تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۸۳۷۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برافروختگی سیم های برق در گرمای طاقت فرسای اهواز
 افزایش دمای هوا در اهواز علاوه بر بی تاب کردن مردم، سبب گداختگی سیم های برق و در نتیجه افزایش احتمال آتش سوزی شده، که کارشناسان حوزه برق مطمئن ترین راه جلوگیری از این حوادث را بازبینی مستمر کنتور و سیم های برق منازل بیان می کنند.

به گزارش ایرنا دمای هوا در برخی نقاط استان خوزستان به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد هم رسیده و این گرمای شدید سبب استفاده بیشتر مردم از وسایل خنک کننده شده است که این امر به منزله فشار بیشتر به شبکه برق و در نهایت افزایش احتمال آتش سوزی است؛ در روزهای گذشته همزمان با افزایش دمای هوا در اهواز حوادث ناشی از اتصالی برق در منازل نیز رشد چشمگیری داشته است.

به گفته کارشناسان حوزه برق، مصرف زیاد از شبکه در ساعت پیک و توجه نکردن به کابل‌ها و کنتور برق منازل نقش مهمی در بروز حوادثی نظیر آتش سوزی دارد.

تجهیزات نامرغوب عاملی برای حوادث برق ساختمان

یک کارشناس برق ساختمان درخصوص آتش سوزی ناشی از کابل‌ها وسیم های برق در ساختمان‌ها گفت: یکی از عوامل مهم آتش گرفتن کابل‌ها در فصل گرما استفاده از تجهیزات غیر مرغوب است که توسط برخی پیمانکاران و انبوه سازان در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، این درحالیست که در منازل به ویژه آشپزخانه به دلیل به کارگیری تعداد بالای وسایل برقی نیاز به تجهیزات مناسب با عملکرد مطلوب است.

ناصر ناصرزاده ادامه داد: نخستین نقطه مهم در بررسی عملکرد برق ساختمان کنتور است که وظیفه انتقال برق به ساختمان و خروج آن را برعهده دارد؛ کنتور باید حداقل سالی یکبار توسط یک فرد متخصص و فنی مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا به دلیل قرار گرفتن در هوای آزاد در معرض اکسیده شدن است.

وی گفت: نکته مهم دیگر بررسی وضعیت سیم نول ساختمان است؛ آنچه باعث ایجاد حوادثی نظیر برق گرفتگی و آتش سوزی منازل می‌شود همین سیم نول است که باید در برابر، سرما، گرما و فشار عایق شود؛ در برخی مواقع نیز دیده می‌شود که مشترکان وسایل چوبی را به عنوان اهرم برای فیوزهای مینیاتوری ساختمان استفاده می‌کنند که خود از عوامل آتش سوزی در ساختمان است.

ناصرزاده یادآور شد: در ساختمان‌های قدیمی هنوز جعبه تقسیم وجود دارد که سیم‌های برق آن با چسب مخصوص برق عایق شده‌اند و لازم است که حداقل سالی یکبار توسط یک کارشناس چسب‌های آن تعویض شود تا در برابر گرما مقاوم شوند.

وی دیگر عامل مهم برای پیشگیری از حوادث برق را نصب محافظ برای ساختمان دانست و گفت: با نصب این محافظ در صورت کوچک‌ترین نوسان‌ها، برق کل ساختمان قطع می‌شود.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نیز گفت: در ۲ ماه نخست امسال یکهزار و ۱۲۵ مورد حادثه در شهر اهواز رخ داد که تعداد ۷۸۴ مورد آن مختص به آتش سوزی بوده است.

نصرت اله پولادوند ادامه داد: از ۷۸۴ مورد حادثه آتش سوزی در شهر بالغ بر ۱۴۱ مورد مربوط به حوادث ناشی از اتصال برق است.

سه هزار و ۸۰۰ حادثه در کنتور برق اهوازی‌ها

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز نیز گفت: سه هزار و ۸۰۰ مورد حادثه برق در کنتور منازل مشترکان اهوازی از اول تا ۲۱ خرداد امسال گزارش شده است.

علیرضا شکرخدایی بیان کرد: رعایت نکردن الگوی مصرف برق در ساعات پیک بار سبب بروز مشکل در کنتور، فیوزها و کابل‌ها می‌شود؛ بروز مشکل در برق فشار ضعیف در یک منطقه در نهایت سبب ایجاد حادثه در برق فشار متوسط خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که مصرف برق در ساعات پیک افزایش می‌یابد تجهیزات دچار گداختگی شده و مجبور به اعمال خاموشی‌های با برنامه می‌شویم.

وی افزود: مشترکان برق باید حداقل سالی یکبار با کمک یک برقکار از سالم بودن تجهیزات کنتور برق خود اطمینان خاطر کنند؛ از سویی دیگر باید از کابل و سه شاخه وسایل پر مصرف مانند کولر مرتب بازدید به عمل آید تا در صورت داغ بودن تعویض و یا تعمیر شوند در غیر این صورت احتمال ایجاد آتش سوزی این وسایل افزایش می‌یابد.

دمای هوا در اهواز به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده و مطابق پیش بینی‌ها روند افزایش دما در روزهای آینده نیز ادامه دارد قطعی مکرر برق در نقاط مختلف شهر نیز باعث کلافگی شهروندان شده است، شرکت توزیع برق اهواز از شهروندان درخواست کرد برای استمرار خدمات رسانی در جهت حفظ و پایداری شبکه برق و تامین رفاه شهروندان درخواست می‌شود از لوازم غیر ضروری مانند لباسشویی و جاروبرقی در ساعات ۱۳ تا ۱۷ و از غروب آفتاب تا ۲۳ استفاده نکنند.

موج گرما در اهواز آغاز شده ساعت کاری ادارات خوزستان در تابستان کاهش یافته است تا برق مشترکان خانگی به صورت پایدار تامین شود با این وجود در روزهای اخیر برق برخی نقاط در خوزستان از جمله اهواز با قطعی موقت و اختلال همراه بوده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار