تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۷۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رویای دورِ خانه‌دار شدن
 
بازار مسکن پس از 5 سال شرایط رکودی، در سال 97 روی رشد و رونق را به خود دید اما خروج از شرایط رکودی به منزله بهبود شرایط بازار مسکن نبود زیرا رونق به وجود آمده در بازار مسکن با تورم شدید همراه بود و این مساله باعث شد تا قیمت مسکن در سراسر کشور و به تبع آن استان خوزستان رشد چشمگیری داشته باشد.

افزایش قیمت بسیاری از محصولات و همچنین ورود بازار مسکن به شرایط تورم رکودی از اواخر سال 97 باعث افزایش قیمت مسکن در بازار شده و این مساله بر روی شرایط بازار مسکن در زمینه نرخ رهن و اجاره نیز اثرگذار بوده است، به شکلی که در چنین شرایطی نه تنها قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده بلکه برای رهن یا اجاره مسکن نیز باید هزینه‌‌های بسیار بالاتری را پرداخت کنند و یا به مناطقی با نرخ‌های پایین‌تر نقل مکان کنند.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور، توان خرید مسکن کاهش پیدا کرده و از این رو بسیاری از مردم برای زندگی باید مسکن‌های استیجاری را انتخاب کنند، مسکن‌های استیجاری‌ای که نرخ اجاره بها و یا پیش پرداخت آن‌ها به شدت رشد پیدا کرده است و پرداخت چنین هزینه‌های سنگینی به خانواده‌ها فشار فراوانی را در این شرایط دشوار اقتصادی وارد می‌کند.
 
رشد 30 تا 40 درصدی نرخ اجاره بها و رهن مسکن در اهواز

در این زمینه قنبرعلی زنگنه، رییس اتحادیه مشاوران املاک اهواز با اشاره به رشد 30 تا 40 درصدی نرخ اجاره بها و رهن مسکن در اهواز گفت: قیمت مسکن در بازار در طول دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته اما در این زمینه نرخ اجاره بها و رهن مسکن به آن میزان رشد نداشته و رشد آن کمتر بوده است.

وی افزود: برای افزایش نرخ رهن مسکن که به تبع آن اجاره بها نیز تعریف می‌شود، شاهد رشد حدود 30 تا 40 درصدی قیمت‌ها بوده‌ایم که این میزان در مقایسه با رشد حدود 120 درصدی قیمت مسکن کمتر است.

زنگنه خاطرنشان کرد: شرایط رکودی در سال‌های گذشته و افزایش قیمت بسیاری از محصولات در بازار شرایطی را رقم زده است که شاهد افزایش نرخ اجاره بها و رهن مسکن نه تنها در اهواز بلکه در سراسر کشور باشیم.

بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن برای سازندگان این صنعت یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن در بازار است و این مساله نیز شرایطی را رقم زده تا به تبع افزایش قیمت مسکن، نرخ اجاره بها و رهن نیز افزایش پیدا کند. رشد نرخ اجاره بها در چنین شرایط دشوار اقتصادی برای مردم زمینه ساز جابه‌جایی آن‌ها به مناطق پایین‌تر در شهرها شده است.

انفجار قیمت مسکن دلیل افزایش نرخ اجاره بها شده است

همچنین فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور با اشاره به وضعیت بازار اجاره‌داری مسکن، عنوان کرد: شکافی که در بحث قیمت‌های مسکن از سال 96 به وجود آمده و انفجار قیمتی که اکنون نیز با آن مواجه هستیم باعث شده است که قیمت اجاره بهای مسکن رشد و شرایط را برای اجاره‌نشین‌ها بسیار سخت و دشوار کند.

وی با بیان اینکه امسال سال سختی برای حوزه اجاره‌داری مسکن است، گفت: شرایطی که در حوزه مسکن‌های استیجاری وجود دارد، برای بیش از 6 میلیون خانوار اجاره‌نشین کشور بسیار دشوار است و قطعا در چنین وضعیت اقتصادی به این خانوارها فشار بسیار زیادی وارد خواهد شد.

پورحاجت ادامه داد: شاخص‌های آماری در دوره‌های پنج ساله از وضعیت مسکن، بیانگر آن است که تعداد خانوارهای اجاره نشین در هر دوره افزایش پیدا کرده است و از این رو باید شرایطی برای اجاره نشین‌ها فراهم شود تا این آمار در طول سالیان متمادی کاهش پیدا کند اما افزایش نرخ مسکن وضعیت را بالعکس کرده است.

افزایش نرخ اجاره بهای مسکن برای مستاجران و تورم موجود در این بازار شرایط اجاره نشینی را بسیار دشوار کرده است، به شکلی که بسیاری از مستأجران از شمال شهر به مرکز، از مرکز به جنوب و از جنوب به حاشیه شهرها رفته‌اند و ادامه چنین شرایطی در سال‌های آینده زمینه ساز افزایش حاشیه نشینی در شهرها خواهد شد و بسیاری از خانه‌ها در درون شهرها نیز خالی خواهند ماند زیرا کسی توان پرداخت اجاره‌های نجومی آن‌ها را ندارد.

خرید خانه مثل یک رویای ناممکن است

در این زمینه عباس که یک اجاره نشین است و به همراه همسر و فرزند خود در منطقه گلستان اهواز زندگی می‌کند، با گلایه از افزایش نرخ اجاره بهای مسکن گفت: هر سال قیمت خانه افزایش پیدا می‌کند و من و خانواده‌ام مجبور هستیم تا هر بار خانه را عوض کنیم. فصل نقل و انتقال مسکن که سر می‌رسد، صاحبخانه‌ها می‌گویند که باید کرایه را چند برابر کنند و من توان پرداخت هر مبلغی را ندارم.

وی ادامه داد: اگر قیمت مسکن هر روز به این شکل بالا برود، من هیچوقت صاحبخانه نخواهم شد چون حقوقی که می‌گیرم کفاف اجاره و هزینه‌های زندگی من و خانواده‌ام را هم نمی‌دهد و به سختی روزگار می‌گذرانیم چه برسد به اینکه بخواهیم خانه بخریم. خرید خانه مثل یک رویای نا ممکن برای ما شده است.

هربار خانه اجاره‌ای ما کوچک‌تر می‌شود

مرضیه یک اجاره نشین دیگر است که برای پیدا کردن خانه به همراه شوهرش به بنگاه آمده است، گفت: از وقتی ازدواج کرده‌ایم اجاره نشین هستیم و هر سال با شروع تابستان باید به دنبال خانه بگردیم چون صاحب خانه کرایه را بالا می‌برد و ما نمی‌توانیم خواسته صاحبخانه را برآورده کنیم و مجبور هستیم تا به دنبال خانه‌ای دیگر بگردیم.

این اجاره نشین ادامه داد: هر سال وقتی که به دنبال خانه می‌گردیم، مجبور هستیم تا خانه‌ای کوچک‌تر را انتخاب کنیم چون پولمان به اندازه‌ای نیست که بتوانیم خانه‌ای بزرگ و چند خوابه داشته باشیم. هر بار که به خانه‌ای جدید می‌رویم خانه‌مان کوچک‌تر می‌شود و حتی گاهی مجبور هستیم که اجاره بیشتری هم بپردازیم.

به وجود آمدن شرایطی در بازار مسکن برای عدم رشد بی رویه نرخ مسکن و به تبع آن نرخ رهن و اجاره بها موجب خواهد شد تا اجاره‌نشین‌ها با آرامش خاطر بیشتری در خانه‌هایشان زندگی و همچنین بتوانند در صورت وجود ثبات نسبی در اقتصاد کشور و به ویژه بازار مسکن، به خرید خانه و خانه‌دار شدن فکر کنند.

در این زمینه باید راهکارهایی برای تنظیم و تعادل بخشی بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مسول ارائه و دنبال شود تا بازار مسکن با مشکلاتی که اکنون گریبانگیر آن است دست و پنجه نرم نکند و رونق به وجود آمده در آن یک رونق تورمی نباشد.

هیچ ملاک خاصی برای نرخ‌گذاری مسکن وجود ندارد

همچنین محمدرضا که سازنده مسکن و مشاور املاک است، در خصوص شرایط بازار مسکن در اهواز، گفت: قیمت مسکن در اهواز بالا است و به این دلیل مردم استقبال نمی‌کنند. اوضاع بازار مسکن در اهواز خراب و کساد است و مردم بسیار کم برای معاملات به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: هیچ ملاک خاصی برای نرخ‌گذاری مسکن در بازار اهواز وجود ندارد و می‌توان گفت که قیمت‌ها تقریبا بدون کار کارشناسی تعیین می‌شوند و این موضوع باعث شده تا قیمت مسکن در اهواز بسیار بالا باشد و مردم توان خرید نداشته باشند.

این مشاور املاک عنوان کرد: اینکه قیمت مسکن بالا است، باعث شده تا مردم کمتر به بنگاه‌ها و مشاورین املاک مراجعه کنند و حتی تعدادی از آن‌ها کار اجاره دادن خانه‌هایشان را توافقی با مستاجر انجام می‌دهند و این مساله باعث رکود در شغل ما نیز شده است.

مردم توان پرداخت اجاره بالا را ندارند

در این زمینه آرش نیز که یک بنگاه‌دار است، گفت: آمار معاملات ما در بنگاه خیلی پایین آمده است. خرید و فروش که می‌توان گفت تقریبا انجام نمی‌شود و اگر معامله‌ای هم داریم برای اجاره و رهن خانه است.

وی ادامه داد: هر مراجعه کننده‌ای که برای اجاره خانه پیش ما می‌آید از افزایش قیمت‌ها گله دارد و می‌گوید خانه‌ای به ما معرفی کن که نرخ اجاره آن پایین باشد. مردم توان پرداخت این اجاره‌ها را ندارند چون قیمت‌ها خیلی بالا است و شرایط زندگی هم سخت است.
 
رصد شرایط فعلی بازار مسکن گویای دو ویژگی کاهش قدرت خرید و افت شدید معاملات است. در این زمینه بهبود شرایط اقتصادی کشور و بازگشت ثبات به بازار مسکن می‌تواند زمینه ساز بهبود وضعیت بازار مسکن و بازگشت رونق بدون تورم به این بازار باشد. کاهش نرخ مسکن و ارایه تسهیلات و شرایط موثر برای مستاجرها می‌تواند شرایط را برای کاهش نرخ اجاره بها و رهن خانه فراهم کند و این مساله مانند یک زنجیره می‌تواند زمینه ساز خانه‌دار شدن مردم شود.

در حال حاضر خانوارها به عنوان متقاضی در بازار مسکن حضور دارند اما به دلیل آنکه قدرت خرید آن‌ها پایین است، امکان تبدیل شدن آن‌ها به عنوان متقاضی مؤثر در اقتصاد مسکن وجود ندارد و به نوعی می‌توان گفت که کمتر خانواده‌ای می‌تواند در شرایط فعلی کشور دیگر اجاره نشین نباشد و خانه‌دار شود. در این زمینه باید دید که سیاستگذاران و تصمیم‌گیران حوزه مسکن برای این بخش و خانه‌دار شدن مستاجران چه تصمیماتی را خواهند اندیشید.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار