تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۸۴۰۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادامه طرح ریزگرد تا پایان برنامه ششم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:  در پاسخ به اینکه موضع سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح‌های انتقال آب چیست، توضیح داد: سازمان محیط زیست تخصیص دهنده آب نیست، بلکه ارزیابی و مطالعات زیست محیطی طرح‌ها را انجام می‌دهد، قانون، تخصیص آب را بر عهده وزارت نیرو گذاشته و آنها باید پاسخگو باشند.

کلانتری افزود: سازمان محیط زیست در صورت ارجاع، طرح‌های انتقال آب را بررسی می‌کند، اگر مغایر با ضوابط محیط زیست باشد با آنها مخالفت و در غیراینصورت موافقت می‌کند.

وی درباره علت تمدید مجوز طرح ابطال شده کوهرنگ ۳ نیز گفت: کوهرنگ ۳ جزو طرح‌های گذشته است که بیش از ۱۰ سال پیش تصویب شده است.

کلانتری همچنین از اظهار نظر درباره طرح انتقال آب بهشت آباد خودداری کرد و افزود: طرح انتقال آب بهشت آباد هفت هشت سال پیش برای مطالعات محیط زیستی به این سازمان ارجاع شده بود، اما اخیراً دوباره به این سازمان ارجاع نشده است.

تا کنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی اجرا شده یا در حال اجراست. پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس مخالفت خود را با اجرای طرح‌های انتقال آب اعلام کرده‌اند.

پروژه انتقال آب سرشاخه‌های کارون به دشت رفسنجان (ونک-سولگان) که از سال ۱۳۸۱ مسکوت مانده بود در سال ۱۳۹۳ با نامه وزارت نیرو دوباره به جریان افتاده که انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. فعالان محیط زیست معتقد هستند این طرح در سکوت در حال اجراست.

هفتمین طرح انتقال آب کوهرنگ ۳، برای انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های کارون به زاینده رود اجرا شده که پیش از تکمیل در حال بهره برداری است. مجوز این طرح در سال ۹۳ باطل شده بود که در سال ۹۶ درخواست منع توقیف عملیات اجرایی سد کوهرنگ از سوی سازمان محیط زیست به قوه قضائیه اعلام و مجوز آن تمدید شد.

مجمع نمایندگان خوزستان آذر ماه ۹۷ طی نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ابطال مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ ۳ شدند. همچنین انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان، روز یکشنبه گذشته به دلیل آنچه «اهمال و تعدیات مأموران نسبت به انجام وظایف دولتی» نامیده از محمد مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده است.

ادامه طرح ریزگرد تا پایان برنامه ششم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین مبارزه با ریزگردها را یک برنامه بلند مدت دانست و گفت: این برنامه سه تا چهار سال آینده نیز باید ادامه یابد بنابراین ضروری است که دولت و مجلس حمایت خود را در تصویب و اختصاص بودجه انجام دهند.

وی اظهار امیدواری کرد: پروژه ریزگردها تا پایان برنامه ششم در بخش عمده‌ای از کشور حفظ شود.

کلانتری با ابراز رضایت از عملکرد خوزستان در طرح مقابله با گرد و غبار اظهار داشت: این گزارش به دولت ارائه می‌شود.

وی افزود: از ۲۰ هزار هکتار کشت نهال در ۲ سال گذشته در خوزستان حدود ۱۳ هزار هکتار رشد مناسبی داشته که نیاز به نگهداری و آبرسانی دارد، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از آن توسط سیل تخریب شده و بخشی نیز به دلیل کشت گونه‌های نامناسب خشک شده که باید جایگزین شود.

کلانتری با تاکید بر تأمین حقابه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو گفت: تالاب‌ها همیشه قربانی مصرف بودند و همیشه تصور می‌شد که آب وارد شده به تالاب آب هدر رفته‌ای است، این در حالیست که تالاب‌های خشک شده منشأ ریزگرد هستند.

وی اضافه کرد: بعد از سیل هورالعظیم وضعیت خوبی پیدا کرده و با توجه به اینکه بخش زیادی از گرد و غبار غرب به شرق توسط این تالاب پالایش می‌شود، نگهداری آن اهمیت ویژه ای دارد.

کلانتری ادامه داد: طرح انتقال پنج مترمکعب آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان امروز به بهره برداری رسید و امیدواریم حقابه این تالاب از رودخانه مارون نیز تأمین شود.

مدیر شهری در محیط زیست

کلانتری در ادامه درباره شاخص‌های انتخاب سرپرست جدید اداره کل محیط زیست خوزستان که سابقه مدیریت زیست محیطی ندارد گفت: ایشان ۱۲ سال سابقه در محیط زیست دارند، پیش از این کارشناس محیط زیست و شهردار بوده و مدیر خوبی است که انتخاب شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمدجواد اشرفی که ۱۹ خرداد به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان منصوب شده، ۱۰ سال به عنوان کارشناس این اداره کل مشغول به کار بوده و بعد از آن ۱۲ سال در شهرداری اهواز خدمت کرده است. اشرفی پیش از این شهردار امیدیه، شهردار آغاجاری و شهردار منطقه ۷ کلانشهر اهواز بوده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار