تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۸۳۸۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آسیب سیل به 16 هزار هکتار از نخلستان‌های خوزستان
حدود 14 هزار هکتار باغات مثمر و حدود 2 هزار هکتار باغات جوان نخیلات در سیل اخیر آسیب دید.
آسیب سیل به 16 هزار هکتار از نخلستان‌های خوزستان

 لازم نیست نخل‌دار باشی یا مثل یکی از نخلداران سیل زده چشم‌هایت به قد بلند نخل‌هایت خیره شده، کافی است سری به خوزستان بزنی آن هم نه در خرماپزان تابستان؛ همین حالا هم که بروی خرماهای نرسیده و نخل‌های زرد رها شده را خواهی دید.

تیرماه سال گذشته بود که صدای نخلداران و نمایندگان آنها از بی آبی درآمده بود و از شوری آب گلایه می‌کردند که «در این اوضاع نمی‌توانیم نخل داری کنیم» اما امسال مجبور شدند قبل از تیرماه نخل‌های غرق شده در آب را ببینند تا این بار نوبت گلایه از پرآبی باشد.

اهالی می‌گویند باد که می‌آید، چندتایی می‌افتد. مثل آدمی که ایستاده مرده باشد. دور و بر بعضی از نخل‌ها را آنقدر نی گرفته که انگار سال‌هاست دست کسی به خرما نرسیده. حمله آب و خاک ، نه تحقیق می‌خواهد نه گزارش کارشناسانه.

جنگ از یک سو و بالا رفتن غلظت شوری آب از سویی دیگر در این چندساله به جان نخل‌های خوزستانی افتادند و جان خیلی از آنها را گرفتند؛ اما حالا صحبت از آب است، آبی که نخل‌ها یک ماه در آن غوطه خوردند و حالا هم که سر از آب درآوردند، خفه و بی جان شده‌اند.

بنا بر آمار جهاد کشاورزی خوزستان سطح زیرکشت نخیلات خوزستان ۴۳ هزار هکتار است که ۳۳ هزار هکتار آن بارور و مابقی نهال است که عمده آن در شهرستان های شادگان، آبادان، اهواز و خرمشهر قرار دارد  که 25 هزار نخلدار در این نخلستان‌ها فعالیت می‌کنند.

خسارت 222 میلیارد تومانی

معاون حفظ نباتات و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره میزان خسارت سیل به نخیلات استان اظهار می‌کند: ساختار نخیلات به صورت تک لپه با تنه لیفی و فاقد استوانه مرکزی است که تا شعاع 25 متری زیر خاک می‌رود با وجود اینکه نخل دارای اندام ریشه به عنوان اندام تنفسی است اما ماندگاری حجم  زیاد سیلاب به مدت طولانی در ناحیه ریشه سبب آسیب رساندن به نخیلات شد.

محمد قاسمی نژاد می‌افزاید: آبگرفتگی باغات نخل سبب شد تلقیح (گرده افشانی) نخیلات به خوبی در زمان مناسب انجام نشود همچنین آب زیاد مانع رسیدن اکسیژن به ناحیه ریشه و ریزش گل و میوه را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی با اشاره به زیر آب رفتن باغات جوان می‌گوید: حدود 14 هزار هکتار باغات مثمر و حدود 2 هزار هکتار باغات جوان  نخیلات در سیل اخیر آسیب دید.

معاون حفظ نباتات و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در مجموع 2 هزارو 220 میلیارد ریال خسارتی است که سیل به نخیلات استان  وارد کرد، عنوان می‌کند: پرداخت خسارت به باغداران به منظور انجام فعالیت‌های میان باغی، تامین نهال یارانه دار با یارانه صدرصد برای باغاتی که در اثر سیل کامل  از بین رفتند، تامین اعتبار برای مدیریت کف باغات و تامین اعتبار برای تخلیه اصولی آب از باغات از جمله اقداماتی است که با هدف بازسازی و احیای نخلستان‌ها صورت گرفت.

قاسمی نژاد با تاکید بر اینکه 95 درصد آب سیل در باغات نخیلات تخلیه شده است، بیان می‌کند: در همه استان از دشت آزادگان و هویزه گرفته تا شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان در برخی مناطق دیگر با وجود اینکه  آب تخلیه شده اما آب تحت الارضی هنوز بالا است چرا که زهکش‌ها کشش کافی برای خروج آب ندارند.

وی می‌گوید: به منظور تخلیه کامل آب باید دستگاه‌های سنگین را وارد و استان‌های معین به کمک ما بیایند تا سریعتر گیاه به حالت عادی خود برگردد.

تأثیر سیل بر تولید خرما

معاون حفظ نباتات و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در رابطه با تاثیر خسارات سیل بر حجم تولید خرمای امسال عنوان می‌کند: با توجه به مدت زمان باقی مانده تا برداشت خرما بین 30 تا 35 درصد کاهش محصول پیش‌بینی می‌شود و احتمال دارد این روند تا  اواخر تیرماه نیز سبب ریزش میوه خرما شود.

قاسمی‌نژاد می‌افزاید: بازگشت نخیلات با حالت نرمال بستگی به تخلیه سریع آب، تغذیه متعادل باغات، فعال شدن زهکش‌ها و... دارد چرا که رطوبت بالا سبب شیوع بیماری‌هایی مانند خشکیدگی برگ، خامج در  و... در نخیلات می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان نیز با بیان اینکه سطح آب در برخی از مزارع نخیلات به بیش از 2 متر رسیده است، می‌گوید: تا کنون بیش از یک هزار و 400 هکتار از نخیلات شادگان به زیر آب رفته و خفه شده‌اند.

خلیل منیعات اظهار می‌کند: با توجه به بالا آمدن آب تالاب شادگان و پیشروی آن به سمت روستاها و مزارع شهرستان، وضعیت آبگرفتگی نخیلات در زمان سیل روز به روز بدتر شد و همین موضوع خسارت‌ها را بیشتر کرد.

وی می‌افزاید: یک هزار و 800 هکتار از نخیلات شادگان به زیر آب رفتند اما با توجه به شرایط شهرستان احتمال آسیب دیدن بخشی دیگر از نخلستان‌ها وجود دارد که باید تا زمان برداشت خرما منتظر بمانیم.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان بیان می‌کند: ارتفاع آب در برخی از نخلستان‌های شادگان به 3 متر رسید و همین مسئله سبب خفه‌گی نخل‌ها شد. آب نخلستان‌ها حدوداً یک ماه در زمین ماند و خسارت زیادی وارد کرد.

وی می‌گوید: متأسفانه سال گذشته به دلیل خشکسالی 30 درصد نخلستان‌های شادگان آسیب دیدند و امسال نیز به دلیل وقوع سیل خسارت زیادی به نخلداران وارد شد.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار