تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۹۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طراحی شبکه آبیاری در حوزه کرخه بر اساس کشت محصولات پر مصرف نیست
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: تاکنون در حوزه کرخه بیش از 17 هزار هکتار کشت برنج انجام شده اما تاسیسات موجود قادر به تامین آب کافی مورد نیاز آن نیست زیرا طراحی شبكه‌های آبياری و زهكشی بر اساس كشت محصولات پر مصرف انجام نشده است.
طراحی شبکه آبیاری در حوزه کرخه بر اساس کشت محصولات پر مصرف نیست

فرهاد ایزدجو در رابطه با تامین آب کشت تابستانه، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی لازم در تمامی حوضه‌های آبی استان به ویژه حوضه رودخانه کرخه هیچ گونه محدودیتی جهت انجام کشت‌های تابستانه و برداشت آب از رودخانه وجود ندارد.

وی افزود: در اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری به منظور کمک به معیشت بهره‌برداران  براساس ظرفیت‌ تاسیسات ازجمله ایستگاهای پمپاژ، کانال ها و به ویژه زهکش‌ها محدودیت حدود 10 هزار هکتار را برای کشت شلتوک در حوضه کرخه تعیین کرده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در گذشته حداکثر کشت انجام شده شلتوک در شبکه کرخه حدود 11 هزارو 500 هکتار بوده که در آن زمان زهکش‌های موجود قادر به تخلیه آب زهکشی این میزان از اراضی نبوده‌اند.

ایزدجو افزود: حدود 4 هزار هکتار از اراضی هویزه در محل تلاقی زهکش های EMD و CMD دچار آبگرفتگی ناشی از زهابهای مربوط به کشت برنج شدند.

وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان در چارچوب برنامه ابلاغی استانداری که در اختیار همه دستگاه های شهرستانی از قبیل فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی و ... قرار گرفته، درحال تامین آب کافی جهت تمامی کشت‌های تابستانه است.

ایزدجو بیان کرد: در صورتی که کشت برنج در محدوده شبکه های آبیاری بیش از ظرفیت های موجود در شبکه های آبیاری انجام شود مشکلات و چالش های متعددی هم از جهت تامین آب و هم از نظر دفع زهابهای تولیدی به همراه خواهد داشت.

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون در حوزه کرخه بیش از 17 هزارو 500 هکتار کشت برنج علاوه بر سایر کشت ها  انجام شده است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا 25 هزار هکتار افزایش پیدا کند که تاسیسات موجود قادر به تامین مقدار آب کافی مورد نیاز و شبکه های زهکشی نیز قادر به دفع پس آبهای این مقدار از سطوح کشت برنج نیستند.

ایزدجو گفت: تمام تلاش خود را در جهت تامین آب این میزان کشت و همچنین افزایش ظرفیت زهکش‌ها به‌کار بسته‌ایم اما در صورت ادامه این روند و به دلیل محدودیت تاسیسات، به منظور دفع پساب‌ها و آبگرفتگی بخش زیادی از اراضی کشاورزی با مشکل روبرو می‌شویم.

وی بیان کرد: مشکلات به این دلیل است که طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی بر اساس این میزان از کشت محصولات پر مصرف انجام نشده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار