تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۸۳۷۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان پنجمین تولیدکننده گوشت قرمز در کشور؛
بیش از ۳۳میلیون رأس دام سبک در خوزستان وجود دارد
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: خوزستان پنجمین استان تولیدکننده گوشت قرمز با ۳۳میلیون و ۵۰۰هزار دام سبک و ۴۰۰هزار دام سنگین و ششمین استان تولیدکننده طیور با ۴۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی سالیانه است.
مصطفی کنارکوهی  با بیان اینکه دامپزشکی یکی از ادارات مهم در سطح کشور است، اظهار داشت: اهمیت این اداره به‌واسطه این است که دامپروری و صنعت پایین‌دست آن در خوزستان جایگاه و اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد.

وی افزود: این اهمیت در وهله نخست به این سبب است که خوزستان به‌واسطه صنعت کشاورزی از لحاظ دامپروری جزو پنجمین استان کشور بوده و در بعد حمایت از صنعت دامپروری نیز دامپزشکی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به گرمای خوزستان گفت: شاید در نگاه نخست همه تصور کنند که به‌سبب گرمسیر بودن خوزستان امکان فعالیت دامپروری در آن معنا نداشته باشد اما آمار پرورش دام، طیور و آبزیان در خوزستان نسبت به کشور تکان‌دهنده است.

کنارکوهی ادامه داد: خوزستان پنجمین استان تولیدکننده گوشت قرمز با 33 میلیون و 500 هزار دام سبک و 400 هزار دام سنگین و ششمین استان تولیدکننده طیور با 45 میلیون قطعه جوجه‌ریزی سالیانه است که بر این آمار باید یک میلیون و 500 هزار دام عشایر را نیز اضافه کرد.

وی تصریح کرد: ما دومین استان تولیدکننده آبزیان گرم‌آبی کشور و در صیادی نیز جزو سه استان برتر کشور هستیم. همچنین به‌سبب وجود آبراه مشترک با کشور عراق و مرز خاکی تبادلات مرزی ما با منشأ دامی بسیار زیاد است که اهمیت حضور دامپزشکی را دوچندان می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به ورود نهاده‌های دامی کشور از خوزستان گفت: 75 تا 80 درصد نهاده‌های دامی کشور از بندر امام خمینی(ره) وارد می‌شود که به اقصی نقاط کشور می‌رود و اهمیت پایش و نظارت بر این نهاده را زیاد می‌کند.

کنارکوهی درباره بروز برخی بیماری در آبهای عراق و انتشار آن عنوان کرد: در ماههای گذشته نوعی ویروس به آب‌های عراق وارد شد که سبب به‌وجود آمدن تلفات سنگینی در بخش آبزیان این کشور شد.

وی ادامه داد: پس از شناسایی این بیماری در آزمایشگاه‌های دامپزشکی خوزستان عملیات لازم جهت جلوگیری از ورود این بیماری به مزارع آبی کشور انجام و مبادی ورودی و خروجی به عراق کاملاً پایش شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: با مراقبت‌ها و آموزش‌های صورت‌گرفته و هوشیاری کارشناسان دامپزشکی حتی یک مورد از این بیماری در ایران و خوزستان مشاهده نشد و اکنون بیماری در عراق ریشه‌کن شده و خطری ما را تهدید نمی‌کند.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار