تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۷۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۲ خمره تاریخی در یک خانه روستایی در دزفول کشف شد
۲ خمره تاریخی در یک خانه روستایی در دزفول کشف شد

  رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: ۲خمره تاریخی مربوط به دوره اشکانیان هنگام حفاری عملیات گازرسانی در یکی از روستاهای دزفول کشف شد.

 حجت‎الله آریایی‎نیا روز یکشنبه افزود: شرکت گاز شهرستان دزفول به منظور لوله‎گذاری گاز برای منازل روستای گوروی بخش سردشت اقدام به حفر کانال در منطقه کرد که در اثر این حفاری۲ عدد خمره سفالی تاریخی از دل زمین کشف شد.

وی با بیان اینکه شرکت گاز فقط برای لوله‎کشی سراسری موظف به کسب مجوز از میراث فرهنگی است، گفت: باتوجه به این‎که این عملیات سراسری نبود و مربوط به لوله‎کشی گاز برای منازل بود، استعلام از میراث فرهنگی انجام نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: پس از کشف این خمره ها، عملیات انتقال گاز توسط پایگاه حفاظت میراث فرهنگی دزفول و پاسگاه انتظامی سردشت برای چند روز متوقف شد و پس از رایزنی با میراث فرهنگی استان، مجوز ادامه فعالیت شرکت گاز در این منطقه تحت نظارت کارشناس میراث فرهنگی صادر شد.

وی افزود: کارشناس میراث فرهنگی به عنوان ناظر در کنار کارگران شرکت گاز در محل عملیات حاضر است و با تهیه عکس و گزارش اداره میراث فرهنگی شهرستان را در جریان جزئیات عملیات قرار می دهد.

آریایی نیا گفت: چنانچه حین فعالیت اثری کشف شد، بلافاصله عملیات متوقف و مسئولان میراث فرهنگی به همراه هیأت همراه برای ثبت و ضبط اشیاء اعزام می شوند.

وی با بیان این‎‎که براساس نظریه کارشناس اداره میراث فرهنگی دزفول قدمت ۲ خمره کشف‎شده مربوط به دوره اشکانی است، افزود: اشیای مکشوفه طی صورتجلسه‎ای از پاسگاه سردشت به منظور بررسی تحویل گرفته شده و به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان منتقل شدند تا گزارش کامل، جامع، مستند و مصور درخصوص آن آماده و ارائه شود.

شهرستان دزفول از مناطق باستانی ایران است که شهر و دانشگاه جندی شاپور و همچنین پل ساسانی با حدود یکهزار و ۷۰۰ سال قدمت را در دل خود جای داده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار