تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۸۳۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبفای اهواز باید مسؤولیت پذیر عمل کند/ مسائل فرعی نباید بهانه‌ای برای کم‌کاری آبفای اهواز باشد
استاندار خوزستان گفت: مسائل فرعی نباید به بهانه‌ای برای آبفا تبدیل شود که به موجب آن از زیر بار تامین آب به خصوص در شرق اهواز که وضعیت خوبی ندارد شانه خالی کند.
آبفای اهواز باید مسؤولیت پذیر عمل کند/ مسائل فرعی نباید بهانه‌ای برای کم‌کاری آبفای اهواز باشد

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در دومین کارگروه امنیت و سلامت غذایی در رابطه با طرح کنترل فشار خون، اظهار کرد: فشارخون یک اختلال جسمی است که عوارض مختلفی در پی دارد لذا به علت همین تبعات اجتماعی فراوانش در دستور کار قرار گرفت؛ وزارت بهداشت و درمان با جدیت در حال پیشبرد این طرح است و مسوولان استانی نیز موظف‌اند در راستای گسترش این طرح همکاری‌های لازم را داشته باشند و برای سلامت بیشتر جامعه تلاش کنند تا شاهد بهبود کیفیت زندگی مردم باشیم.

وی افزود: با رسیدگی به بیماری‌هایی که جنبه واگیر ندارد توانستیم طول عمر را افزایش دهیم اما به تبع آن، کیفیت زندگی نیز باید بهبود پیدا کند؛ همچنین آگاهی‌بخشی به جامعه نیز نباید نادیده گرفته شده و باید به 41درصد جامعه که نسبت به مسئله فشارخون کم اطلاع یا بی‌اطلاع هستند آگاهی‌بخشی شود.

وضعیت آب در اهواز مطلوب نیست

استاندار خوزستان در رابطه با مشکلات آب اهواز، عنوان کرد: امسال با توجه به کاهش فشار آب و اینکه بعضی مناطق تنها چند ساعت از شبانه‌روز دارای آب بودند وضعیت آب شهر خوب نبود؛ ما باید بسیج امکانات می‌دادیم که این مشکلات پیش نیاید چرا که هنگامی که با منفی شدن فشار آب در لوله‌ها امکان ورود فاضلاب وجود دارد.

وی افزود: وضعیت آب در اهواز مطلوب نیست و برای بهبود شرایط باید تلاش شود؛ وجود انشعابات غیرمجاز درست است و اینکه این انشعابات قدرت مدیریت را کاهش می‌دهند قابل انکار نیست لذا مصوب کردیم که به تمامی انشعابات غیرمجاز، انشعابی با هزینه کم بدهند تا ضمن اینکه همه به آب بهداشتی وصل شوند، بتوانیم با وجود کنتورها، مصرف را کنترل و پیش‌بینی کرده و در مواقع ضروری هوشمندانه عمل کنیم.

وی با اشاره به مسوولان آبفا، بیان کرد: این انشعابات غیرمجاز مسوولیت را از دوش ما برنمی‌دارد و این مسائل فرعی نباید به بهانه‌ای برای آبفا تبدیل شود که به موجب آن از زیر بار تامین آب به خصوص در شرق اهواز که وضعیت خوبی ندارد شانه خالی کند.

شریعتی افزود: آبفا اهواز باید مسوولیت‌پذیرتر عمل کند و ضمن اینکه در راستای جلب رضایت مردم گام برمی‌دارد پاسخگو نیز باشد و به تعهداتی که می‌دهد عمل کند، چرا که آب، بحث اصلی و ویژه مردم است و باید به صورت جدی به آن ورود کرد.

این اظهارات شریعتی در حالی است که سرپرست شرکت آبفا اهواز روزهای گذشته در پاسخ به انتقادات از عملکرد آبفا، مواضع تندی گرفته بود.

کیفیت نامطلوب لایروبی در غرب اهواز

سید مهدی حسینی‌زاده، سرپرست بهداشت خوزستان در اشاره به مشکلات پساسیل، اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل بیماری‌های روده‌ای با برهه پساسیل همزمان شده است باید دقت‌ها را افزایش دهیم چرا که با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان مستعد بیماری التور یا وبا هستیم اما قابلیت پیشگیری دارد؛ علی‌رغم سیلاب اخیر آماری در رابطه با وقوع بیماری التور نداشتیم و آنچه اهمیت دارد این است که این کنترل‌ها ادامه پیدا کرده و مانع اپیدمی شویم.

وی افزود: با توجه به بحث اربعین، تیم‌های سلامت و بیماریابی ما مستقر و شناسایی‌ها را در مواقع ورودی انجام میدهند تا مانع هرگونه اپیدمی در استان شوند که البته موفقیت در این راستا به عملکرد درست شهرداری و آبفا شهری و روستایی نیز وابسته است؛ ما باید همیشه نسبت به بحث بیماری‌های روده‌ای هوشیار باشیم.

حسینی‌زاده گفت: متاسفانه در بحث کدورت و قطعی مکرر آب، به علت شکستگی‌هایی که در سطح لوله‌ها وجود دارد امکان تلاقی آب با فاضلاب بیشتر است و انتظار ما این است که فشار آب افزایش پیدا کرده و ضمن اینکه در سطح بالایی بماند کدورت آب را نیز کاهش دهند.

وی افزود:کیفیت لایروبی‌ها و آهک‌پاشی در اهوازغرب و باغملک 15درصد، در آبادان 10درصد و در شادگان 0درصد است که نامطلوب است.

تاکید استاندار بر لزوم لایروبی و آهک‌پاشی

استاندار خوزستان پس از شنیدن این آمار، خطاب به مسوولان عنوان کرد: مسئله لایروبی و آهک‌پاشی باید در برنامه کاری شهرداران و فرمانداران قرار بگیرد و تداوم داشته باشد؛ تا جلسه آینده زمان دارید که گزارش مطلوبیت لایروبی و آهک‌پاشی‌ها را ارائه دهید و هر شهردار، فرماندار و دهیاری که درصد لایروبی و آهک‌پاشی‌اش کماکان کم باشد عزل خواهد شد.

وی افزود: در جلسات شورای سلامت باید شاهد گزارش‌های مطلوب و نه این آمار نامطلوب باشیم که به تبع آن اعمال فشار کنیم؛ کدورت آب، لایروبی و آهک‌پاشی را در دستورکار خود قرار دهید و موظفید که عملکرد بهتری داشته باشید.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار