران از مرز شلمچه به عنوان مسیر جایگزین استفاده می‌کردند.
سرپرست فرمانداری دشت آزادگان به خبرنگار ایرنا گفت: بهسازی جاده بستان - چذابه به طورکامل انجام گرفته و آب سیلاب بر روی این جاده با کمک لوله گذاری صورت گرفته، به نقاط دیگر منتقل شده است.
حمید سیلاوی افزود: هم اکنون صادرات کالا به عراق از مرز چذابه انجام می‌شود و مانعی بر سر راه تردد کاروان‌های زیارتی نیست.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان چندی پیش در نشست ستاد اربعین خوزستان، ضمن پاسخگویی به برخی شائبه‌ها مبنی براینکه احتمال دارد در اربعین امسال، تردد زائران از چذابه متوقف شود گفت: امسال به طور حتم
مسیر چذابه به طور کامل بهسازی و بازسازی می‌شود و برای بازسازی جاده چذابه به العماره رایزنی‌با مسئولان عراقی انجام می‌شود تا این مسیر از هر حیث برای تردد زائران ایمن سازی شود.
مرز بین المللی چذابه در سال ۱۳۸۸ برای صادرات کالا و ترد د زائران و گردشگران ۲ کشور ایران و عراق به صورت رسمی باز شد.
براساس اعلام گمرک چذابه پارسال حدود ۵۵۰ میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از پایانه تجاری چذابه صادر شد و حدود ۶۰۰ هزار زائر و گردشگر ۲ کشوراز این مرز تردد کردند.
مرزهای زمینی و دریایی استان خوزستان به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق بازگشایی شدند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار