تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۱۸۳۷۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان: مراکز عرضه غذاهای خیابانی مورد حمایت هستند
 استاندار خوزستان ضمن حمایت از کسب و کارهای نو و متنوع برای جوانان گفت: فعالیت مراکز عرضه غذاهای خیابانی(Street Food) کار ارزشمندی و خوبی است و تا جایی که به سلامت مردم آسیب نمی زند حمایت از آنها ضروری است.

غلامرضا شریعتی عصر روز شنبه در شورای برنامه ریزی خوزستان با تاکید بر اهمیت سلامت عمومی جامعه، بیان کرد: نظارت بهداشتی بر مراکز این چنینی نباید باعث ممانعت از رونق کسب و کارهایی با این شکل شود.
وی با بیان اینکه ایجاد کسب و کارهای کم هزینه می‌تواند به تحرک هرچه بیشتر جامعه کمک کند، گفت: ذائقه در بین افراد متفاوت است و این تنوع در بین جوانان بیشتر است و ارایه نوع غذا و خدمات در استقبال آنها بسیار تأثیر گذار است.
استاندار خوزستان افزود: ساماندهی این مراکز با رعایت ملاحظات همراه باشد و مباحث امنیت غذایی و سلامت مورد توجه قرار بگیرد که این امر خود در ایجاد جاذبه برای استقبال دیگر مردم نیز مؤثر خواهد بود.

ساماندهی عرضه غذاهای خیابانی نیاز به متولی دارند
عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی خبرگان برنامه ریزی خوزستان نیز در باره طرح ساماندهی مراکز عرضه غذاهای خیابانی گفت: در کشورهای در حال توسعه، تهیه و فروش مواد غذایی خیابانی به طور منظم منبع درآمد برای میلیون‌ها مرد و زن دارای تحصیلات و مهارت‌های پایین است و همچنین غذاهای خیابانی به عنوان بخش مهمی از آشپزی هر کشور می‌تواند یکی از جذابیت‌های کشورهای مختلف برای گردشگران باشد.

علی فضل آرا با تاکید بر اینکه عرضه غذاهای خیابانی نیاز به ساماندهی و متولی خاصی دارند، افزود: غذاهای خیابانی در ایران و به ویژه با توجه به عادت فرهنگی مناطق مختلف کشور یک صنعت مشخص و شناخته شده‌ای نیست و هیچ‌گونه آماری از تعداد بنگاه عرضه غذاهای خیابانی وجود ندارد.
وی ادامه داد: نبود نظارت ضابطه مند بر تهیه و فروش غذاهای خیابانی نگرانی عمده در رابطه با ایمنی و سلامت آنها را به وجود آورده است که این موضوع احتمال خطر بسیاری از بیماری‌ها و مسمومیت غذایی مرتبط با غذاهای خیابانی را به یک تهدید جدی تبدیل کرده است.
استاد گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه شهید چمران اهواز کمبود دانش در میان فروشندگان غذایی خیابانی را خطری در بروز بیماری‌های ناشی از غذا بیان کرد و گفت: چنانچه این مراکز دارای مسئول و متولی مشخصی باشند و ساز و کار و فرآیند اجرایی مناسبی در زمینه صدور مجوز برای فعالیت آنها به وجود آید، در کنار رعایت استانداردها و زیرساخت‌های لازم که از جمله آن سلامت کارکنان شاغل، آموزش، وجود آب بهداشتی، برق و تجهیزات مناسب فرآوری و آماده سازی غذا است این مراکز می‌توانند وعده‌های غذایی متنوع و با ارزش مناسبی را برای مصرف کننده تامین کنند.

نهادهای مسئول بی اطلاع از محل استقرار مراکز عرضه غذاهای خیابانی
فضل آرا در ادامه با اشاره به اینکه نقشه مدون و تایید شده جانمایی شهری این بنگاه‌های عرضه غذاهای خیابانی توسط مراجع مسئول بهداشتی و متولیان امور شهری اعم از معاونت غذا و دارو، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، راهنمایی و رانندگی و … وجود ندارد، افزود: حضور این بنگاه‌های عرضه مواد غذایی خیابانی در بسیاری موارد منجر به مشکلاتی اعم از سد معبر، ترافیک، ازدحام، آلوده ساختن محیط شهری و به تبع آن محیط زیست، مزاحمت برای سایر کسبه و یا ساکنان منطقه و… می‌شود.
وی ادامه داد: ارایه مناسب و کنترل شده غذاهای خیابانی نیاز به زیرساخت‌هایی همچون در دسترس بودن آب بهداشتی، برق، دفع مناسب فاضلاب، بهسازی کف یا زمین استقرار واحد مربوطه، مکان مناسب و ایمن، جمع آوری مطلوب زباله و … از سوی متولیان امور شهری، شهرداری و سازمان‌های متولی دارد.
عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی خبرگان برنامه ریزی خوزستان، درباره ساماندهی مراکز عرضه خیابانی غذا در سطح شهرها، گفت: پیشنهاد می‌شود با توجه به نیاز سنجی غذاهای خیابانی این سایت‌ها می‌تواند در محل‌های عمومی همچون پارک‌ها و بازارها، ایستگاه‌ها و پایانه های مسافربری، مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها، مراکز ورزشی، مناطق گردشگری و اماکن تاریخی ایجاد شوند.
فضل آرا افزود: برای جلوگیری از سو استفاده از فرصت‌های شغلی ایجاد شده مورد نظر و جلوگیری از انتقال مجوزها و سودجویی در اخذ مجوز و مکان غرفه؛ ظرفیت‌های شغلی مربوطه تنها به افراد شاغل در غرفه‌ها و با اولویت خانم‌های سرپرست خانواده تخصیص داده شود.

مراکز عرضه مواد غذایی دوره گردی رو به افزایش
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بهداشتی ما مراکز متعدد و ساماندهی نشده عرضه مواد غذایی دوره گردی است، گفت: مرکز بهداشت خوزستان به منظور حفظ بهداشت عمومی و سلامت مردم از ساماندهی این سایت‌ها استقبال می‌کند.
فرهاد صفدری افزود: این موضوع نیاز به یک کار کارشناسی و اقدام جدی دارد و این درحالی است که متقاضی برای راه اندازی این مراکز رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه تاکنون چهار خودرو عرضه مواد غذایی خیابانی (Street Food) برای گرفتن مجوز به این مرکز مراجعه کرده اند، گفت: با وجود اینکه این مراکز دارای پروانه نیستند اما نظارت‌های مستمر بهداشتی بر آنها صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: درخواست این مراکز به کمیسیون نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ارایه شده تا پساز کار کارشناسی اقدامات لازم برای صدور مجوز آنها صادر شود.
وی همچنین به بخش دیگری از این مراکز که شامل کیوسک‌ها هستند، اشاره کرد و گفت: این مراکز در حال توسعه هستند و در عمل تبدیل به کبابسرا و یا فست فودهای کوچک شده‌اند که نیاز به مجوزهای بهداشتی دارند.

تشکیل بانک اطلاعاتی برای متقاضیان مراکز عرضه مواد غذایی خیابانی
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تشکیل بانک اطلاعاتی از متقاضیان و فعالان این حوزه را از الزامات کار ساماندهی آنها بیان کرد و گفت: ساماندهی از این مراکز نیاز به حمایت دستگاه‌های متولی دارد.
صادق کریمی کیا افزود: در صورت ساماندهی، این بخش از مراکز عرضه غذا می‌توانند، در تولید اشتغال بسیار مؤثر باشند.

ارجاع طرح ساماندهی به کمیته تخصصی شورای سلامت
دبیر شورای برنامه ریزی خوزستان نیز با اشاره به اینکه پنج ماه پیش از شورای سلامت خوزستان خواسته شد تا در باره ساماندهی مراکز عرضه غذا در خیابان تصمیم گیری کند، گفت: با توجه به اینکه بازخوردی از این شورا دریافت نشد در نهایت این طرح توسط شورای برنامه ریزی مطرح شد.
امیدحاجتی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که چهره شهر را نامطلوب و نامناسب کرده ساماندهی نشدن اینگونه مراکز است که بیشتر در خیابان‌ها باعث ترافیک می‌شوند.
وی با اشاره به تبعات اجتماعی سو سلامت که این مراکز می‌توانند در سطح خوزستان ایجاد کنند، گفت: این طرح برای بررسی بیشتر و اجرایی شدن به یکی از کمیته‌های تخصصی شورای سلامت خوزستان ارجاع می‌شود که در آن مدیرکل امور اجتماعی استان با حضور دستگاه‌های متولی مانند صنعت، معدن و تجارت، شهرداری و علوم پزشکی برای موضوع ساماندهی برنامه ریزی کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار