تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۸۳۹۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وعده مسؤولان به کشت شلتوک نرسید/ جهاد کشاورزی خوزستان در دسترس نیست
سیل بهار 98 اگر چه به بسیاری از زمین‌های کشاورزی خسارت وارد کرد اما طغیان رودخانه‌ها و پُر شدن ذخایر پشت سدها نوید کشاورزی پر رونقی در تابستان امسال را به کشاورزان را داد اما پس از گذشت دو ماه ماجرا تغییر کرد.
 غلام رضا شریعتی استاندار خوستان اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در نخستین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با اشاره به پیشنهاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر اینکه تمام شرایط کشت هم به لحاظ میزان و هم به لحاظ الگوی کشت را برای کشاورزان فراهم کنید، اظهار کرد:  برخی از اراضی کشاورزی به دلیل باتلاقی شدن مناسب کشت برنج هستند و غیر از کشت برنج برای کشت دیگری جواب نمی‌دهند.

محدودیت کشت تابستانه نداریم

وی با تاکید بر اینکه امسال  در میزان و کشت محدودیتی نداریم، افزود: تمام تلاش را باید به کار ببریم که کشاورزان به کشت تابستانه برسند به همین دلیل  از سازمان آب و برق خوزستان خواستیم به طور مثال اگر ظرفیت سد کرخه 5.2 میلیارد مترمکعب است پس از گذشت سیلاب اردیبهشت‌ماه آب ذخیره شده در سد کرخه به میزان 5.8 میلیارد مترمکعب باشد تا حجم بیشتری از زمین‌ها زیر کشت برود و بر این اساس رهاسازی از سدها انجام شود.

بر اساس همین گزارش، اکنون با گذشت 2 ماه از اظهارات استاندار  تقریبا نیمه دوم خرداد زمان کشت تابستانه به ویژه شلتوک آغاز شد و کشاورزان خوزستانی به ویژه حوضه کرخه که سیل  بیشترین خسارت را به زمین‌های کشاورزی آنها وارد کرده بود با هزاران امید اقدام به کشت شلتوک کردند.

طراحی شبکه آبیاری در حوضه کرخه بر اساس کشت محصولات پر مصرف نیست

اما برخلاف انتظار آب مورد نیاز برای کشاورزی سهمیه بندی و کشت شلتوک محدود شد، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: تاسیسات موجود قادر به تامین آب کافی مورد نیاز آن نیست زیرا طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی در حوضه کرخه  بر اساس کشت محصولات پر مصرف انجام نشده است.

وی افزود: در اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری به منظور کمک به معیشت بهره‌برداران  براساس ظرفیت‌ تاسیسات ازجمله ایستگاهای پمپاژ، کانال ها و به ویژه زهکش‌ها محدودیت حدود 10 هزار هکتار را برای کشت شلتوک در حوضه کرخه تعیین کرده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون در حوضه کرخه بیش از 17 هزارو 500 هکتار کشت برنج علاوه بر سایر کشت ها  انجام شده است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا 25 هزار هکتار افزایش پیدا کند که تاسیسات موجود قادر به تامین مقدار آب کافی مورد نیاز و شبکه های زهکشی نیز قادر به دفع پس آبهای این مقدار از سطوح کشت برنج نیستند.

اما واقعیت این است که محدودیت کشت شلتوک تنها به حوضه کرخه مربوط نیست و مدیرعامل سازمان برق خوزستان در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: در حوضه مارون نیزگنجایش سد مارون نسبت به اراضی پایین دست خیلی زیاد نیست به همین دلیل کشت سنتی در این حوضه ممنوعیت دارد؛ و کشاورزان یک هزارو500 هکتار تا 3 هزار هکتار می‌توانند کشت شلتوک کنند.

تنها مجوز کشت 2 هزار هکتار شلتوک در دشت‌آزادگان صادر شده است

این در حالی است که حسین مرمضی رئیس نظام صنفی کشاورزی دشت‌آزادگان با اشاره به وعده مسؤولان برای کشت نامحدود در مناطق سیل‌زده، گفت: وعده مسؤولان محقق نشده و در سطح شهرستان برای کمتر از 2 هزار هکتار شلتوک مجوز تامین آب صادر شده که نارضایتی کشاورزان را در پی داشته است.

وی با اشاره به وجود شبکه‌های بزرگ آبیاری در منطقه، بیان کرد: شبکه‌های آبیاری و زهکشی که برای طرح بزرگ موسوم به ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری تعریف شده، قطعاً می‌تواند جوابگوی تامین آب برای کشت شلتوک باشد.

مرمضی با بیان  اینکه مگر این همه هزینه طراحی شبکه‌های آبیاری  فقط برای یک سری کشت های خاص تعریف و اجرایی شده، افزود: طرح این موضوعات به مسخره گرفتن کشاورزان یا فرار از واقعیت ها و ناتوانی در اجرای مسؤولیت‌ها است.

انتقاد استاندار از سازمان‌های جهاد کشاورزی و آب و برق

چند روز گذشته استاندار خوزستان نیز  در جلسه «تعیین کشت تابستانه»  که در اوایل این ماه برگزار شد، با انتقاد از بی مسؤولیتی سازمان های آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان در تامین آب برای کشت تابستانه کشاورزان گفت: این دو سازمان خود را کنار کشیده اند و همه بار مسؤولیت دوره حساس کشاورزی خوزستان را به دوش شورای تامین انداخته اند.

 زمین‌ها مناسب کشت شلتوک است

رئیس سازمان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به عنوان دستگاه متولی امور کشاورزی استان نیز در نخسین جلسه ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده گفت: اگر برنامه‌ریزی نکنیم امسال کشاورزان حتی ممکن است کشت تابستانه و بخشی از کشت پاییزه امسال  را نیز از دست بدهند.

وی افزود: کشاورزان امسال از نظر سطح و الگوی کشت محدودیت کشت نداشته باشند؛ آبهایی را که به منظور مدیریت سیل رها سازی می‌شود می‌توان برای کشت برنج مصرف کرد؛ برخی از اراضی که زیر آب رفته‌اند در کوتاه مدت جز کشت برنج نمی‌توان کشت دیگری درآنها انجام داد چرا که باتلاقی شده‌اند.

خلف وعده مسؤولان

سیل بهار 98 اگر چه به بسیاری از زمین‌های کشاورزی خسارت وارد کرد اما طغیان رودخانه‌ها و پُر شدن ذخایر پشت سدها نوید کشاورزی پر رونقی در تابستان امسال را به کشاورزان را داد به ویژه که استاندار خوزستان خبر از عدم محدودیت کشت و رئیس جهاد کشاورزی استان معتقد بود که: اراضی کشاورزی زیر آب رفته به دلیل باتلاقی شدن جز برای کشت برنج برای کشت دیگری مناسب نیست.

اکنون دو ماه از این اظهارات گذشته است و مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به عنوانی متولی تامین آب و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی امور کشاورزی 180 درجه از تصمیمات خود در رابطه با کشت تابستانه امسال تغییر موضوع دادند.

به منظور پیگیری موضوع خبرنگار فارس با رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، و معاونت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی صحبت با روابط عمومی این سازمان تماس و اقدام به ارسال پیامک کرد اما  موفق به گفت‌وگو با این حوزه  در رابطه با وضعیت کشت تابستانه در استان نشد.

 بررسی اظهارات مسؤولان و تصمیمات آنها در رابطه با چگونگی عملیاتی شدن کشت تابستانه امسال نشان می‌دهد اظهاراتی که در جلسات رسمی عنوان شده است در حد وعده است و هیچ اراده‌ای برای جبران خسارات کشاورزان به ویژه در مناطق سیل زده وجود ندارد.

از طرفی گفته می‌شود پروژه انتقال آب بهشت آباد بار دیگر فعال شده است اما مهدی قمشی رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه سیلاب 98 نباید توجیه گر اقدام فعلی و ادامه پروژه‌های انتقال آب باشد، می‌گوید: سیلاب یک اتفاق استثنایی بود و برنامه ریزی منابع آب بر اساس اتفاقات استثنایی و سیلاب‌ها، توجیه علمی ندارد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار