تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۸۳۷۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل اجتماعی استانداری خوزستان:
نباید به موضوع سیل در روستاها با نسخه واحد نگاه کرد
  مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: سیل در استان خوزستان به روستاهای مختلفی آسیب زده که به دلیل تعدد این روستاها، نباید به موضوع سیل در این مناطق با یک نسخه واحد نگاه کرد.

صادق کریمی کیا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سیل برای هر کدام از روستاها مسائل متنوعی ایجاد کرده، بیان کرد: برای برآورد و بررسی مسائل اجتماعی از تسهیلگران اجتماعی استفاده شده به طوری که آنها به صورت میدانی با روابطی که در بین روستاها دارند این بازبینی‌ها را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه مسائل روستاییانی که محل زندگی آنها به طور کامل زیر آب رفته با دیگر اهالی که روستای آنها در محاصره بوده تفاوت دارد، گفت: خوزستان در زمینه انجام رفتارهای اجتماعی از مرحله ضرورت فوری گذر کرده و کاری که اقدام فوری باشد دیگر در مناطق سیل زده نیاز نیست صورت بگیرد اما آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برخی روستاهای با خسارت سنگین همچنان نیاز به توجه دارند.

رویه واحد دستگاه‌های دولتی در مناطق سیل زده

دبیر کمیته امور اجتماعی و بهداشت قرارگاه استانی بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان، بیان کرد: این روستاها با روستاهایی که آبگرفتگی کمتری داشته‌اند متفاوت هستند اما نسبت به روستاها یک رویه واحد پیش برده شده که این موضوع در کف میدان، اختلال روشی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نگرانی تسهیلگران اجتماعی در خصوص خانواده‌هایی که آسیب بیشتری دیده‌اند، گفت: بررسی میدانی این تسهیلگران نشان می‌دهد، اضطراب و نگرانی در مناطق و روستاهایی که آسیب جدی بوده و منازل آنها کامل به زیر آب رفته بالا است که این موضوع ضرورت فوری برنامه ریزی های دقیقی را می‌طلبد.

همه مسائل اجتماعی سیل زدگان را نمی‌توان با یک فرمول حل کرد

وی ادامه داد: باید به مشکلات اجتماعی ناشی از سیل در هر روستا به صورت جداگانه نگاه کرد و به تفاوت‌ها توجه داشت به این خاطر که نمی‌توان همه نیازهای را با یک فرمول حل و برطرف کرد.

کریمی کیا اضافه کرد: روستاها و اجتماعات محلی ویژگی خاص خود را دارند و بر این اساس برنامه ریزی ها باید به گونه‌ای انجام شود که برای هر منطقه نسخه‌ای متناسب با شرایط فرهنگی و بومی آن منطقه تدوین شود.

دبیر شورای اجتماعی و فرهنگی خوزستان همچنین با بیان اینکه نگهداشتن روستاییان در روستا که به واسطه زراعت و استفاده از احشام دارای اقتصاد مولد بوده‌اند امری ضروری است، گفت: زنان و کودکان سیل زده در معرض بیشترین آسیب‌های اجتماعی هستند که برای کاهش آن از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای بازتوانی اجتماعی و روانی آنها استفاده می‌شود.

میر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بیان کرد: سیل در هر روستا یک تصویر خاصی را به وجود آورده و با توجه به حجم خسارت‌هایی که به بارآورده مردم هم به همان اندازه انتظار دارند که اتفاقات خوبی برای آنها رقم زده شود.

نگرانی مردم از گزش حیوانات موذی

وی به بخش دیگری از بررسی تسهیلگران اجتماعی در مناطق سیل زده پرداخت و گفت: در حوزه بهداشت نگرانی خاصی نداریم اما مردم از بابت گزیدگی و گزش پشته و حیوانات موذی نگرانی‌هایی دارند ولی به دلیل ایرادات و محیط زیست نمی‌توان اقدام به سم پاشی مناطق سیل زده کرد.

کریمی کیا ادامه داد: با توجه به اینکه در پیک زمانی بیماری التور قرار داریم باید گفت در مناطق سیل زده از بابت ناگ انسانی و بیماری‌های روده‌ای مشکل خاصی وجود ندارد ولی در مقطعی این بیماری در یکی از مناطق به وجود آمد و هم اکنون به طور کامل برطرف شده است.

سیلاب که با طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود ۴۰۰ هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری ۱۲ شهرستان خوزستان درگیر کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار