تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۸۴۱۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برق خوزستان در وضعیت قرمز / رکوردها همچنان جابه جا می شود

به علت گرمای شدید در خوزستان، تامین و انتقال برق در این استان به سختی صورت می گیرد و در اغلب روزها شرایط تامین برق در استان به وضعیت قرمز هم رسیده است.

خوزستان گرم ترین روزهای تابستان را هر ساله در کشور تجربه می کند و معمولاً گرم ترین شهر کشور را باید از بین شهرهای جنوبی این استان یافت. امسال هم روزهای گرم سال از خرداد ماه آغاز شد و گرمای شدید منتظر شروع فصل تابستان هم نشد و خیلی زودتر به سراغ خوزستانی ها آمد. در روزهای اخیر به صورت مرتب شاهد رکورد شکنی مصرف برق در استان نسبت به سال های قبل بوده ایم و همین امر نشان می دهد باید زیرساخت های تولید، توزیع و مصرف برق در خوزستان نوسازی، تکمیل و بهینه سازی شود.

در خرداد ماه امسال، با مصرف هشت هزار و ۲۷ مگاوات در یک روز رشد ۱۳.۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل رخ داده است. این رشد مصرف که عددی قابل تأمل است رکورد پیک هفت هزار و ۹۵۱ مگاوات هفته قبل را نیز شکسته است

در این شرایط مردم مجبور به استفاده از وسایل سرمایشی به منظور رهایی از گرمای شدید هستند و همین شرایط، معمولاً تامین برق در استان را برای متولیان امر با دشواری خاصی مواجه می کند. در خوزستان گفته می شود که این استان برای تولید برق مشکلی ندارد ولی به علت افزایش قابل توجه مصرف برق به خصوص در ساعت های اوج مصرف یا همان پیک مصرف، توزیع آن به خصوص برای مردم در ساعت هایی از روز با مشکل جدی مواجه می شود.

امسال همانند سال های قبل، ساعت اداری در خوزستان کاهش یافته است تا با تعطیلی زودهنگام ادارات، امکان تامین برق برای مردم با سهولت کمتری انجام شود ولی در روزهایی که هوای استان به بالای ۴۹ درجه می رسد حتی با کاهش ساعت اداری هم تامین برق برای مردم سخت است و تاکنون دو روز در خوزستان تعطیلی سراسری اعلام شده است تا برق به خانه های مردم برسد.

در سال گذشته که در خوزستان ساعت کار اداره ها تغییرکرد مصرف برق برای نخستین بار کاهش یافت و منفی ۳.۸ درصد شد و این درحالی است که در سال های پیش از آن و در ماه های گرم همواره با رشد ۴.۵ تا پنج درصدی روبرو می شد به همین دلیل انتظار می رود با اجرای طرح کاهش ساعت اداری در استان روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق صورت بگیرد پیک مصرف به ۷ هزار و ۹۱۹ مگاوات برسد.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اینکه این رکورد از پیک ۷ هزار و ۹۱۷ مگاوات سال ۹۷ عبور کرد، اظهار کرد: این رقم در سال ۹۷ در روز ۱۹ تیرماه ثبت شده بود ولی امسال یک ماه زودتر و در تاریخ ۱۸ خرداد از این رقم عبور کردیم.

همکاری مردم

محمود دشت بزرگ با تاکید بر اینکه اگر مشترکان، مصرف برق را در اوج ساعات گرما مدیریت و کنترل نکنند، به طور حتم با خاموشی های ناخواسته مواجه خواهند شد، تصریح کرد: مشترکان باید توجه داشته باشند تا استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند ماشین لباس شویی، ظرفشویی و اتو را به خارج از ساعات پیک مصرف برق موکول کنند تا تابستانی بدون خاموشی را سپری کنند.

دشت بزرگ یادآور شد: در صورتی که مصرف برق مدیریت نشود و میزان برق مصرفی بیش از ظرفیت برق تولیدی باشد به شبکه ها فشار وارد می شود و خط از مدار خارج خواهد شد و قطع برق اتفاق می افتد که با توجه به روند افزایشی دمای هوا در این فصل از سال که هنوز وارد فصل تابستان نیزنشده ایم، تحمل چنین شرایطی طاقت فرسا خواهد بود.

به گفته وی، پیش بینی ها نشان می دهد که در روزهای آینده دمای هوا در خوزستان از ۵۰ درجه عبور کند و به تبع آن استفاده از وسایل سرمایشی و مصرف برق بیشتر خواهد شد که اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد به ازای افزایش هر درجه دمای هوا که از ۴۷ درجه عبور کند ۲۵۰ مگاوات افزایش بار در شبکه صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان از مشترکان و مصرف کنندگان خواست تا همانند سال قبل با استفاده بهینه از انرژی برق و جابجایی مصارف غیرضروری به ساعت های خارج از پیک (ساعت ۱۳ تا ۱۷ و غروب آفتاب تا ۲۳ شب) صنعت برق را در عبوری ایمن از تابستان ۹۸ همراهی کنند.

مصرف برق در وضعیت قرمز

دشت بزرگ همچنین با بیان اینکه خوزستان در محدوده قرمز و جزو مناطق پر مصرف برق در کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: مصرف برق در کلانشهر اهواز نیز در محدوده زرد و هشدار قرار دارد و مشترکان با کاهش حداقل پنج درصدی در مصرف، در وضعیت سبز و پایدار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان عنوان کرد: پیک بار در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ در ماه‌های تیر و مرداد رخ داده بود ولی امسال به دلیل گرمای هوا و رشد مصرف، تاکنون دو بار در خرداد ماه اتفاق افتاده است.

دشت بزرگ با ابراز نگرانی نسبت به رشد قابل توجه مصرف برق تاکید کرد: اگر مصرف برق بر همین مدار ادامه داشته باشد پرباری برای شبکه خطراتی خواهد داشت و ممکن است بعضی از تجهیزات دچار مشکل شوند و نیاز به جایگزینی یا تعمیر داشته باشند.

وی، پایداری و مدیریت شبکه را یک مقوله مشارکتی با همکاری مصرف کنندگان توصیف کرد و گفت: مصرف کننده ها نقش اصلی را در مدیریت شبکه بر عهده دارند و از آنها می‌خواهیم در پایداری شبکه برق حتی با خاموش کردن یک لامپ غیر ضروری سهیم باشند.

دشت بزرگ در خصوص برنامه ها و اقدامات اندیشیده شده برای عبور از تابستان ۹۸ اظهار کرد: در سال ۹۸ برنامه ریزی صورت گرفته تا در لحظه پیک نیروگاه های حرارتی و برق آبی استان هر کدام چهار هزار و ۴۸۰ مگاوات برق تولید کنند و با اقدامات مدیریت مصرفی و صرفه جویی ۹۶۱ مگاواتی در شبکه، بدون خاموشی از تابستان عبور کنیم.

دشت بزرگ بیان کرد: هشت هزار و ۸۸۰ مگاوات برای پیک تابستان ۹۸ پیش بینی شده که باید با اقدامات مدیریت مصرف و صرفه جویی ۹۶۱ مگاواتی که به شرکت های برق استان ابلاغ شده، آن را در محدوده هفت هزار و ۹۱۹ مگاوات سال قبل نگه داریم.

وی افزود: در همین راستا ساعت کاری ادارات خوزستان از اول خرداد تا ۱۸ خرداد از ساعت هفت صبح تا ۱۳.۳۰ دقیقه و از ۱۹ خرداد تا پایان شهریور از هفت صبح تا ۱۳ است و شرکت های برق منطقه ای خوزستان و توزیع بر پایش و اجرای صحیح این برنامه نظارت می کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان جلب رضایت همکاری صنایع برای کاهش مصرف در پیک و استفاده از ظرفیت رسانه ها و شبکه های مجازی و برگزاری سمینار و همایش برای گروه های مرجع را از دیگر برنامه های کاهش مصرف در پیک عنوان کرد.

وی در چرایی کاهش ساعات اداری و اقدامات مدیریت مصرفی با وجود تولید نیروگاه های برق آبی و حرارتی، تاکید کرد: درست است که نیروگاه های استان این ظرفیت را دارند که برق مورد نیاز استان را در ساعت های پیک تامین کنند اما باید توجه داشت که در شبکه برق استان با کشور تبادل نیاز صورت می گیرد و ممکن است در بخش تولید حادثه ای پیش بیاید یا ممکن است بارگیری با ظرفیت بالا و طولانی مدت از ترانس ها که عمر بالایی هم دارند در شبکه خللی ایجاد کند.

کاهش ۱۰ درصدی برق

این در حالی است که مدیر توزیع برق دزفول گفت: تعطیلی ادارات شهرستان طی روزهای اخیر باعث کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در دزفول شد ضمن اینکه به طور کلی خاموشی‌های امسال دزفول نسبت به پارسال کاهش یافته است.

اقبال طیب طاهر با بیان اینکه میزان بار مصرفی برق و مصرف انرژی این شهرستان از استان‌هایی همچون قم، زنجان، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری بیشتر است، گفت: وسعت فعالیت و گستردگی توزیع برق دزفول به اندازه گستردگی استان البرز است که می‌طلبد زیرساخت‌ها و خدمات نیز مطابق با گستردگی باشد.

وی در خصوص تأثیر تعطیلی ادارات بر میزان مصرف برق شهرستان گفت: تعطیلی ادارات باعث کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در دزفول شده ضمن اینکه به طور کلی خاموشی‌های امسال دزفول نسبت به پارسال کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه خاموشی‌ها به دو دسته با برنامه و بی‌برنامه تقسیم می‌شوند، توضیح داد: خاموشی‌های با برنامه با هدف تعمیرات، اورهال و توسعه شبکه در ساعاتی که گرما کمتر است با اطلاع‌رسانی قبلی اعمال می‌شوند تا مشترکان در زمان بحران خاموشی نداشته باشند ولی خاموشی‌های بی‌برنامه عمدتاً به علت حوادثی همچون سرقت، شرایط جوی و فشار بالای مصرف برق بوده و اجتناب ناپذیرند.

مدیر شرکت توزیع برق دزفول با بیان اینکه پیک بار مصرف شهرستان در سال ۹۷ در تاریخ ۲۰ تیر رخ داده است، گفت: امسال این پیک یک ماه جلوتر و در ۲۰ خرداد رخ داد که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشت.

طیب طاهر همچنین با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مصرف‌کننده‌های برق در دزفول مصارف خانگی هستند، عنوان کرد: با محدود کردن منابع و صنایع نمی‌توانیم کنترل بار داشته باشیم، از سویی صنایع سهم عمده‌ای در اقتصاد داشته و قطع برق آنها به جای نفع موجب زیان می‌شود بنابراین لازم است مدیریت مصرف برق شهرستان توسط مردم انجام شود.

وی تنها راه کنترل مصرف برق را مشارکت مردم دانست و گفت: مردم استفاده از وسایل پرمصرف را به ساعات بعد از پیک مصرف موکول کنند و تا حد امکان در راستای پایان یافتن خاموشی‌های بابرنامه در مصرف بهینه برق صرفه‌جویی کنند.

نبود زمین مانع افزایش ظرفیت برق

یکی از مشکلاتی که در راه توسعه پست های برق شهری در شهرهای خوزستان خصوصاً کلانشهر اهواز وجود دارد تخصیص ندادن زمین مورد نیاز برای ایجاد پست های جدید یا وجود معارضان است.

این در حالی است که در قسمت های مختلف شهر تراکم سازی و بلند مرتبه سازی ساختمان در حال انجام است بدون اینکه متولیان شهری در نظر بگیرند که برای وارد کردن مصرف کننده جدید به شبکه برق، نیاز به ظرفیت سازی جدید و در نظر گرفتن قطعه های زمین و هماهنگی های بین بخشی برای ایجاد پست های جدید برق است.

همین همراهی نکردن ارگان های شهری در کلانشهر اهواز در سالیان گذشته باعث شده تا ظرفیت سازی های جدید در اهواز به کندی پیش برود و پست های این شهر در فصل گرم با پرباری بعضاً بالای ۹۰ درصد همراه باشند و هر از گاهی خاموشی های ناخواسته ای ناشی از آسیب تاسیسات به وجود بیاید.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار